Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

Op zoek naar The Forbidden Caves

#1 (April 2015)

Op zoek naar The Forbidden Caves

Foto: Super78

Op zoek naar The Forbidden Caves

In 2014 moesten pretparkliefhebbers die graag nieuwe attracties in eigen land doen even op hun tanden bijten. De Belgische pretparken kozen er voor om de beschikbare budgetten te investeren in het opknappen van oudere attracties en het renoveren van hun parkinfrastructuur. Voor grote nieuwigheden moest uitgeweken worden naar de buurlanden, die wel grote nieuwe achtbanen, darkrides en ander leuks uit de grond lieten herrijzen. Dit jaar hebben we meer geluk in België, met onder andere nieuwe attracties in Bobbejaanland en Plopsa Coo, een nieuw subtropisch zwembad in Plopsaland De Panne, een nieuwe glijbaan in Aqualibi en een nieuwe show in Bellewaerde. En ook voor volgend jaar kunnen we al op onze lauweren rusten want Walibi Belgium stelde hun spectaculaire PowerSplash voor 2016 in februari van dit jaar al voor.

De nieuwe attractie waar we dit jaar het meest van verwachten komt in Bobbejaanland te staan. Daar openen begin mei ‘The Forbidden Caves’ hun deuren om de eerste bezoekers te verwelkomen. ‘The Forbidden Caves’ wordt een combinatie van een theatrale walkthrough (een wandeling doorheen vaak verbluffende decors) begeleidt door acteurs en een ‘immersive tunnel’.

Samen met de komst van de nieuwe attractie grijpt Bobbejaanland ook de kans om het plein voor de ‘Revolution’-hal en de ‘King Kong’-attractie om te vormen tot een tweede themazone voor het park. Naast een wandeling door het cowboydorp kunnen bezoekers in het nieuwe seizoen nu ook op ontdekkingstocht door ‘Adventure Valley’.

Tijd voor iets nieuws

Vier jaar na de opening van Dizz, de achtbaan met draaiende wagentjes, in 2011 kreeg Bobbejaanland van Parques Reunidos, de Spaanse pretparkgroep die eigenaar is van het park, een budget van zo’n vijf miljoen euro voor de bouw van een nieuwe attractie. Vier jaar mag misschien veel lijken maar het is een gangbaar investeringsritme in de pretparkbranche. Zo is de ‘vier jaar’-regel bijvoorbeeld ook te herkennen bij andere pretparken die deel uit maken van een buitenlandse pretparkgroep zoals Walibi Belgium of Bellewaerde.

“De keuze voor een bepaald attractietype is meestal niet bijzonder moeilijk”, vertelt Peggy Verelst na een rondleiding op de werf van ‘The Forbidden Caves’. Peggy is commercieel directeur van Bobbejaanland en is zeer nauw betrokken bij de bouw van de nieuwe attractie.

Peggy: “Het keuzeproces start met twee belangrijke pijlers. Enerzijds is er natuurlijk het budget dat we voor de bouw van een nieuwe attractie krijgen en aan de andere kant hebben we meestal wel al een doelgroep in gedachten waarvoor we die attractie willen bouwen. Op basis van die twee elementen wordt dan bekeken welke attracties er binnen die grenzen passen en waarmee Bobbejaanland in de buurt vernieuwend uit de hoek kan komen. Meestal blijven er dan niet zo heel veel attractietypes meer over waartussen we een keuze moeten maken.”

Bij het kiezen van een nieuwe attractie is het uiteraard ook belangrijk om rekening te houden met wat het publiek zelf het liefst zou zien verschijnen in Bobbejaanland. “Daarvoor hebben we een klein marktonderzoek uitgevoerd,” vertelt Peggy. “We vroegen de respondenten of ze liever een achtbaan, de eeuwige favoriet, of liever iets dat vernieuwend was voor Bobbejaanland zagen verschijnen. Uit het onderzoek bleek dat de meningen gelijkwaardig verdeeld waren, zo goed als 50-50, en hebben we de keuze voor iets vernieuwends gemaakt.”

Combineren

Dat vernieuwende aspect ligt vooral in de combinatie van attractie, decor en show. Tot op heden zijn er in België bitterweinig attracties die een bezoeker volledig onderdompelen in een verhaal. De ‘madhouse’-attracties zoals Het Paleis van de Geest in Walibi Belgium en Het Magische Huis van Houdini in Bellewaerde, en ook de indoorachtbaan Huracan daar die een darkride-gedeelte heeft, doen een verdienstelijke poging, maar Bobbejaanland wil nog net een stapje verder gaan. “Om het verhaal volledig tot zijn recht te laten komen gaan we niet alleen gebruik maken van sterke decors, audiovisuele en andere effecten, maar ook van meerdere acteurs”, vertelt Roland Kleve, directeur van het park. Nog voor de bezoekers een glimp van de eigenlijke simulator zullen zien, zullen ze reeds een lange tocht door verschillende ruimtes gemaakt hebben waarbij ze door drie acteurs steeds dieper in het verhaal gezogen worden. Tijdens een rondleiding door de attractie in opbouw vertelt Roland met veel zin voor theater wat er de bezoekers allemaal te wachten zal staan. Als de acteurs zijn acteerprestaties weten te benaderen, dan moet dit een fantastische meerwaarde worden… 

Dat verhaal begint al aan de ingang van de attractie, waar bezoekers door de mond van een gigantisch stenen beeld het pretpark achter zich laten en de diepe jungle van Khyonesië inwandelen. De ogen van het beeld zijn gemaakt van paarse kristallen, kristallen waarvan zal blijken dat ze op de tocht van de bezoekers een cruciale rol zullen spelen. De bezoekers gaan immers op ‘cave tour’, een gegidste expeditie doorheen grotten, diep onder de grond, waarin de jonge archeoloog en ontdekkingsreiziger Jasper Dubois samen met zijn team op zoek gaat naar de oorsprong van de paarse edelstenen. Dat ze bestaan, lijdt geen twijfel. Niet alleen zijn ze te zien in het beeld aan de ingang, Jasper kreeg ooit ook een exemplaar cadeau van zijn grootvader en grote voorbeeld Jean-Pierre Dubois. 

Dieper het verhaal… en de jungle in 

Voor de wachtrij werd een nieuw, kronkelend pad aangelegd tussen de ‘Revolution’-hal en het pad richting de Sledge Hammer. Hoge beplanting, houten bruggen over waterpartijen en meters hoge rotsen moeten de bezoekers het gevoel geven dat ze diep in de jungle van Khyonesië terecht gekomen zijn. “En daar zullen we zelfs heel ver in gaan”, vertelt Roland. “Zo zijn er nu nog een aantal elementen aanwezig in het gebied die dat gevoel kunnen doorprikken. Zo is er de grote ‘Revolution’-hal waarop nu in grote letters de naam van de attractie staat. Die gaan we eraf halen en het gebouw een neutralere kleur geven die beter opgaat in de natuur hier. Daarnaast is er ook de nooduitgang van diezelfde baan (een hoge, lange brandtrap, red.), die gaan we camoufleren met bamboe zodat ook die veel minder stoort in de ruimte die we hier proberen te creëren. Van andere elementen die reeds aanwezig waren en die wel passen in het verhaal dat we proberen te brengen gaan we dan weer dankbaar gebruik maken. Zie je bijvoorbeeld die boom daar?” De schuine boom waarnaar Roland wijst, komt straks centraal te liggen in het decor van een moerasachtige gebied met houten bruggen. 

Nochtans hadden heel wat fans bedenkingen bij de locatie van ‘The Forbidden Caves’. Een plek aan de overkant van het meer, waar het park grenst aan een woonwijk, leek hen veel logischer voor een indoorattractie. Het bouwen van een grote, openluchtattractie aan die kant van het park zit er voor de toekomst niet meer in, wegens de geluidsoverlast die die voor de buren zou veroorzaken. “Ik snap die gedachtegang wel”, zegt Peggy, “maar door voor de huidige locatie te kiezen kunnen we met het budget dat we voor handen hebben veel meer doen. Zo kon een deel van de walkthrough van ‘The Forbidden Caves’ ondergebracht worden in de vrije ruimte van de ‘Revolution’-hal, waardoor we een groot bedrag kunnen besparen op het bouwen van nieuwe gebouwen. Geld dat we veel beter kunnen gebruiken voor de thematisering en decoratie van de attractie.” 

38 meter onder de grond 

Na de ontdekkingstocht door de jungle komen de bezoekers aan bij de ingang van de grottenexpeditie. “Hier zal een medewerker de bezoekers opwachten en hen de nodige instructies geven”, vertelt Roland, waarna hij als een volleerd acteur in de rol van tourgids Peter kruipt en voorsmaakje geeft van wat de bezoekers te wachten staat. Naast een goede inleiding in het verhaal, is het ook de taak van deze acteur om de bezoekers in groepen in te delen. Na de ontmoeting met Peter staat hen namelijk al een eerste “special effect” te wachten: een tweede acteur zal de bezoekers met een lift meenemen naar een diepte van 38 meter onder de grond, een halve meter dieper dan de val van de gemiddelde divecoaster bij de noorderburen, zeg maar. 

Het is een effect dat we kennen van bij ‘The Lost Temple’, een gelijkaardige attractie in het Duitse pretpark Movie Park Germany, die vorig jaar opende (zie Brakesection Magazine 3/2014). In tegenstelling tot de lift in ‘The Lost Temple’, waar de liftkooi tijdens het “zakken” opzij schuift, koos Bobbejaanland voor een “doorlooplift”. Bezoekers zullen dus door een deur binnengaan en de lift na de simulatie van het zakken (“Opgelet, er is misschien niet genoeg elektriciteit!” lacht Ronald geheimzinnig) via een andere deur verlaten en zo in een andere ruimte, onder de grond terechtkomen. Bij ‘The Lost Temple’ verlaten ze de lift via dezelfde deur, zoals in de meeste echte liften. “Het effect in Movie Park Germany is leuk”, geeft Peggy toe, “maar de meerprijs is dat veel minder. Movie Park Germany heeft een behoorlijk groot deel van hun budget in die schuivende lift geïnvesteerd, terwijl de meerwaarde daarvan voor het effect daarmee niet in verhouding is. Wij hebben er voor gekozen die meerkost te investeren in andere elementen die beter binnen ons project passen. Maar wees gerust, ook onze lift wordt overtuigend!” 

De schatten van Jasper 

Eenmaal aangekomen in het ondergrondse gangenstelsel ontmoeten de expeditieleden een derde acteur. “Hoi, ik ben Michel,” – Roland kan tot ons groot plezier maar geen genoeg krijgen van het acteren – “en welkom in deze opslagkamer. Hier bewaart Jasper alle curiositeiten en schatten die hij gevonden heeft in deze grotten. Behalve dit grote, paarse kristal, dat heeft hij van zijn grootvader gekregen.” Het is in deze ruimte dat de bezoeker voor de eerste keer Jasper aan het werk zullen horen. Via de centrale intercom die zich in het grottenstelsel bevindt, zal hij euforisch contact opnemen met Michel en de bezoekers. “Ik heb het gevonden, ik heb ze gevonden. Ik heb de ingang naar de paarse kristallen gevonden, kom snel kijken!” illustreert Roland uitbundig. “En daarna verandert de sfeer volledig. Met allerlei effecten, waarover ik nog niet te veel zal vertellen, zal aan de bezoekers duidelijk gemaakt worden dat de beschermers van de kristallen, de ‘Stone Warriors’ noemen we ze, daar allesbehalve blij mee zullen zijn.” 

“Een groot voordeel aan het feit dat er al een gelijkaardige attractie in Duitsland staat, is dat we op zoek kunnen gaan naar punten die verbetert kunnen worden om zo de ervaring nog beter te maken” vertelt Peggy. “Zo zijn er ook heel wat effecten in de walkthrough van ‘The Lost Temple’, maar helaas krijgen niet alle bezoekers die te zien. In ‘The Forbidden Caves’ gaan onze acteurs de bezoekers van ruimte tot ruimte in groep begeleiden, waardoor we er voor kunnen zorgen dat iedereen echt elk effect te zien krijgt.” 

Na de opslagkamer komen de bezoekers terecht in een lange gang vol ‘Stone Warriors’ slingert zich een weg naar de eigenlijke simulator. Op hun buik dragen ze allemaal een soort van amulet. “We moeten nog bordjes ophangen waarop Jasper duidelijk zegt dat het verboden is om de amuletten aan te raken” knipoogt Roland. Door het er zo vingerdik op te leggen, vermoed ik dat de amuletten niet aanraken eigenlijk niet de bedoeling zal zijn… 

Een soepele, maar hobbelige rit 

De gang eindigt bij een grote grot, waar twee rolluiken de weg versperren. Het ombouwen van een grote loods tot de donkere grot is zo goed als afgerond. De combinatie van echte materialen en spuitbeton moet het realiteitsgehalte van het decor verhogen, al lijkt het ‘echte’ hout amper van het ‘valse’ te onderscheiden te zijn. Ook hier kan ik het niet laten om weer de vergelijking met ‘The Lost Temple’ te maken, waar het Spaanse bedrijf Rocas & Design ook instond voor de aankleding van de attractie. “Het klopt inderdaad dat hetzelfde bedrijf hier de thematisering doet”, zegt Peggy, “maar het één staat los van het andere. Ook zij zijn gewoon aangeschreven om een offerte in te dienen, net zoals andere thematiseringsbedrijven.” Omdat Movie Park Germany en Bobbejaanland tot dezelfde pretparkgroep behoren, leeft het vermoeden dat er een vorm van korting op de attracties en aankleding is geweest, maar daar blijkt niks van aan. “Onze simulators komen zelfs van een andere attractiebouwer (Holovis bouwt de attractie van Bobbejaanland, Simworx deed dat voor Movie Park Germany, red.). Deze expeditiebussen werken met een elektrisch systeem, dat soepeler beweegt dan de hydraulische variant van Simworx. Maar wees gerust, hobbelen zullen ze! Voor de 3D-film kozen we dan wel weer voor dezelfde producent, het Amerikaanse bedrijf Super 78.” 

Bezoekers krijgen in de grot ook actieve 3D-brillen die voor het dieptezicht in de simulator zullen zorgen. “Brillen tegen het stof!” noemt Roland ze, om de ogen van de bezoekers te beschermen tegen het fijn stof dat in de grotten aanwezig is wanneer ze er met hoge snelheid doorheen rijden. Wanneer de rolluiken openen, kunnen de bezoekers plaatsnemen in twee expeditiebussen waarin telkens plaats is voor dertig personen. Plaats voor zestig bezoekers per rit dus. 

Wanneer de bussen in beweging komen, rijden ze een ruimte binnen die volledig omringd is door schermen. Met grote, haarscherpe projectoren wordt een 3D-film geprojecteerd, die in combinatie met de bewegende bussen en andere effecten een wilde rit doorheen de grotten zullen simuleren, op zoek naar ‘de ingang van de paarse kristallen’. “Het is de bedoeling dat de bezoekers nooit zullen merken dat de bussen tot stilstand zijn gekomen en enkel nog ter plaatse bewegen. Door een perfecte timing zal het lijken alsof ze steeds verder blijven rijden”, vertelt Roland tussen de gigantische schermen. Wat er tijdens de rit te zien zal zijn, blijft voorlopig nog een goed bewaard geheim. “Maar ik kan wel al verklappen dat de beschermers van de kristallen er alles zullen aan doen om ze te… beschermen.” 

Naar Adventure Valley 

Nadat de bussen terug tot stilstand zijn gekomen in hun “station”, zit de ontdekkingstocht van de bezoekers er na zo’n tien minuten bijna op. Op hun weg naar buiten wacht hen echter nog een laatste verrassing. In een gang vol paarse kristallen wacht namelijk nog één Stone Warrior de bezoekers op die hen goed in de gaten zal houden. 

Via een ander pad door de jungle komen de bezoekers via “Jasper’s Supply Depot”, exit-through-the-gift-shop uiteraard, weer terecht in Adventure Valley. Het plein voor ‘The Forbidden Caves’ kreeg tijdens de afgelopen maanden een volledige make-over. Klassieke muurtjes werden rotspartijen, drie grote toegangspoorten werden geïnstalleerd om het gebied af te bakenen en ook de ingang naar de hal waarin de Banana Battle en de Revolution te vinden zijn, krijgt een nieuwe ingang die veel duidelijker moet maken wat er binnen te vinden is. Ook het kleurrijke horecapuntje dat ooit de ingang van de ‘Bobby Drop’ was, onderging een metamorfose. “Dat wordt onze Coffee Cave, waar mensen allerlei koffiespecialiteiten zullen kunnen drinken en waar we cheesecake en andere gebakjes zullen verkopen”, licht Roland toe. “En aan de zijkant komt de Sugar Shack, waar allerlei zoetigheden verkocht zullen worden. De geur van verse wafels, daar zal je niet omheen kunnen!” De fundamenten van de ‘Bobby Drop’ verdwijnen onder een verhoogd terras, waar bezoekers een mooi uitzicht over het meer zullen hebben. “Het is echt fantastisch dat we dit stukje van het park eens volledig kunnen aanpakken.” vertelt Peggy. “Ik hoop dat we in de toekomst nog meer budget zullen krijgen om ook andere gebieden eens onder handen te nemen!” 

Na afloop van de rondleiding trekken we terug naar de ingang. “Weet je”, zegt Peggy onderweg, “het is een droom van een attractie om mee uit te kunnen pakken. Voor een keer kunnen we ook op vlak van marketing de attractie zelf laten spreken en hoeven we er geen verhaal rond te verzinnen om de attractie in de markt te zetten. ‘The Forbidden Caves’ heeft een verhaal, en wat voor één, en dat is echt heerlijk om mee te werken.” 

Begin mei kunnen de eerste bezoekers samen met Jasper Dubois op ontdekkingstocht in ‘The Forbidden Caves’ in Bobbejaanland. Adventure Valley is reeds vanaf de openingsdag op 4 april open voor het publiek. 

Meer artikels uit #1 (April 2015)

Winkelwagen

Populair:

Met heel veel dank aan onze sponsors:

To Top