Opinie – RCT4M, begin van het einde?

Home / Brakesection Magazine / Jaargang 8 (2021) / 2021 #1 / Opinie – RCT4M, begin van het einde?
Opinie – RCT4M, begin van het einde?

Rollercoaster Tycoon is zonder overdrijven één van de meest iconische game franchises die ooit onze computerschermen hebben mogen opfleuren. Ontsproten uit de geest van de Schotse ontwikkelaar Chris Sawyer, voortgevloeid uit zijn eerste spel Transport Tycoon, dat uitgegeven werd in 1994, zag de originele Rollercoaster Tycoon het levenslicht in 1999. Dit spel leverde voor Sawyer een echte doorbraak op. Rollercoaster Tycoon 2 kwam vervolgens uit in 2002, borduurde verder op het succesverhaal van het eerste computerspel door – onder andere – een aantal verbeteringen toe te voegen (zoals bijvoorbeeld de additie van een EHBO-post, een geldautomaat en de optie ‘remmen blokkeren’ bij achtbanen) en zag er grafisch gezien iets beter uit. Rollercoaster Tycoon 3 lag ten slotte in de rekken in 2004. Nadat Frontier Developments de twee uitbreidingen voor Rollercoaster Tycoon 2 (met name Wacky Worlds en Time Twister) ontwikkelde, werd het ook ingeschakeld bij de uitwerking van het derde hoofdspel uit de franchise. Deze keer konden fans hun favoriete attracties en hun eigen achtbanen in een driedimensionale wereld tentoonspreiden. Andere nieuwigheden, zoals de mogelijkheid om je eigen attracties uit te kunnen testen alsof je er zelf in zou zitten, werden eveneens zeer gesmaakt. De veel minder populaire Rollercoaster Tycoon 3D voor de Nintendo 3DS, vrijgegeven in 2012, werd aanzien als een zeldzame misser die gemakkelijk vergeven kon worden. Het vierde hoofdspel uit de serie moest en kon sowieso niet anders dan een absolute topper worden. Toch?

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine #1 2021. Klik hier om dit nummer te bestellen.