Over de plas – Adlabs Imagica

Home / Brakesection Magazine / Jaargang 7 (2020) / #3 (Juni 2020) / Over de plas – Adlabs Imagica
Adlabs Imagica

Voor deze sectie van Brakesection Magazine kijken we doorgaans naar parken in China, Japan of de Verenigde Staten. In deze landen broedt de pretparkmicrobe immers al ietsje langer en heel wat pretparken uit deze gebieden staan bij veel coaster enthousiasts uit onze contreien op de bucketlist. India is minder bekend als bestemming voor pretparkliefhebbers. Op dat vlak is het land echter bezig met een inhaalbeweging. In een vorige editie van dit magazine werd reeds een uiteenzetting gegeven over de Wonderla-keten. Twee jaar nadat Veega Land werd omgedoopt naar Wonderla Kochi in 2011, meer bepaald op 18 april 2013, werd nog een ander park officieel geopend in India: Adlabs Imagica. Dit park wordt geafficheerd als het eerste themapark van India met internationale standaarden. Niet alleen werd samengewerkt met kleppers als Bolliger & Mabillard, Sally Corporation, Premier Rides en Zamperla, het park zelf is ook gecertificeerd volgens een aantal ISO-normen (ISO 9001 voor kwaliteit, ISO 18001 voor veiligheid en ISO 14001 voor milieumanagement). Ontsproten uit de geest van Manmohan Shetty is dit park sindsdien verder uitgegroeid tot de totaalbeleving die het nu is.

Ontstaansgeschiedenis
Manmohan Shetty werd geboren in 1949 in Mangalore, een belangrijke havenstad in Karnataka, een deelstaat van India. Mangalore is meer bepaald aan de Arabische Zee gelegen. Na zijn opleiding aan het Somaiya College in Bombay (of Mumbai voor de liefhebbers) richtte hij 27 jaar na zijn geboorte – meer bepaald in 1976 – een bedrijf op gespecialiseerd in de verwerking van reclamefilmpjes. Het bedrijf werd Adlabs Films Limited gedoopt. Later werden ook langspeelfilms toegevoegd aan het portfolio. Adlabs Films Limited produceerde op termijn zelfs Indische kaskrakers zoals ‘Ardh Satya’, ‘Holi’ en ‘Chakra’. Tegen 1990 was 80% van de markt in handen van deze firma op het vlak van de verwerking van Hindi-films. Uiteindelijk zou dit zelfs meer dan 90 % worden. Adlabs Films Limited deed nog andere grootse zaken voor de filmindustrie in India. Zo richtte het bedrijf van Manmohan Shetty de eerste IMAX-koepelcinema (IMAX Dome Theatre) van India op. Tevens introduceerde zij het concept van de multiplex-bioscopen in het land. De naam van de firma werd ten slotte gewijzigd in Reliance Mediaworks Limited in 2009.

De naamsverandering had (deels) te maken met het feit dat Manmohan Shetty het bedrijf in juli 2005 verkocht. Na ongeveer 40 jaar in de filmsector gezeten te hebben wou hij een andere richting uit. Hij wou zich richten op een ander deel binnen de entertainmentwereld, meer bepaald de pretparkindustrie. Het gerucht gaat dat de heer Shetty het idee voor een themapark kreeg na een trip richting Disneyland. Hij vroeg zich immers af waarom er zoiets niet bestond in zijn land, of alleszins toch niet op die schaal. Een nieuw doel werd vooropgesteld: het grootste amusementspark van India creëren. Dit park zou verrijzen in de buurt van de snelweg tussen Bombay en Pune, meer bepaald in Khopoli in het district Raigad van de Indische deelstaat Maharashtra. Een terrein met een totaaloppervlakte van maar liefst 300 hectare werd aangekocht. Het huidige park, dat desalniettemin ook een water- en sneeuwpark huisvest, is overigens “slechts” 132 hectare groot. Ter vergelijking: Walibi Belgium moet het doen met 55,5 hectare, terwijl Europa-Park – toch het paradepaardje van het Europese pretparklandschap – gekenmerkt wordt door een oppervlakte van 95 hectare. Het verkrijgen van het land was beslist een huzarenstuk te noemen. In totaliteit duurde het ongeveer 2 jaar (van 2009 tot en met 2010) om het hele terrein te verwerven.

Adlabs Imagica is in handen van Imagicaaworld Entertainment Limited – en dat is geen typfout. Deze firma werd opgericht op 10 februari 2010. De eerste werken in het kader van de ontwikkeling van het pretpark begonnen op 21 oktober 2010. Gedurende drie jaren werden door 2.500 medewerkers twaalf uur per dag gewerkt. Concreet komt dit neer op meer dan 30 miljoen gepresteerde uren. Onder andere teams uit Hong Kong, Amsterdam, Los Angeles en Londen droegen hun steentje bij. Om het volledige project te kunnen financieren ging Manmohan Shetty leningen aan bij 14 verschillende banken. Ook al waren zijn eigen financiële middelen allerminst onbeduidend te noemen, de schaal van het project dat hij voor ogen had vereiste nog een pak meer…

Imagica Theme Park
Het park bestaat hoofdzakelijk uit drie grote onderdelen: het pretpark, het waterpark en het sneeuwpark. Het pretpark van Adlabs Imagica is het oudste van de drie en werd officieel geopend in 2013. Het waterpark zag daarnaast het levenslicht in 2014. In 2016 werd ten slotte het sneeuwpark opengesteld voor het grote publiek.

Het pretparkgedeelte is eerst en vooral opgedeeld in zes grote themazones: India, Viva Europa, Americana, Asiana, Arabia en Jambo Africa. De oplettende lezer heeft al door dat deze verwijzen naar vier werelddelen (plus Arabië en India apart). Oceanië en Zuid-Amerika mochten jammer genoeg niet deelnemen aan het feestje. Wie het park langs de hoofdingang binnenwandelt, komt misschien wat onverwacht binnen in het Europese gedeelte en niet in het Indische. De Europese themazone is tevens de meest omvangrijke van het park en is vooral gefocust op een jonger doelpubliek.

De enige achtbaan die hier terug te vinden is…

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine Juni 2020. Klik hier om dit nummer te bestellen.

Met kortingscode "BSMFriday" krijg je 50% korting op losse nummers (min. €25 besteding). Actie niet geldig op Jaargang 11 en abonnementen.