Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

Top 10: Nieuwe attracties waar we het meest naar uitkijken in 2017

#5 (December 2016)

Top 10: Nieuwe attracties waar we het meest naar uitkijken in 2017

Afbeelding: PortAventura/Ferrari Land

Top 10: Nieuwe attracties waar we het meest naar uitkijken in 2017

Vorig jaar keken we in een top tien naar welke nieuwe achtbanen we het meeste uitkeken. Europa heeft er dit jaar heel wat pareltjes bijgekregen, van welke enkele met plaatsen in de top tien van veel fans zijn gaan lopen. 

Dit jaar zien we het breder. Er is meer in pretparken te beleven dan enkel de kick van een rollercoaster, en bovendien krijgt ons continent een heleboel fascinerende nieuwe attracties die niet op rails naar beneden rollen. De grootste parken proberen elkaar voor te blijven, terwijl kleinere parken achterstand proberen in te halen. Daarom overlopen wij de tien Europese pretparkuitbreidingen waar wij het meest naar uitkijken!

10. Gold Rush – Slagharen

Foto: Attractiepark Slagharen

We zijn nog steeds niet helemaal over de verwijdering van Thunder Loop heen, maar Slagharen biedt enigszins troost met het bouwen van een nieuwe achtbaan. Of Gold Rush – een Gerstlauer met meerdere lanceringen – ons de klassieke Schwarzkopf zal kunnen doen vergeten, betwijfelen we, maar we geven hem graag een kans. De achtbaan zal gebruik maken van hetzelfde principe als Pulsar en Sky Scream: je rijdt meerdere keren over hetzelfde lanceerstuk en gaat zo steeds een stukje sneller. Het parcours bevat enkele inversies en kruist de monorail. De topsnelheid zou op 90 km/u bedragen en geheel in de stijl van het park krijgt de baan een westernthema.

9. DrageKongen – Djurs Sommerland

Foto: Djurs Sommerland

Letterlijk vertaald ‘Drakenkoning’, is Drage Kongen een veelbelovende naam voor de nieuwste achtbaan van een van onze favoriete parken. Djurs Sommerland zit al zo’n tien jaar in een amper bij te houden expansiefase, die ons al eerder pareltjes als Piraten, Juvelen en Skatteøen bracht. Lange tijd waren er geruchten over een Wingcoaster van B&M in het Deense park, maar toen de kogel door de kerk was, bleek het om een familie-gerichte Inverted Coaster van Intamin te gaan. Niet getreurd: familiaal georiënteerd betekent nog niet slap. Drage Kongen zal een topsnelheid behalen van 85 km/u, een hoogte van 30 meter bereiken, en Djurs Sommerland kennende, zal de baan bovendien nog eens prachtig gethematiseerd worden.

8. Project V – Europa-Park

Foto: Europa-Park

Als het grootste en meest geliefde pretpark van Europa met iets nieuws uitpakt, krijgen ze daar meestal de nodige aandacht voor. Dat is echter bij Project V minder het geval (zelfs wij van Brakesection plaatsen deze mega-attractie niet eens in de top vijf!), maar dat betekent nog niet dat we niet benieuwd zijn. Voor deze attractie is zowel de busparking als een pension, parallel aan de mainstreet, verdwenen. Ook de monorail werd hiervoor verlegd. Zulke grote aanpassingen zijn enkel een voorbode voor de grootsheid van de nieuwigheid zelf, hopen we.

Project V wordt een flying theatre vergelijkbaar met Soarin’. Het zal het grootste in zijn soort in Europa worden met een capaciteit van 1400 personen per uur. In de attractie zal je begeleid worden door luchtvaartpioniers Egbert en Kasper Eulenstein, die je meenemen op een vlucht boven de mooiste plekjes in Europa. Het exterieur van de gigantische showzaal zal subtiel weggewerkt worden met Duitse geveltjes en torentjes. Ons gevoel zegt dat dit oftewel dé topper van het park kan worden, of een grote flop. We hopen uiteraard op het eerste, de tekeningen en het verhaal zijn alvast veelbelovend!

7. Pégase Express – Parc Astérix

Aan kinder- en thrillcoasters geen gebrek in Europa, maar banen die geschikt zijn voor de hele familie – niet te eng, maar ook niet te saai – worden naar ons gevoel steeds minder gebouwd. Daarom prijzen we graag Parc Astérix met Pégase Express, een Gerstlauer-achtbaan die te vergelijken zal zijn met Fire Chaser in Dollywood. Vaak is Gerstlauer op zijn best wanneer het dit soort familiale banen bouwt, maar waar we nog meer naar uitkijken is de aankleding van de attractie. Parc Astérix heeft de reputatie hun attracties, inclusief wachtrij, tot in de kleinste puntjes te thematiseren. Iedereen die het park al heeft bezocht, kan meespreken over de talloze komische details waar je zo over kijkt als je er niet naar zoekt. We twijfelen er niet aan dat de combinatie van Gerstlauers vakmanschap en de visuele afdeling van het park wederom tot een pareltje zal leiden. En dat het een redelijk lange en unieke familiecoaster betreft, is enkel meer reden om te juichen.

6. Star trek: Operation Enterprise – Moviepark germany

Al tien jaar, sinds de sloop van Lethal Weapon Pursuit, schreeuwt dit Duitse filmpark om een unieke topachtbaan. De Vekoma SLC ‘MP Express’ kan maar weinig fans bekoren en ook voor houten achtbaan Bandit zijn de lovende woorden vaak ver zoek. Het is bijna schrijnend dat dit park ooit een van de meest veelbelovende parken van Europa was, maar momenteel als topachtbaan een indoorcoaster van zeven meter hoogte heeft.

Dit maakt het net interessant: met Van Helsing, hoe klein die baan ook is, heeft Moviepark bewezen dat ze een topper kunnen neerzetten met een beperkt budget. Ook The Lost Temple was bij opening een redelijk unieke attractie waar veel werk in gestoken werd, met een knap eindresultaat als gevolg. In 2017 opent Moviepark Germany dan eindelijk de achtbaan waar het park zo om schreeuwt: een Mack Launched Coaster met heel wat technologische snufjes zoals een switch track en drievoudige lancering. Het parcours zal ten minste drie inversies bevatten en de baan zal al bij het binnenkomen de eyecatcher van het park worden. Het is nog koffiedik kijken hoe uitgewerkt de thematisatie rond deze nieuwe achtbaan zal zijn, maar gezien de laatste uitbreidingen van het park zeker niet ondermaats waren, durven we best veel te verwachten.

5. Lech Coaster – Śląskie Wesołe Miasteczko

Lech Coaster is waarschijnlijk het project in het minst bekende park van de lijst. Śląskie Wesołe Miasteczko was tot de opkomst van Energylandia het grootste pretpark van Polen. De parken liggen niet zo extreem ver van elkaar en hebben behalve elkaar weinig concurrentie, dus het is niet vreemd dat men in Miasteczko niet wilde achterblijven toen Energylandia fors investeerde. Dat doet men volgend jaar in de vorm van Lech Coaster, een 40 meter hoge multilooper van Vekoma. Dit soort moderne Vekoma-achtbanen zijn momenteel nog redelijk schaars, maar doen in geen opzicht denken aan de achtbanen uit de jaren tachtig waar het Nederlandse bedrijf zo berucht mee is geworden. Lech Coaster ziet eruit als een veelbelovende combinatie van inversies, airtime en bochtenwerk.

4. Ikaros – Gröna Lund

Elke keer dat dit stadspark, gelegen in Stockholm, een nieuwe attractie aankondigt, gaat er een golf van ongeloof door de fangemeenschap heen: “Waar gaan ze die nog tussen gepropt krijgen?” Toch lukt het hen keer op keer, al moeten ze daarvoor een houten achtbaan op het dak van een spookhuis bouwen, of een wilde muis op de supports van een bestaande achtbaan zetten.

In 2017 zal er geen achtbaan toegevoegd worden aan het park, maar een droptoren genaamd Ikaros. Het park heeft reeds een Intamin Freefall en een Space Shot, maar Ikaros zal spectaculairder dan beiden zijn en dus zeker geen surplus worden in het aanbod van het park. Ten eerste omdat de toren opvallend hoger zal worden dan zijn soortgenoten – maar liefst 95 meter – en ten tweede omdat de acht passagiers per rit, eenmaal bovenaan aangekomen, naar voren zullen gekanteld worden met hun zitjes, zodat ze recht naar beneden kijken. Dit recente concept van Intamin werd voor het eerst toegepast op Falcon’s Fury in Busch Gardens Tampa in Orlando. Ikaros wordt dus de tweede attractie in zijn soort en de eerste op Europese bodem.

3. Uitbreiding Energylandia

Niet iets wat we hadden zien aankomen, maar het Poolse pretpark Energylandia staat dit jaar voor de tweede keer op rij in onze top vijf wat nieuwe attracties betreft – en heeft zijn plekje voor het jaar erop ook al verzekerd. In 2018 kunnen we uitkijken naar een Megacoaster, maar 2017 belooft niet minder leuk te worden. Het park bouwt dertien nieuwe mechanische attracties, een nieuw restaurant, twee themagebieden en een kasteel aan de ingang. Het gaat om een watercoaster zoals Divertical in Mirabilandia, met een hoogte van 60 meter, twee kinderachtbanen, een rapid river, een spillwater en talloze andere attracties voor de hele familie.

2. Ferrari Land

PortAventura in Spanje is een van de grootste en meest geliefde parken in Europa. Het resort groeit zo snel dat het nauwelijks een verrassing was dat er een tweede pretpark naast het hoofdpark zou openen: Ferrari Land. Hoewel het nieuwe park waarschijnlijk zal openen met heel wat minder attracties dan Energylandia dit jaar bouwt, zijn er toch veelbelovende signalen: het park zal zoals de naam doet vermoeden in het teken staan van autobouwer Ferrari, er zal een zwoel Italiaans sfeertje in het park hangen en natuurlijk opent er een spectaculaire achtbaan in het park. PortAventura heeft nu de hoogste (Shambhala) en de snelste (Furius Baco) achtbaan van Europa staan, maar vanaf volgend jaar zullen beide Europese records in een keer verbroken worden. De Intamin Stratacoaster die het resort zal domineren, heeft nog geen naam, maar de hoogte van 112 meter en topsnelheid van 180 km/u klinken al mooi genoeg. De rest van het park zal trouwens bestaan uit enkele freefall-torens, een rondritattractie, een simulator en uiteraard verschillende restaurants en souvenirshops.

1. Symbolica – Efteling

We plaatsen een darkride hoger dan alle achtbanen én een nieuw park, en we kunnen het nog uitleggen ook! Eerst en vooral: we hebben lang moeten wachten op Symbolica. De laatste echte darkride die in de Efteling opende, dateert van 1993. En dat terwijl de darkrides net het visitekaartje zijn van de Efteling. Dan komt daar nog bij dat we al sinds 2010, toen Hartenhof (de naam waaronder de voorloper van Symbolica door het leven ging) voor het eerst aangekondigd werd, fantaseren over hoe een paleis op de Brink in het midden van het park eruit zou zien. Of hoe een hedendaagse darkride in de Efteling zou uitpakken. Fata Morgana blaast dit jaar 30 kaarsjes uit en is nog steeds een van de meest geliefde en gewaardeerde attracties van Europa. Droomvlucht is dat net zo goed.

Ondertussen kan de Efteling echter rekenen op decennia meer ervaring in het overbrengen van sfeer, op budgetten die in de jaren tachtig ondenkbaar waren en op technologieën die de eenvoudige poppen met nokkenschijven primitief doen lijken. Er worden steeds minder darkrides gebouwd en net de kracht van zo’n mysterieus gebouw met donkere gangen is dat je anders dan bij een megacoaster niet op voorhand kunt zien naar waarheen je gevoerd wordt. Ja, van alle nieuwigheden in de Europese pretparken kijken wij het meeste uit naar ons eerste ritje in Symbolica!

Meer artikels uit #5 (December 2016)

Met heel veel dank aan onze sponsors:

To Top