Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

Op de werkvloer: Quality Control bij Plopsa

#1 (April 2016)

Op de werkvloer: Quality Control bij Plopsa

Foto: Tom Vandenbroucke

Op de werkvloer: Quality Control bij Plopsa

Heel wat mensen vertrekken dagelijks naar een pretpark. Niet om er een dag lang op achtbanen en andere attracties te gaan zitten, maar om ervoor te zorgen dat andere mensen dat wel kunnen doen. In ‘Op de werkvloer’ belichten we bekende en minder bekende jobs in de pretparkbranche. We bijten de spits af met Nick Jespers, zelf een grote pretparkfan die zijn brood verdient met het bewaken van de kwaliteit binnen de Plopsagroep.

We ontmoeten Nick ’s avonds laat terwijl hij nog druk aan het werk is. Met een kerstshow van Samson & Gert op de achtergrond is hij druk bezig met het nakijken van een dikke stapel prints van nieuwe menuborden voor de verschillende pretparken van Plopsa. Zo kennen we Nick, een grote fan van Studio 100 en pretparken met een oog voor detail.

Hoe ben je bij Plopsa terechtgekomen Nick?

Nick: Dat is eerder toevallig gebeurd. Ik ben sinds jaar en dag fan van de Plopsaparken en had er een eigen fansite over. Op de Plopsafandag van 2013, een evenement dat ik samen met Plopsa organiseerde, kwam Steve van den Kerkhof, de directeur van de groep, naar mij met de vraag of ik voor Plopsa wou komen werken. Hij had een paar voorstellen van wat ik voor Plopsa kon betekenen en mijn huidige functie was er daar één van. Een andere optie was dat ik parkmanager van Plopsa Indoor Coevorden zou worden, maar omdat ik toch liever alle parken wou blijven bezoeken koos ik er voor om quality controller te worden.

Wat moeten we ons juist voorstellen bij de omschrijving ‘quality controller’? Wat houdt je job in?

Nick: Het is een job met een heel uiteenlopend pakket aan taken. Uiteraard bezoek ik de verschillende parken van de groep heel regelmatig. Ik probeer elk weekend in minstens één van de parken te zijn, maar het gebeurt vaak dat ik zelfs twee parken bezoek. Wanneer ik in een park ben, doe ik de volledige ronde en tracht ik naar het park te kijken als een bezoeker. Als ik een bord zie scheefhangen, een hek zie dat verf nodig heeft, een vuilbak die vernieuwd moet worden… dan leg ik dat op beeld vast. Elke week gaat er in Plopsaland De Panne een vergadering door waarbij telkens één park van de groep centraal staat. Het team van dat park komt dan naar De Panne en op die vergadering worden de foto’s dan besproken die ik in de afgelopen maand verzameld heb. Dat is één deel van mijn job. Daarnaast bekijk ik ook alle drukwerk en alle andere materiaal dat extern of intern gebruikt zal worden. Ik focus mij daarbij vooral op de inhoud en de teksten. De grafische elementen worden door een collega nagekeken. Tenslotte beheer ik ook alle muziek in de Plopsaparken. Door mijn liefde voor Studio 100 weet ik perfect wat er leeft op vlak van muziek. Ik heb daarvoor toegang tot alle muziekcomputers en kan bijvoorbeeld zelfs van thuis uit een nieuw liedje toevoegen aan een zone in Plopsa Indoor Coevorden of Holiday Park.

Hoe ziet je werkdag er doorgaans uit?

Nick: Het probleem is dat ik zeer atypische werkdagen heb. Doorgaans beginnen ze wel hetzelfde. Ik sta op, bekijk mijn mails, eet iets en vertrek naar de bureaus in Plopsaland De Panne. Daar werk ik mijn mails dan verder af en ga ik over tot de orde van de dag. Dat kan zeer uiteenlopend zijn. Soms is dat drukwerk nalezen, zeker nu aan het begin van het seizoen, maar vaak ben ik ook aan kleinere projecten bezig die op dat moment prioriteit vragen.

Wat voor projecten zijn dat dan?

Nick: Omdat ik als pretparkfan veel kennis heb over achtbanen en attracties doe ik vaak opzoekwerk voor directieleden. Concreet heb ik bijvoorbeeld, met Heidi The Ride in het achterhoofd, een lijst opgesteld van alle Great Coasters International-achtbanen in Europa en hun voorwaarden op vlak van lengte en veiligheid. Omdat ik weet waar al die banen staan, zijn dat opdrachten die ik snel kan uitvoeren. Een ander voorbeeld is een gids die ik enkele maanden terug maakte voor intern gebruik waarbij voor alle Studio 100-figuren en Plopsa-attracties de juiste vertaling te vinden is in de vier talen die we binnen de groep gebruiken.

Waaraan heb je de laatste tijd het meeste plezier beleefd in je job?

Nick: Ik vind het heel leuk als ik iets mag maken dat dan later ook echt in het park te zien is. Dat kan gaan van een menubord dat ik zelf uitgewerkt heb tot een werfdoek voor Heidi The Ride, daar ben ik altijd erg trots op. Voor dat werfdoek mocht ik dan bijvoorbeeld samen zitten met onze art director Piet De Koninck om te bekijken wat daarop kon komen. Dat is ook altijd een heel leuk onderdeel van mijn job. Als Plopsafan heb ik jaren opgekeken naar die mensen en nu zijn dat mijn collega’s. Dat blijft een raar gevoel, maar uiteindelijk is dat wel supertof. Zo krijg ik al eens iets te zien uit de oude doos, dingen waar de fan in mij vroeger alleen maar van kon dromen.

Heb je een leuke anekdote die je op de werkvloer meemaakte?

Nick: Een echte anekdote heb ik niet, maar persoonlijk vind ik het nog steeds enorm indrukwekkend dat Gert Verhulst hier plots aan mijn bureau kan staan. Ik ben opgegroeid met de afleveringen van Samson en Gert, ken al “zijn” kerstshows en liedjes uit mijn hoofd en dan duikt die jeugdheld plotseling naast je op. Dat zal ongetwijfeld altijd even schrikken blijven, op een toffe manier natuurlijk.

Meer artikels uit #1 (April 2016)

Met heel veel dank aan onze sponsors:

To Top