Recensie – Made by Mack wint geen prijzen

Home / Brakesection Magazine / Jaargang 8 (2021) / 2021 #1 / Recensie – Made by Mack wint geen prijzen

Begin dit jaar verscheen Made by Mack, een boek dat de rijke geschiedenis van Mack en Europa-Park weergeeft. In 190 bladzijden vieren de auteurs alle verwezenlijkingen van de Duitse familie en hun bedrijven. Wij bestelden het boek en lazen het van begin tot einde. Ook al was dat misschien niet de bedoeling.

Pretparkboeken vind je in alle kleuren en vormen: van dikke kleppers met louter tekst, tot prachtige fotoverzamelingen en alles daartussen. Wanneer we zo naar onze eigen boekenkast kijken, dan staan daar echter vooral boeken over het bedrijf van de Amerikaanse muis in. Over Disney kunnen hele bibliotheken gevuld worden, met kaf én koren. Maar over heel wat andere themaparkgiganten is de lectuur beduidend minder dik gezaaid. Dat geldt ook voor het grootste park van Duitsland en het tweede grootste – na, je raadt het al, Disneyland Parijs – van Europa: Europa-Park. Een recent, volledig naslagwerk over het park in Rust, en voornamelijk de bedrijven erachter, ontbrak nog. De hoogste tijd om daar verandering in te brengen, vonden de mensen achter Europa-Park.

Het hoeft niet te verbazen dat Made by Mack vooral een ode brengt aan al het werk en de innovaties van Franz Mack en (klein)kinderen. We betrapten de schrijvers op geen enkele kritische noot, maar in alle eerlijkheid is een kritische commentaar niet de reden waarom je dit boek zou kopen. Wat vind je dan wel terug in dit boek? Wel, een beetje van alles, eigenlijk.

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine #1 2021. Klik hier om dit nummer te bestellen.