Op bezoek bij IMAscore

Op bezoek bij IMAscore

Het is bijna niet te geloven dat slechts zeven mensen er jaarlijks in slagen om zovele uren fantastische pretparkmuziek te produceren. Bij bijna elk groot Europees project was IMAscore tijdens de afgelopen jaren betrokken om muziek en geluid bij de attracties, parades, thema-gebieden of shows te voorzien. Het feit dat ze zelf pretparkfans in hart en nieren zijn, zit daar ongetwijfeld wel voor iets tussen.

Zoals Xaver het zelf zegt: “Je moet begrijpen hoe een attractie voelt voor je er goede muziek voor kan schrijven. Je moet de thrill en de airtime gevoeld hebben om muziek voor een achtbaan te kunnen bedenken”.

Hoe is het ooit allemaal begonnen bij IMAscore?

Xaver: In juni 2009 zijn Andreas Kübler, Sebastian Kübler en mezelf IMAscore gestart en deden we ons best om ons idee, een productie-huis voor muziek, rendabel te maken. In het begin hielden we ons met heel diverse, kleinschaligere projecten bezig: muziek maken voor films van studenten, kleine iPhonegames…

Ons eerste pretparkproject was voor Heide Park. We hadden hen een sollicitatie gestuurd en we werden door het park uitgenodigd voor een meeting met de directie en de mensen van Merlin Entertainments. Toegegeven, we waren dood-nerveus. Het was onze eerste grote meeting, in het Engels dan nog. We wisten het op dat moment zelf nog niet, maar Heide Park was bezig met de bouw van de dive coaster Krake en voor die attractie hadden ze wel interesse in onze muziek.

Vanwaar de keuze om pretparken aan te schrijven?

Xaver: Omdat we zelf grote pretparkfans zijn natuurlijk! We reisden door Duitsland en trokken naar het buitenland om pretparken te bezoeken. Andreas en Sebastian zijn opgegroeid naast Europa-Park, het is moeilijk om dan niet door de pretparkmicrobe gebeten te worden.

Die meeting in Heide Park was voor ons dan ook enorm interessant. In het park was wel al een werf, maar verder was nog niet veel bekend over de nieuwe attractie. Tijdens de vergadering kregen we alle concepten, tekeningen en het baanverloop van de nieuwe achtbaan te zien. Het was heel boeiend om voor de eerste keer een project van zo vroeg te kunnen volgen…

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine #4 2015. Klik hier om dit nummer te bestellen.