Op stap met fans: Tokyo DisneySea

Op stap met fans: Tokyo DisneySea

DisneySea is met zijn 14 miljoen jaarlijkse bezoekers ook het vierde drukstbezochte pretpark ter wereld, en moet daarmee enkel drie andere Disneyparken achter zich laten: Magic Kingdom (Walt Disney World, Orlando, 19 miljoen bezoekers), Tokyo Disney (zijn buurman, 17 miljoen bezoekers) en Disneyland (Anaheim, bijna 17 miljoen), op de voet gevolgd door Universal Studios Japan, met 12 miljoen bezoekers populairder dan zijn Amerikaanse soortgenoten.

Tokyo Disneyland en Tokyo DisneySea zijn de enige Disneyparken die niet door de Walt Disney Company worden uitgebaat, maar wel door een Japans privébedrijf genaamd The Oriental Land Company.

Wat maakt dit Amerikaanse pretpark zo populair in het land van de rijzende zon?

Wel, het antwoord is in eerste instantie: het ligt in Japan! En de Japanners zijn letterlijk dol op alles wat kawaii (Japans voor ‘cute’, schattig) is. En Disney is natuurlijk heel erg kawaii. Japanners en cuteness zijn één. Ze zijn er gek op. En ze willen er naartoe, liefst zo vaak mogelijk. Ze kopen abonnementen en reusachtige zakken vol souvenirs, allemaal. Je vraagt je trouwens af wat ze nog kopen, want ze zijn allemaal al bij aankomst in het park van kop tot teen uitgedost in Disney-outfit. We waren één van de zeer weinige bezoekers die geen Disney-items droegen. Niet enkel kindjes maar ook en vooral schoolgaande jeugd, volwassen koppels en families: iedereen is volledig in Disneystijl: Mickey-oortjes, truien, rugzakken, koeien van sleutelhangers, mutsen,… Het zijn als het ware wandelende Disney-reclameborden. De koppeltjes kleden zich ook altijd gelijk om naar Disney te gaan: dezelfde kleuren, dezelfde Disneyfiguur allebei, dezelfde acessoires. Echt te gek voor woorden.

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine #2 2016. Klik hier om dit nummer te bestellen.

Met kortingscode "BSMFriday" krijg je 50% korting op losse nummers (min. €25 besteding). Actie niet geldig op Jaargang 11 en abonnementen.