Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

Op stap met fans: Europa-Park in één dag?

#1 (April 2016)

Op stap met fans: Europa-Park in één dag?

Foto: Hans Mornout

Op stap met fans: Europa-Park in één dag?

In ‘Op stap met fans’ draait alles rond jou, de fervente pretparkliefhebber. De invulling is volledig vrij, zolang pretparkfans maar centraal staan. In dit nummer neemt Casper Mornout ons mee naar Europa-Park, waar hij test of het mogelijk is om te genieten van het park als je maar één dag de tijd hebt.

Vandaag ga ik naar Europa-Park, een park dat dit jaar 41 jaar bestaat en waar ik met Megacoaster ‘Blue Fire’, woodie ‘Wodan’ en de op-een-na-hoogste achtbaan van Europa ‘Silver Star’ na 15 jaar toch echt niet meer omheen kon. Het park heeft veel hotels en speelt duidelijk in op een meerdaags verblijf. Daarom vroeg ik me af: is het mogelijk om Europa-Park in de drukke zomervakantie op één dag te bezoeken?

06:30
Om half zes staan mijn vader en ik op. Na een aantal wolkeloze dagen met 27 graden was er een slechte weersvoorspelling: bewolkt met ’s middags veel regenbuien. Een recensie die ik op internet las, vertelde me dat Europa-Park in de regen niets was vanwege het sluiten van zowel attracties als roller coasters. Zeer waarschijnlijk ga ik het met eigen ogen zien.

07:40
We vertrekken met de auto naar het park, dit zal ongeveer een uur rijden zijn. Het park opent om 9:00 en we hopen er dus minstens een kwartier van tevoren te zijn.

08:40
Nadat we zonder enige file om het park heen gereden zijn – een mooie route waarop je meteen de grote banen ziet staan – komen wij perfect op tijd aan op de parkeerplaats het dichtst bij de ingang, die een geweldig zicht op het paradepaardje Silver Star biedt. Een korte wandeling leidt ons naar de groteske ingang van het park, waar het gezellig druk is. Na kaartjes gekocht te hebben, mogen we direct het park in waar zich op verschillende plekken poorten bevinden om zo de mensenmassa te verdelen. Dit vaak gebruikte systeem is ook in onder andere de Efteling te zien.

09:00 – 10:00

Alsof het een hardloopwedstrijd is, rent de enthousiaste jeugd, waaronder ikzelf, het park in. Mijn eerste doel is het bereiken van het themagebied IJsland, wat te vinden is aan de achterkant van het park, met achtbanen ‘Blue Fire’ en ‘Wodan’. Meteen valt mij op hoe groot het pretpark is.

Na tien minuten gerend te hebben, loop ik door de Single Rider Line van de gelanceerde Megacoaster, waar het meteen doorlopen is. Enkel de nieuwste banen ‘Wodan’ en ‘Arthur im Königreich der Minimoys’ hebben ook zo’n wachtrij. Ik ben nog niet aangekomen bij het eind van de rij, of een van de medewerkers begeleidt mij naar een Front Seat. De rit verloopt soepel en comfortabel, mede dankzij de bijzondere zitjes. De baan is niet supersnel of heftig, maar desondanks erg gaaf en de moeite waard.

De volgende stop is ‘Wodan’, waar het voor mij als Single Rider vijf minuutjes wachten is. Meteen valt mij op dat het station en sommige delen van de baan, bijvoorbeeld de passage door het station op volle snelheid, zeer veel weghebben van ‘Troy’ in Toverland. Op de weg naar boven zie ik kilometers file richting de parking van het park. Wat volgt is een geweldige rit met veel mooie bochten en kruisingen met andere attracties. Na ‘Colossos’ in Heide Park is dit de beste woodie die ik tot nu toe bereden heb.

Volgende attractie is de ‘Atlantica SuperSplash’, een piraatachtig gethematiseerde attractie die ik het liefst wil doen voordat de zon achter de wolken verdwijnt. Het design van deze baan is vreemd, maar de rit zelf is mooi met een verfrissende splash waarvan je gelukkig niet doorweekt raakt.

Het is nog geen tien uur en ik sta ondertussen in de rij voor ‘Euro-Mir’, waar vijf minuten wachttijd op het elektronische bord resulteren in tien minuten werkelijke wachttijd. Deze Spinning Coaster is voor mij een tegenvaller omdat de rit niet snel aanvoelt en er weinig werkelijke ‘spin’ in zit. Hoewel dit de snelste van zijn soort is, bevielen mij de ‘Dizz’ in Bobbejaanland en de ‘Dwervelwind’ in Toverland veel beter.

10:00 – 12:00

De volgende attractie wordt de ‘Schweizer Bobbahn’, een van de oudste banen van het park. Twintig minuten op het bord worden er veertig en mijn wachten wordt beloond met een korte, niet al te intense rit. Een van de mindere achtbanen, maar wel mooi gethematiseerd zoals de rest van het park.

De volgende halte is ‘Silver Star’. De wachtrij van deze 73 meter hoge baan loopt door een “promotiehal” van Mercedes-Benz waar filmtrailers en reclames worden afgespeeld op een groot scherm. De baan heeft een technisch defect volgens de handige Europa-Park app via de gratis Wi-Fi in het park, maar ik besluit toch te wachten. Hierdoor sta ik zo’n anderhalf uur in de rij. De rit is dan ook geweldig. Na eerst een uitzicht te krijgen op de bomvolle parking, raas je van boven naar beneden over een soepele baan, vastgehouden door de heerlijk vrije heupbeugels. Het grootste gedeelte van de baan zijn simpele camel backs, maar de helix en S-curve aan het eind van de baan zijn het ook zeker waard om te vernoemen. Een korte samenvatting van deze B&M hypercoaster: wow!

12:00 – 14:00

Gelukkig is het nog steeds prachtig weer, maar terwijl mijn vader en ik elkaar ontmoeten in Pizzeria Venezia om te lunchen, komen de donkere wolken opzetten. Het is ondertussen steeds drukker geworden. We eten heerlijke lasagne in het zelfbedieningsrestaurant, waarna ik in de rij ga staan voor ‘Eurosat’. Na twintig minuutjes kan ik de achtbaan gaan doen. De rit is minimaal gethematiseerd in vergelijking met de rest van het park, en net als de meeste darkrides een relaxte baan met een fris windje.

Hierna ga ik naar de ‘Matterhorn Blitz’, de Wild Mouse achtbaan van het park. Meteen viel mij de gelijkenis op met de thematisatie van de nieuwste attractie in Toverland: ‘Maximus Blitzbahn’. Bij beide is een Oostenrijkse thematisering met boerderij en kippen te zien. Deze attractie heeft een bijzondere lift waarbij je recht omhoog wordt getild en in het midden van je weg naar boven het tweede deel van de lift passeert. De baan is niet te intens en vrij kort, maar al met al een mooie Wild Mouse.

14:00 – 16:00

Ik begin mij te realiseren dat ik het doen van alle grote rides vrij makkelijk ga halen, hoewel ik waarschijnlijk weinig tot niets van de shows en horeca mee zal krijgen. Ook is er rond deze tijd een parade die ik niet meegekregen heb maar mijn vader wel op camera vastlegde. Ik sta nu in de wachtrij voor de waterachtbaan ‘Poseidon’, gethematiseerd naar het verhaal van Odysseus, gejaagd over de zeeën na wrok te hebben afgeroepen over zeegod Poseidon in de Trojaanse Oorlog. Het is een niet al te soepele baan, maar de 2 splashes zijn mooi gemaakt en maken je natter dan die van ‘Atlantica’. Het is ondertussen ook gaan regenen.

Omdat het steeds harder gaat regenen ga ik opnieuw in de rij staan voor ‘Silver Star’, deze attractie heeft immers een droge wachtrij en draait gewoon door in de regen.

16:00 – 18:30

Ik heb nog een viertal rides te gaan, om te beginnen de ‘Tirol Wasserbahn’. Door de regen is er nagenoeg niemand bij de waterattracties en aangezien ik toch al nat ben geworden, geef ik er niet zoveel meer om. Deze oude boomstamattractie heeft twee splashes waarvan de eerste je het natst maakt. Dit vanwege de muren links en rechts van de splash die het opspattende water terugkaatsen in de boot. “Dit heb ik nog nergens anders gezien”, dacht ik bij mijzelf. Hierna bezoek ik de mijntrein van het park, die mij net als de ‘Tirol’ door een mooie diamantmijn leidt. Deze mijn is trouwens ook te voet bereikbaar via een paadje dat erdoorheen loopt.

In het Fjörd Restaurant te Scandinavië nemen mijn vader en ik een korte pauze met koffie. Dit restaurant geeft je het gevoel in een schip te zijn met storm op zee, omdat de Rapid River ‘Fjörd Rafting’ er een paar meter lager langs vaart. In alle restaurants is er een goede service met aardige mensen en het aanbod van eten en drinken bevalt me zeer goed.

Ook bij de ‘Fjörd Rafting’ is er nauwelijks een wachtrij. Deze waterbaan heeft geen grote drops zoals River Quest in Phantasialand, maar is desondanks de leukste Rapid River die ik ooit bezocht heb.

De enige attractie die ik nog op de planning heb staan is ‘Arthur – Im Koningreich der Minimoys’, maar omdat ik toch in de buurt ben, bezoek ik eerst nog via de Single Riders tweemaal ‘Blue Fire’ en hop ik even langs ‘Wodan’. Ik begin het gevoel te krijgen dat de Single Rider Lines in Europa Park meer voordeel bieden dan gemiddeld het geval is. Alle attracties draaien ondanks de stevige regenval gewoon door.

18:30 – 19:30

Nadat ik bij het vegetarische restaurantje binnen in het prachtige nieuwe Arthur-themagebied een pizzabroodje gehaald heb, betreed ik via de Single Riders Line de nieuwste attractie van het park. Helaas kreeg deze attractie net een lange storing. Op verschillende plekken van de baan zitten mensen vast en Europa-Park haalt alles uit de kast om hen te bevrijden. Minstens tien medewerkers proberen het probleem op te lossen en halen uiteindelijk met een afstandsbediening de karretjes terug naar het station. De mensen die vast zaten krijgen kaartjes om een attractie langs de uitgang te betreden en kort daarna doet de rit het weer. Mede door deze gebeurtenis geeft Europa-Park mij het gevoel professioneel en snel ter plaatse te zijn.

De ride zelf is een fantastisch gethematiseerd verhaal dat zich in een wereld afspeelt waarin je plots heel klein geworden bent. Door middel van een interactieve knop bij je zitje kun je, mits het hele karretje meewerkt, de vijand verslaan waarna het laatste outdoor deel van de rit volgt. Veel intensiteit mag je van deze achtbaan niet verwachten, maar dankzij de thematisering is ‘Arthur’ voor iedereen een must-do in Europa-Park.

19:30 – 20:30

Ik besluit het einde van mijn dag door te brengen met nog twee ritjes in mijn favoriet van de dag, ‘Silver Star’, en met een hoop getreuzel krijg ik het voor elkaar om deel te nemen aan het laatste bemande ritje van de dag. Wat een prachtige afsluiting van een zeer bijzondere dag! Zodra het karretje in de remblokken reed, kreeg ik al heimwee aan het mooiste park wat ik tot nu ooit heb gezien.

Conclusie

Mits je op tijd komt, is het haalbaar voor een “thrillseeker” om alle grote attracties van Europa-Park in één dag te doen, maar voor gezinnen met jongere kinderen en voor iedereen die ook de shows wil doen, is een extra dag aangeraden. Zelfs dan heb je waarschijnlijk nog niet alle details en alle kleine decoraties van het park kunnen zien, zo groot en machtig is het zeker. Op een lang bestaan, Europa-Park!

– Alle werknemers zijn gekleed in het thema van de attractie die ze besturen, zoals we ook zien in Phantasialand. –

– Werkelijk alle betaalde games zijn gethematiseerd en mooi ingebouwd in het park, waardoor ze niet vervelend naar voren steken. Daar mogen andere pretparken een voorbeeld aan nemen. –

– Kom op tijd! Een half uurtje van te voren scheelt veel. –

Meer artikels uit #1 (April 2016)

Met heel veel dank aan onze sponsors:

To Top