Welke attractie Plopsa Coo zou krijgen, werd een maand later via hetzelfde kanaal bekend gemaakt. Na het verkrijgen van de bouwvergunning postte de directeur een concepttekening van de hand van ontwerper Piet De Koninck. Daarop was een glijbaantoren te zien met 3 glijbanen. Aanvankelijk had de groep een neutraal, avontuurlijk thema in gedachten, waarbij de glijbanen zich een weg baanden door en langs een grote berg. Naast de berg was een speciale glijbaan met een schans te zien, waar de bootjes op terecht komen, omdraaien om dan pas verder glijden over een heuvel heen.
Nu zijn er in België wel meerdere glijbanen met bootjes te vinden. Zowel in Boudewijn Seapark, Bellewaerde als Bobbejaanland kan je een dergelijke attractie doen. Toch werd de keuze van Plopsa door de meeste pretparkfans goed onthaald. De vorige grote nieuwe attractie was een achtbaan (Vicky The Ride, 2011), dus was het logisch dat het park nu een familieattractie kreeg. Daarnaast leek het erop dat de glijbanen, in tegenstelling tot die in de andere parken, mooi aangekleed zou worden én er was uiteraard de unieke glijbaan met schans. Een mooie aanvulling op het attractieaanbod van Plopsa Coo.
“The Park is Open”
Waarschijnlijk zal het de geschiedenisboeken niet halen, maar persoonlijk zal ik 2015 blijven herinneren als het jaar waarin, na veertien jaar palaveren bij Universal Pictures, eindelijk een nieuwe “Jurassic Park”-film in de zalen kwam. De grote hype die “Jurassic World” met zich meebracht ontging ook de pretparken niet. De “Jurassic Park”-zones in de verschillende pretparken van Universal werden weer populairder dan ooit. Dichter in de buurt opende Walygator Parc (FR) een eigen “Dino World” en plant Paultons Park (GB) voor volgend jaar een groot nieuw themagebied vol dino’s en twee nieuwe achtbanen.
Ook bij Plopsa zagen ze hun kans. Waarom het avontuurlijke thema van de nieuwe glijbaan geen update geven? Plopsa-ontwerper Rob Salien ging aan de slag met het concept dat Piet De Koninck bedacht en werkte het verder uit tot de “Dino Splash”. De berg werd een vulkaan, dinofossielen werden toegevoegd en er werd een order naar de Filipijnen gestuurd voor vier nieuwe, kindvriendelijke dinobeelden.
Dino Splash
Na ruim vijf maanden gebouwd te hebben aan de nieuwe, twee miljoen euro kostende attractie opende Plopsa Coo begin juli de nieuwe glijbanen. Hoewel het als één attractie wordt aangekondigd, zitten er drie verschillende banen in de Dino Splash. Twee glijbanen lijken identiek, maar kregen elk hun eigen accenten… Bovenaan de glijbaantoren kies je welke glijbaan je wil doen, waarna je plaats neemt in een bootje. Die worden dan samen, met behulp van rolbanden, in de glijbanen “gegleden”.
“Volcano”
Snelle glijbaan van 50 meter lang. In de glijbaan zijn daglichteffecten ingewerkt en onderaan krijg je te zien hoe snel je ritje was.
“Yabba Dabba Doo”
Snelle glijbaan van 50 meter lang. Bij de start kan je uit acht liedjes een nummer kiezen om je rit naar beneden van een soundtrack te voorzien. De baan is wit aan de binnenkant en wordt verlicht met LED-lichtjes die verkleuren op de muziek.
“Jurassic”
Glijbaan met doorzichtige buis en golf. Na langzaam door een doorzichtig gedeelte gegleden te hebben, raast je bootje in een bocht van 180 graden naar beneden. Daar vlieg je een grote golf op, waarna je terugkeert over een heuveltje en zo verder glijdt.
In tegenstelling tot de andere bootjesglijbanen in België, heb je hier drie verschillende ervaringen in één attractie. Dat zorgt er dus voor dat je deze attractie drie keer gedaan moet hebben om elke ervaring uitgeprobeerd te hebben. Een slimme zet van Plopsa, want zo kunnen ze met één attractie een dagje Plopsa Coo weer een klein beetje dagvullender maken dan met drie identieke glijbanen waarvan je er meestal toch maar één doet.
Conclusie
De Dino Splash is een zeer mooie attractie voor Plopsa Coo. De glijbanen passen bijzonder goed in het natuurlijke kader van het park. Ondanks het feit dat glijbanen vaak voorkomen in pretparken, slaagde Plopsa erin om er een frisse, eigen versie van te presenteren met enkele leuke nieuwigheden. Het dinothema zal dit jaar zeker zijn vruchten afwerpen door de dinosaurushype, maar zal daarna niet snel gedateerd aanvoelen. Dino’s zullen immers altijd tot de verbeelding blijven spreken. Roaaarrrr…