Alles over Symbolica in de Efteling

Alles over Symbolica in de Efteling

Even terug in de tijd naar mei 2010. De Efteling kondigde een jubileumattractie aan die moest openen op 31 mei 2012: dag op dag 60 jaar na de opening van het Sprookjesbos. De darkride, die de naam Hartenhof kreeg, moest centraal in het park komen te liggen, op de plaats van de Brink, het toenmalige verdeelplein. In september 2010 al werd vanuit de Efteling bevestigd dat Hartenhof met minstens een jaar was uitgesteld. Een jaar later werd een opening in “ten vroegste 2015” gecommuniceerd. Wel werd in 2012 al een eerste deel van het nieuwe Rijk der Fantasie geopend voor het publiek: het pannenkoekenrestaurant Polles Keuken, gelegen aan het eind van de Pardoes Promenade. Uiteindelijk zou het geduld van de Eftelingliefhebbers pas vijf jaar later beloond worden. Onder de nieuwe naam Symbolica (om de internationale gasten meer aan te spreken – dit is de naam van de planeet waar Pardoes vandaan komt) werd de attractie eindelijk gerealiseerd, nu ter gelegenheid van de 65ste verjaardag van het sprookjespark. 

Voor Hartenhof zou de door Vekoma gepatenteerde ‘Pivotable Passenger Carrier’ gebruikt worden. Hierin zouden de passagiers in tribunes van drie rijen langs de verschillende scènes rijden. Dit staat in contrast met de huidige Fantasievaarders, waarin de bezoekers op een veel kleinschaliger manier de attractie verkennen. In het oorspronkelijke ontwerp van het gebouw van Hartenhof is duidelijk dezelfde stijl te herkennen als in het uiteindelijke Symbolica, maar de opbouw van het bouwwerk is helemaal verschillend. Het basisconcept van de attractie is in al die jaren echter niet veranderd, vertelt hoofdontwerper Sander de Bruijn. “Het gaat nog steeds om het paleis met een prominente rol voor de toverende nar Pardoes met zijn leermeester Almar. Alle grondbeginselen van het concept vind je in Symbolica terug.” Bepaalde scènes uit Hartenhof zouden ook in aangepaste vorm gebleven zijn. “Maar je moet de scènes zodanig aanpassen dat je in het vervoersysteem de beste beleving hebt.” 

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine #3 2017. Klik hier om dit nummer te bestellen.