Yumble Roermond. Is dit dan de toekomst?

Yumble Roermond. Is dit dan de toekomst?

Yumble Roermond is niet meer… Het park bleef zo’n vier maanden open, waarna het faillisement werd aangevraagd.

Zo is het niet gelopen voor Mark Koerts en Daan De Kruijk, het duo dat op de proppen kwam met het idee voor een ‘virtueel pretpark’ in Nederland. Samen staan ze aan het hoofd van ‘Brand New Leisure’, een bedrijf dat innovatieve ideeën bedenkt (en uitvoert) voor de toeristische sector. Het ‘Yumble’-project is er daar één van, maar ondertussen is ‘Brand New Leisure’ ook druk in de weer met een virtuele modeshow en met simulatoren voor steden waarbij bezoekers over het land in kwestie vliegen, gebaseerd op het principe van de ‘Soarin’-attractie die in twee Disneyparken terug te vinden is. Daarvan plant het bedrijf de eerste vestiging te openen in 2016 in Amsterdam, onder de naam ‘This is Holland’.

Maar goed, terug naar Roermond waar op 21 maart 2015 de eerste vestiging van het ‘Yumble’-project opende. Koerts en De Kruijk, die naast slimme ondernemers ook gewoon papa’s zijn, kwamen met het idee voor Yumble toen ze zagen hoe hun kinderen tegenwoordig op twee verschillende manieren spelen. Dat vertelden ze onlangs aan nrcq: “Ze zijn verslingerd aan games op de tablet. Maar ook dol op het fysieke, rennen en stoeien. Dus wat als je die twee dingen weet te combineren?” ‘Yumble Roermond’ wordt in de markt gezet als het pretpark van de toekomst. Een pretpark waar virtuele en digitale ervaringen een zeer grote rol spelen.

Omdat ook wij stiekem een beetje ‘verslingerd aan games op de tablet’ zijn en fysieke kicks ook bijzonder weten te waarderen, volgenden we het project op de voet. Op de openingsdag trokken we dan ook meteen naar Roermond om de toekomst van de pretparken te gaan ontdekken. We kregen er voor parkopening een backstage tour en enkele consumptiebonnen om Yumble’s ‘Foodmoments’ uit te proberen, waarover later meer.

Pretpark 2.0?

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: hét pretpark van de toekomst is Yumble Roermond niet geworden. Het is een leuke slogan, die het op vlak van marketing ongetwijfeld goed zal doen, maar die ook verwachtingen schept die het park amper weet in te lossen. Sterker nog, als wat in Yumble te beleven valt effectief de toekomst van pretparken zou zijn, dan zeg ik deze hobby snel vaarwel.

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine #1 2015. Klik hier om dit nummer te bestellen.