Lost Gravity in Walibi Holland

Lost Gravity in Walibi Holland

Dat het een achtbaan zou worden, dat wisten we al zeer snel, maar welk type? Wat zou de baan zo uniek maken? Wordt het een Spinning Coaster? Krijgen we een achtbaan met Virtual Reality? Zou het een Wingcoaster worden? Veel vragen waarop pas enkele weken voor de start van het seizoen een antwoord kwam. Well done, Walibi Holland, goed gespeeld!

Snappen of niet

Zeggen dat we het tijdens de bouw van Lost Gravity enkel moesten doen met foto’s die fans stiekem op, rond en in het park gingen maken, tot grote onvrede van Walibi Holland, is natuurlijk overdreven. Het park liet met een zekere regelmaat obscure tips los op het publiek. Althans, dat deed communicatiebedrijf Youngworks. Een zeer bewuste keuze van Walibi Holland. In tegenstelling tot de andere parken van de Walibi-groep, trekt de Nederlandse vestiging resoluut de kaart van jongeren. Niet dat het park geen attracties heeft voor kinderen of volwassenen, maar in de communicatie is het heel duidelijk dat Walibi Holland zich wil profileren als de plek waar de jeugd kan “hard gaan”. De keuze voor Youngworks om Lost Gravity in de markt te zetten ligt dan ook voor de hand: het bedrijf is gespecialiseerd in onderzoek bij en campagnes voor jongeren en zit ook achter de #HardGaan campagnes voor het park die zeer succesvol lijken te zijn. Hoewel veel fans er zich grote vragen bij stelden, werd Lost Gravity vooral gepromoot via de Snapchat-app die veel jongeren gebruiken. Wou je informatie over de nieuwe achtbaan? Dan moest je het park via die app volgen, want op andere kanalen bleef het bevreemdend stil. Met succes, want naar eigen zeggen slaagde Youngworks, via de updates op Snapchat en de berichten die die updates genereerden op andere media, er in om 240.000 jongeren warm te maken voor de nieuwe attractie. Toch roept deze aanpak nog steeds vragen op bij veel fans en ongetwijfeld zal de toekomst nog moeten uitwijzen of het een grote impact zal hebben op de bezoekerscijfers. Het was in elk geval een puik stukje doelgroepgerichte marketing.

Vermoedens en geruchten

Bij de pretparkfans zorgde die aanpak dan wel weer voor de nodige frustratie. We zijn er namelijk aan gewend geraakt dat pretparken ons via sociale media overspoelen met bouwfoto’s, -video’s en updates voor, tijdens en na de bouw. Geheimhouding is er vaak niet meer bij. De vaak heel vage updates die via Snapchat gelost werden over Lost Gravity, zetten dan ook een geruchtenmolen in gang die pas heel laat, na de aankomst van de treinen, stil zou vallen. Het park had namelijk beloofd dat de baan uniek zou worden in de buurt, dus was het raden naar wat dat unieke juist zou zijn…

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine #1 2016. Klik hier om dit nummer te bestellen.