Op de werkvloer: Aleksandra Vidanovski, communicatieverantwoordelijke bij Pairi Daiza

Op de werkvloer: Aleksandra Vidanovski, communicatieverantwoordelijke bij Pairi Daiza

Voor dit nummer gingen we voor één keer niet bij een pretpark op bezoek, maar trokken we naar Pairi Daiza voor een babbel met Aleksandra Vidanovski. Na een opleiding communicatiemanagement kwam ze al snel bij de evenementendienst van Walibi Belgium terecht, waar ze later de rol van PR-verantwoordelijk op zich nam. Tegenwoordig treffen we Aleksandra niet meer tussen de attracties, maar tussen de dieren van Pairi Daiza waar ze als communicatieverantwoordelijke aan de slag is.

Wat moeten we ons juist voorstellen bij de job van communicatieverantwoordelijke?

Aleksandra: Als mensen aan een communicatieverantwoordelijke denken, dan denken ze vaak aan een woordvoerder. Dat klopt, het woordvoerderschap is het meest zichtbare deel van onze job, maar eigenlijk is dat maar een klein deel ervan. Communicatie, althans bij Pairi Daiza, is een heel brede term en de job omvat alles wat je je daarbij kan voorstellen: van reclame over content creatie tot persberichten schrijven en persconferenties organiseren… en dan natuurlijk het woordvoerderschap.

Hoe ziet je werkdag er doorgaans uit?

Aleksandra: Dat verschilt van dag tot dag. Het enige waar we zeker van zijn, is dat we nooit echt zeker zijn of de plannen zullen kunnen doorgaan zoals we ze ingecalculeerd hebben. Meetings en voorbereidend werk staan meestal wel vast, maar het spannende aan deze sector is dat je tegelijk in de onderzoeks-, productie-, consumptie- en naverkoopfase zit. Er kan altijd van alles gebeuren en we moeten steeds bereid zijn om onze plannen om te gooien. Eén moment staat meestal wel vast: ’s morgens tijdens het wakker worden nemen we de hoofdkranten door. Media op het internet kunnen de hele dag door publiceren, maar voor de gedrukte kranten nemen we ’s morgens onze tijd.

Is er een groot verschil tussen werken voor een attractiepark en werken voor een dierenpark?

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine #2 2017. Klik hier om dit nummer te bestellen.