Interview – Painting with Light

Home / Brakesection Magazine / Jaargang 7 (2020) / #3 (Juni 2020) / Interview – Painting with Light
Painting with Light Heidiland

Painting with Light is een Belgisch bedrijf uit Genk dat zich bezighoudt met creatieve belichting, video en multimedia van evenementen en projecten. Bij pretparkfans is het bedrijf vooral bekend vanwege het uitlichten van darkrides, themagebieden en shows. We hadden onlangs een fijn gesprek met de gedreven ondernemer Luc Peumans, oprichter en bezieler van Painting With Light.

Luc, hoe ben je in deze specifieke business terechtgekomen?
Eigenlijk wilde ik uitvinder worden. Als kind was ik lid van een dansvereniging en die beschikte over een eigen lichtinstallatie. Uiteindelijk ben ik bij de technische ploeg van die vereniging verzeild geraakt en kwam ik met uitlichting in contact. Tijdens mijn opleiding industrieel ingenieur heb ik als jobstudent bij verschillende verhuurbedrijven gewerkt die verlichting leverden voor onder andere fuiven en modeshows. Die ging ik dan mee leveren of ophalen en zo ben ik stilletjes aan in het vak gerold. Na een eerste jaar werkervaring ben ik terechtgekomen bij Maertens Music in Bekkevoort. Het verhuurbedrijf verzorgt veel theaterconcerten deden in Nederland, voor onder andere Rob De Nys, Benny Neyman, Salvatore Adamo, maar ook in België voor onder meer Clouseau en de Samson en Gert Zomershows. Ik heb daar 8 jaar aan het hoofd gestaan van de lichtafdeling en geleerd hoe lichtontwerpen te maken. Via het bedrijf ben ik ook met Studio 100 in contact gekomen: ik ging mee met de tour van Samson en Gert in Nederland als lichttechnicus. Later hebben ze me gevraagd voor onder andere de legendarische Samson en Gert Kerstshows in de Elisabethzaal in Antwerpen tot en met mijn eerste musical: Sneeuwwitje in 1998. In 1999 heb ik besloten om mijn eigen lichtontwerpbedrijf te gaan beginnen en heb ik Painting with Light opgericht.

Wat was de voornaamste reden dat u Painting with Light heeft gestart?
In 1999 was voor wat mij betreft de lichtindustrie een beetje veranderd: daar waar we vroeger eerder louter verhuurbedrijven waren van materialen, werd er gaandeweg meer en meer van de leveranciers verwacht om ook creatieve ideeën aan te leveren en mee te werken in het ontwerp. Verder werd ook de techniek steeds gesofisticeerder en ingewikkelder, en bestond er geen opleiding voor deze specifieke branche: wat ik wist had ik zelf geleerd door mijn ervaring. Ik wou dan ook meer zijn dan alleen een verhuurbedrijf, mede onder impuls van Studio 100, voor wie het creëren van een lichtplan voor hun shows en projecten belangrijker werden dan louter de levering van materiaal. Ik wilde altijd met de beschikbare technieken en materialen een bepaalde sfeer of beleving creëren of de bezoeker een show geven. Zo kwam Painting with Light tot stand.

Dankzij de shows van Studio 100 zijn we in de projectbusiness en pretparkwereld terecht gekomen. Toen Studio 100 Meli Park kocht, belden ze me op en zeiden: “Kom eens mee kijken! We gaan een pretpark kopen en jij moet daar het licht doen.” Voor de Plopsa parken hebben we ondertussen zo goed als alles mogen doen.

Hoe belangrijk is de belichting van een scene of een show in het totaalplaatje?
Het belang ervan wordt vaak onderschat. Ook al is het niet het allerbelangrijkste, speelt het toch een grote rol. Ook in een pretpark creëert het geheel van alle onderdelen de algemene sfeer: als je niets hebt om uit te lichten, is het licht op zich ook niets waard. Maar je kan wel van een mooi decor met licht een lelijk decor maken, of van een lelijk decor een mooi decor. Eigenlijk is dat ook de uitdaging: we creëren iets dat mooi is, wat de mensen raakt. Theater is emotie, en licht is daar een onderdeel van. Je kan dingen benadrukken, en dingen laten zien die er zijn, of zelfs dingen laten zien die er niet zijn. Het is eigenlijk een beetje magie!

Bij elke creatie hoort een lang voorbereidingsproces waarin ontwerpen gemaakt worden en meetings worden gehouden. Pas veel later kom je in het theater of de attractie waar je het geheel opbouwt. Voor mij persoonlijk komt het geheel pas tot leven op het moment dat…

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine Juni 2020. Klik hier om dit nummer te bestellen.

Met kortingscode "BSMFriday" krijg je 50% korting op losse nummers (min. €25 besteding). Actie niet geldig op Jaargang 11 en abonnementen.