Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

Le Simoun, Aquasouk & Bandidos: 3 x nieuw in La Mer de Sable

#4 (Oktober 2016)

Le Simoun, Aquasouk & Bandidos: 3 x nieuw in La Mer de Sable

Foto: Juan Martinez

Le Simoun, Aquasouk & Bandidos: 3 x nieuw in La Mer de Sable

Het Franse themapark La Mer de Sable ligt op slechts vijftien minuten rijden van Parc Astérix. Tot mei 2015 behoorde het park ook tot dezelfde groep (Compagnie des Alpes), maar CDA besloot het park te verkopen aan de relatief nieuwe pretparkgroep Looping Group. Deze groep besloot om het eerste seizoen meteen te investeren in een uitbreiding van het attractieaanbod met drie nieuwigheden: een Junior Coaster, een Disk’O en een Twist’n Splash! De afgelopen maanden openden de nieuwe attracties een voor een en wij trokken in september er naartoe om ze uit te testen!

La Mer de Sable is een eerder klein park gelegen in het woud van Ermenonville. Het is volledig gethematiseerd volgens drie thema’s: ‘Les portes du désert’ met de indrukwekkende, kenmerkende zandduin, ‘Au temps des pionniers’ dat teruggrijpt naar de geschiedenis rond het Wilde Westen en ‘La jungle’ waar de exotische wereld aan bod komt. Alle drie nieuwe attracties bevinden zich feitelijk gezien in het gebied ‘Les portes du désert’, gelegen vooraan in het park, hoewel de achtbaan beschouwd wordt als behorende tot het deel ‘Au temps des pionniers’.

Bandidos

De eerste van de drie nieuwigheden die je tegenkomt wanneer je het park binnenwandelt, is deze Junior Spinning Coaster van SBF Visa Group. Het is een relatief jong type achtbaan waarvan al enkele exemplaren verkocht zijn. De bouwer publiceert geen statistieken op z’n website, maar sowieso zijn die hier niet van tel. Het is duidelijk dat dit een achtbaan is op maat van de jongste bezoekers, voor wie het een goede opstap is naar de grotere types wanneer ze wat ouder zijn.

De attractie is mooi ingeplant achter het spoor van de parktrein, waar dus eigenlijk de zandduin zich al uitstrekt. Op die manier wordt goed gebruik gemaakt van de beschikbare open ruimte. Het thema is hier dus meer de Mexicaanse woestijn, eerder dan de Arabische Sahara, met cowboyachtige cactussen in de hoofdrol. De aankleding is misschien eerder basic, maar toch zeker knap genoeg voor zulke attractie die het in menig ander park met veel minder zal moeten stellen.

De ritervaring valt natuurlijk moeilijk te beoordelen als volwassene. Voor ons was de rit eerder saai, want veel snelheid is er niet en ook het spinnen viel bij ons bakje nogal tegen. We zagen echter wel dat andere bakjes soms harder spinden. Dit is het klassieke nadeel van spinning coasters natuurlijk: het aanwezige gewicht en de verdeling ervan maakt of je al dan niet veel zal spinnen. Er worden alvast wel genoeg rondjes gemaakt, dus de rittijd is vrij lang ondanks de korte tracklengte. We menen dan ook dat we toch wel kunnen stellen dat voor kinderen deze achtbaan prima is.

Aquasouk

De tweede nieuwigheid is een waterattractie van het type Twist’n Splash, waarbij dit exemplaar de versie is die Zamperla op de markt brengt. De molen telt zes gondels die elk aan vier personen plaats bieden. Om te zorgen voor de nodige interactiviteit kunnen de vaarders niet enkel elkaar bekampen, maar ook de landrotten die aan wal blijven. Een leuk gegeven is dat er twee linies zijn aan wal: de eerste linie bevindt zich vlak buiten de molen, de tweede op een muur die een stadsomwalling voorstelt. Zij die in de eerste linie staan, kunnen kiezen wie ze bekampen, de bewakers op de muur of de vaarders op zee.

Aquasouk behoort tot het themagebied ‘Les portes du désert’ en dit komt goed tot uiting in de aankleding: een typisch Oosterse souk met o.a. een lamp zoals we deze kennen uit Disney’s Aladdin. Wel werd er gekozen voor nogal felle kleuren, maar vermoedelijk is dit de gekende strategie die veel parken in onze contreien toepassen door het nogal vaak typisch grijze weer.

Tijdens ons bezoek waren geen van de waterkanonnen aan land in werking. Was dit omdat het grijs en licht regenachtig was of waren deze al stuk? We weten het niet, maar uiteraard vonden we dit een spijtige zaak om het totaalplaatje te kunnen beoordelen. De rit zelf was alleszins wel leuk, we werden vooral nat in het gezicht, maar algemeen genomen kwamen we er zeker niet verzopen uit. Misschien is dit anders wanneer de kanonnen aan land wel werken, maar op een zonnige, warme dag is er niets leuker dan zulke waterfun.

Simoun

De derde en laatste nieuwigheid voor dit seizoen is de thrillride van het type Disk’O, eveneens van attractiebouwer Zamperla. Zowel de Disk’O als de grotere variant, de Disk’O Coaster, zijn intussen wijd verspreide en gekende attracties. Toeval wil dat de nabijgelegen buur, Parc Astérix, dit jaar een Disk’O Coaster, Diskobélix, als nieuwigheid heeft voorgesteld. Misschien een beetje zonde dan dat La Mer de Sable hiervoor gekozen heeft, zou je kunnen zeggen. Waarschijnlijk heeft Looping Group hiervoor gekozen uit budgettaire redenen, want dit exemplaar is tweedehands. Voorheen kon je deze Disk’O vinden onder de naam Twister in het ter ziele gegaan Yumble. Slimme zet dus om zo toch maar liefst drie nieuwe attracties te kunnen aanbieden in één seizoen.

Net als Aquasouk’ behoort Simoun tot het themagebied ‘Les portes du désert’. De aankleding is vrij basic, het station is een typisch Arabisch huisje en de Disk’O geeft de passagiers het gevoel van te razen als een windhoos doorheen de Sahara. Simoun is Frans voor Samoem, een hete, droge wind die vaak veel woestijnzand meevoert en voornamelijk in Arabië en langsheen de kusten van de Perzische Golf voorkomt.

De ritervaring verschilt uiteraard niet van deze in andere parken. Wat wel grappig is, is het metalen plaatje op elk zitje dat aanmaant om te blijven zitten zolang de attractie in beweging is. Dit is ongetwijfeld de enige Nederlandstalige tekst die je in gans het park zal tegenkomen en welke onomstotelijk verwijst naar de oorspronkelijke afkomst van de attractie. Simoun is wellicht de meest intense attractie van het park en in dat opzicht dus zeker goed voor de variatie in het aanbod.

Meer artikels uit #4 (Oktober 2016)

Winkelwagen

Populair:

Met heel veel dank aan onze sponsors:

To Top