40 jaar Europa-Park. Een geschiedenis in vogelvlucht. (deel 2)

40 jaar Europa-Park. Een geschiedenis in vogelvlucht. (deel 2)

Klik hier voor deel 1

Na een fantastisch jubileumjaar, naar aanleiding van de twintigste verjaardag van het park in 1995, gaat het er in 1996 iets rustiger aan toe. Er wordt een kleinere molen geopend, de ‘Ballonfahrt’, en er wordt begonnen met de bouw van het nieuwe Duitse themagebied. Hoewel het gebied later in het jaar al in soft-opening zou gaan, wordt het nieuwe themagebied pas in 1997 volledig afgewerkt. 

Het jaar 1997 is vooral het jaar van ‘Euro-Mir’, de vierde achtbaan voor Europa-Park. De achtbaan, een wereldprimeur van Mack Rides, wordt gekenmerkt door wagentjes die rond hun as kunnen draaien. De grote, ronde torens die uit spiegelramen bestaan en waarlangs de achtbaantreinen razen, vormen tot op de dag van vandaag één van de meest abstracte gebouwen die in het park te vinden zijn. 

Het volgende jaar blijft het behoorlijk rustig in Rust. Het Russisch themagebied naast de nieuwe ‘Euro-Mir’ achtbaan opent de deuren en het ‘confertainment concept’ van Europa-Park, een uitnodiging naar de zakelijke markt om hun conferenties in het park te laten doorgaan, wordt geïntroduceerd.  

Om te kunnen voldoen aan de steeds groter wordende vraag naar overnachtingen beslist Europa-Park een tweede hotel te bouwen. ‘Castillo Alcazar’, zowel binnen als buiten rijkelijk aangekleed als een Spaanse burcht, opent de deuren in 1999. Ook in het park wordt verder geïnvesteerd: opnieuw ziet een nieuwe achtbaan het levenslicht. De wilde muis achtbaan ‘Matterhorn-Blitz’ verbaast achtbaanfans met een unieke lay-out en een kantelende lift.  

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine #3 2015. Klik hier om dit nummer te bestellen.