Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

Captain Jack! Een nieuw pretpark in Mol?

#1 (April 2017)

Captain Jack! Een nieuw pretpark in Mol?

Foto: Captain Jack

Captain Jack! Een nieuw pretpark in Mol?

Jack Schoepen, zoon van wijlen Bobbejaan, hoopt samen met zijn team tegen Halloween 2018 een nieuw indoorpretpark te kunnen openen in Mol. ‘Captain Jack’ zou volledig in het teken van de luchtvaart staan en zou gethematiseerd en educatief pretparkplezier bieden aan kinderen.

Update Juni 2017: Jack Schoepen heeft aan de redactie laten weten dat door een probleem met de erfpacht van de grond Captain Jack niet in Mol kan worden gebouwd. Jack kijkt uit naar een nieuwe locatie en laat weten dat dat niet noodzakelijk in België hoeft te zijn. Ondertussen is er een nieuwe locatie op het oog met een veel grootser project, dat kan je allemaal in ons interview van oktober 2019 lezen.

Een bescheiden industrieterrein in Herentals herbergt ongetwijfeld één van de mooiste pretparkcollecties van België. Het pand van de familie Schoepen ziet er aan de buitenkant misschien industrieel uit, maar kreeg vanbinnen een bijzonder warm interieur dat een feest van herkenning is voor nostalgische fans van Bobbejaanland en de familie Schoepen. Grote foto’s, maquettes van attracties en elementen uit het ter ziele gegane Indian Art Museum van Bobbejaanland geven de kantoorruimtes en de vergaderzaal een ziel.

Het is in dit fantastisch decor dat ik door Jack ‘Jacky’ Schoepen verwelkomd wordt aan tafel met zijn partners Dirk Daems en Filip Bogaerts. “Vernoem ze zeker in je artikel,” zegt Jack, “want anders denken de mensen dat ik er alleen mee bezig ben.” Hij doelt op het ‘Captain Jack’-project, een gloednieuw pretpark dat in het teken staat van vliegtuigen, luchtvaart(geschiedenis) en alles wat bij een luchthaven komt kijken. De plannen zijn al langer bekend, maar het was tot nu toe moeilijk om er een beeld bij te vormen. Vandaar dat ik eens op bezoek wilde gaan en ook hartelijk ontvangen werd.

Typisch België

Jack droomt er al veel jaren van om een nieuw pretpark uit de grond te stampen. Al sinds de overname van Bobbejaanland door de groep Parques Reunidos denkt hij na over waar en wat hij zou kunnen openen. In het verleden vertelde hij al over zijn plannen voor een wintersportpark en ‘Bob City’, twee projecten die helaas het levenslicht nooit hebben gezien.

“Na ons vertrek bij Bobbejaanland waren we van plan om een groot wintersportpark te openen,” vertelt Jack. “Dat park zou onder andere een overdekte skipiste, een schaatsbaan en een iglodome gekregen hebben, maar dat is nooit echt van de grond gekomen. De locatie die we daarvoor op het oog hadden, een stuk landbouwgrond van 100 hectare achter discotheek Carré in Willebroek, was heel geschikt. Helaas lieten ze ons na vier jaar onderhandelen weten dat de grond een industriezone zou worden waarbij ons park niet echt paste. Dat hebben we toen maar laten varen, ook al vind ik het nog steeds een goed idee. Erg veel wintersportparken heb je in België namelijk niet.”

Ook ‘Bob City’ kon niet doorgaan door problemen met de bestemming van de grond. “Bob City moest een indoorpretpark worden rond cowboys, indianen en Mexicanen; over de Far West en het gedachtengoed van mijn vader dus. Daarvoor hadden we een domein op het oog in Leopoldsburg. een voormalig militair domein stond te koop en de prijs leek me wel interessant. Maar toen kregen we te horen dat de omzetting van militair domein naar gemengd gebruik nog veel jaren kon duren terwijl ik had verwacht dat dat sneller zou gaan. Daar zijn we dan niet meer voor gegaan. Bijna was er nog een soortgelijk project gekomen in een bestaand gebouw van Sunparks, maar dat gebouw bleek uiteindelijk totaal niet geschikt.”

Ruimtelijke orde

Kort daarna kwam Jack op het ‘Captain Jack’-idee. Een pretpark over jobs waar kinderen tussen de drie en twaalf jaar van dromen: piloot, hostess, brandweerman, politieagent… “Nergens komen die beter samen dan op een luchthaven,” vertelt Jack. “Ondertussen zijn we al bijna vijf jaar bezig met het plannen van Captain Jack. Eigenlijk werd de kiem hiervoor nog veel vroeger gelegd. In 2002, toen Bobbejaanland nog in handen van de familie was, wilde ik graag een Tupolev vliegtuig, een Russische concorde, naar het park brengen. Die zou dan naast Kinderland opgesteld worden op palen met binnenin een museum rond luchtvaart. In die tijd was er een wet waardoor kinderen onder de achttien niet meer naar pretparken op schoolreis mochten als er geen educatief element aan gekoppeld was. We zochten dus naar manieren om educatief genoeg te blijven, zo hadden we ons Indian Art Museum en de windmolen met een museum rond ecologie. Dat luchtvaartmuseum zou daar goed bij gepast hebben. Alles was in kannen en kruiken, maar helaas hebben de Russen dat op het laatste moment tegengehouden omdat ze die Russische trots liever in hun eigen land hielden. Dat idee van dat vliegtuig is wel in mijn hoofd blijven zitten… Dus zetten we er nu één op het dak van ‘Captain Jack’. Die naam heeft Dirk trouwens bedacht. Aanvankelijk zouden we die enkel als werktitel gebruiken, maar de respons op de naam was zo positief dat we beslist hebben om die te houden.”

Een geschikte locatie vinden bleek in het verleden niet zo gemakkelijk. Dat is ook de hoofdreden waarom Captain Jack een indoorpretpark wordt. “Een nieuw buitenpretpark beginnen in België lijkt me onmogelijk,” verduidelijkt Jack. “Ga in dit land maar eens op zoek naar een terrein dat groot genoeg is en dat omgezet kan worden naar een domein voor dagrecreatie. Een binnenpretpark daarentegen, dat moet wel kunnen lukken. Ik ben destijds in het hele land met burgemeesters gaan praten met de vraag of er bij hen nog ruimte vrij was. Koksijde vond ik bijvoorbeeld heel interessant. Die hadden zelfs al een landingsbaan waar we luchtdopen zouden kunnen doen, maar het was weer een militair domein en dan hadden we hetzelfde probleem als in Leopoldsburg. Ook in Mechelen, naast Technopolis, waren we welkom, maar daar botsten we op een meningsverschil rond de educatieve waarde van ‘Captain Jack’. Uiteindelijk is het Mol geworden. Eigenlijk had ik het liefst dicht bij een autostrade gezeten, maar hier zitten we wel met vier grote vakantieparken in een straal van minder dan 30 kilometer.”

Ook het huidige terrein was nog niet geschikt om een pretpark op te bouwen. “De parking van Sunparks Kempense Meren, waar ‘Captain Jack’ zal komen, is momenteel volgens de ruimtelijke ordening een gebied voor verblijfsrecreatie,” vertelt Dirk. “Om daar een pretpark te kunnen bouwen, moet dat eerst een domein voor dagrecreatie worden. Omgekeerd staan momenteel enkele bungalows van Sunparks op een gebied voor dagrecreatie, daar moet in het verleden een fout gebeurd zijn. De provincie neemt nu de tijd om dat allemaal in orde te brengen.” “Die procedure is nu bijna afgerond,” vult Filip aan. “De openbare onderzoeken zijn uitgevoerd en die zijn net afgelopen. Mensen mogen daar dan bezwaren op aantekenen die verder onderzocht worden. Dat onderzoek is nu lopende. Sommige daarvan zullen opgevolgd worden, andere niet, maar de overheid moet wel een antwoord kunnen bieden op elk bezwaar. Rond eind juni wordt de definitieve beslissing van de provincie verwacht en daarna zouden we in principe onze bouwvergunning kunnen indienen.”

In totaal zouden er 122 bezwaren binnengekomen bij de provincie en 3 bij de gemeente. “Let wel, die bezwaren gaan niet alleen over de aanpassing van de ruimtelijke ordening voor een indoor recreatiegebied, maar ook over aanpassingen voor nieuwe bungalows van Sunparks en de bouw van een kabel-waterski door een club,” zegt Dirk. “Het gaat dus over meerdere projecten, waarvan wij er maar eentje zijn.” “We weten niet exact waarover die bezwaren allemaal gaan, maar we hebben wel al enkele vermoedens,” gaat Jack verder. “Zo zijn er zeker een paar opmerkingen gekomen over de mobiliteit in de streek. Daarom ga ik binnenkort eens met de minister praten om te kijken of we een bepaald druk kruispunt in de buurt niet op de één of andere manier kunnen ontlasten. Ook moeten we rekening houden met de natuur. Aan de overkant is er bijvoorbeeld een natuurgebied dat onder Europese bescherming staat. Als wij funderingen zouden graven, dan zullen we bijvoorbeeld eerst moeten kunnen aantonen dat dat de doorstroming van het water naar dat gebied niet zal hinderen. Daarnaast zijn er ook vleermuizen, waardoor we niet met lasers mogen werken en geen licht mogen maken na 22 uur. Ik heb daar allemaal geen probleem mee, zolang er duidelijke afspraken zijn. Met goede afspraken kan recreatie, zowel dat van ons als de andere projecten, perfect hand in hand gaan met de natuur.”

ProCoRo, de afdeling van de overheid die de bezwaren behandelt, zou in april alles verzameld moeten hebben zodat de provincie eind juni een beslissing kan nemen. “Dat wachten we nu rustig af terwijl we ons verder voorbereiden,” vertelt Jack. “Ik ga er van uit dat ‘Captain Jack’ er zal mogen komen, maar het zou kunnen dat we wat extra aanpassingen zullen moeten doen of dat er een bijkomende studie zal moeten gebeuren. Dat zou het proces wat kunnen vertragen, maar ik hoop dat we toch zeker deze zomer nog de bouwaanvraag kunnen indienen. Daar gaat dan nog eens drie maanden over waarna we, als alles meezit, tegen de winter van dit jaar met de bouw zouden kunnen beginnen.”

Een eigen luchthaven

Die voorbereidingen zitten al in een vergevorderd stadium: op papier is het pretpark zo goed als af. Het hoofdgebouw, dat 12 000 m² groot zal worden, zal bestaan uit een ruime inkomhal en het pretpark zelf. Centraal komt er een grote softplay van meer dan twaalf meter hoog in de vorm van een luchtverkeerstoren. Daarrond wordt dan de rest van het park opgebouwd. “Het is heel wat puzzelwerk geweest om alles er in te laten passen,” vertelt Jack. “Er komen rond de toren drie zones. Eén rond het nostalgische aspect van de luchtvaartindustrie, een zone rond de moderne luchthaven en een zone rond reddingswerkers. We gaan heel sterk inzetten op aankleding, ik wil allesbehalve een gevulde industriehal openen. Daarvoor hebben we het Nederlandse bedrijf P&P Projects ingeschakeld. ‘Captain Jack’ zal een park worden met hoeken en kantjes waarin je dingen kan gaan ontdekken, maar het moet ook open genoeg blijven. Ik wilde geen park zoals de nieuwe indoorparken in Dubai, die volgestampt zijn met attracties waarbij je bijna geen ruimte meer hebt om te manoeuvreren.”

Op vlak van attracties wordt gefocust op een doelgroep van kinderen tussen drie en twaalf jaar. Zo komen er onder andere een carrousel in Verniaanse stijl, een toren met parachutes, een funhouse, twee types van botsauto’s, een zweefmolen en heel wat speel- en klimtoestellen. Voor de oudere kinderen komen er ook simulatoren waarin ze met een vliegtuig zullen kunnen vliegen.

Op het dak van het park wordt een grote Boeing geïnstalleerd die ook toegankelijk zal zijn voor de bezoekers. Kinderen zullen er de cockpit kunnen bezoeken en er zou een lounge in komen voor de volwassenen. In een latere fase wordt gedacht om in het ruim een speeltuin in te richten. Achteraan in het vliegtuig zou voor de medewerkers een bureau en misschien zelfs een slaapkamer worden voorzien. Ook in het buitengedeelte van het park, dat er uit komt te zien als de tarmac van een luchthaven, wil Jack enkele echte vliegtuigen plaatsen waarin verjaardagsfeestjes kunnen doorgaan. Verder zijn er op een verdieping gethematiseerde vergaderzalen te vinden die door klassen of firma’s gebruikt kunnen worden en zou het park ook eigen muziek krijgen van IMAscore.

Ook aan de horeca in het park wil Jack heel veel aandacht besteden. “Ik ben er me van bewust dat heel veel ouders en grootouders zich daar rustig zullen willen installeren en ik wil hen dan ook graag kwaliteit bieden aan schappelijke prijzen. Ik zou graag hebben dat de mensen een tweede koffie gaan bestellen omdat ze die erg lekker vonden en niet te duur.” Op vlak van eten wil hij het liefst zo ver mogelijk weg blijven van het typische fastfood. “Ik zou graag inzetten op gourmet hamburgers met lekkere broodjes, een dikke plak vlees en ‘homemade’ frietjes, maar ook op lekkere salades. Het eten zou klaargemaakt worden in een open keuken, terwijl we heel duidelijk communiceren waar de ingrediënten vandaan komen.”

Toekomstmuziek

Mocht alles volgens plan verlopen, dan wordt er gehoopt om ‘Captain Jack’ tegen de Halloweenperiode van 2018 te kunnen openen. Het park zou vooral families uit de streek en gasten van de omliggende vakantieparken moeten lokken. Die zouden zich in het park zo’n drie uur moeten kunnen vermaken.

Jack is er zich van bewust dat hij ook na de opening zal moeten blijven investeren in het park. Daarvoor liggen ook al plannen op tafel. “In de bouwplannen die we gaan indienen is ook al de bouw van een 75 meter hoge conische toren voorzien, al zouden we die pas na drie jaar bouwen. Het moet de hoogste thermometer ter wereld worden die beklommen kan worden tot op een hoogte van 45 meter. Onderaan zou er een educatieve koepel komen met een museum voor de iets oudere kinderen, jongeren en scholen.”

Na de opening zou ook het buitenpark uitgebreid moeten worden naar de plek van de parking, die dan vervangen wordt door een parkeergarage op het dak. “Het is de bedoeling om ook op onze tarmac, ons buitengebied, enkele attracties te bouwen,” vertelt Jack. “Die moeten dan wel geluidsarm zijn, om te voldoen aan de eisen van de provincie. Zo denken we er onder andere over na om een grote kerosinetank te bouwen waarin een 360-graden film vertoond kan worden.”

Na samen nog wat plannen en concepten bekeken te hebben, ronden we het gesprek af. Het is me opgevallen hoe Jack niet één keer de woorden “klanten” of “winst maken” in de mond heeft genomen. Wat wel centraal stond in zijn verhaal, was het speelplezier dat hij wil bieden aan de kinderen. Uiteraard steekt er een stevig uitgekiemd businessplan achter ‘Captain Jack’ en uiteraard moet dat een winstgevend bedrijf worden, maar als Jack er over spreekt, is het vooral de passie die er van af spat.

“Wat cowboys voor Bobbejaan waren, is dat de luchtvaart voor jou?” vraag ik Jack nog. “Eigenlijk wel, zegt hij, al wil ik in ‘Captain Jack’ ook de link leggen met mijn roots. In de inkomhal wil ik een gigantische foto ophangen van mijn vader uit 1959. Daarop zwaait hij vanop de trappen van een vliegtuig. Het is een subtiele link die ik wil maken met feit dat mijn vader ook een pretpark heeft gesticht, maar ik wil daar ook niet in overdrijven. Het is dankzij hem dat ik hier ben en dat wilde ik toch wel aandacht geven.”

Meer artikels uit #1 (April 2017)

Met heel veel dank aan onze sponsors:

To Top