Nieuw – Max & Moritz

Max & Moritz

“Max & Moritz, niet te stoppen, blijven steeds hun buren foppen.” Ja hoor, zelfs een wereldepedimie houdt de kwajongens niet tegen. We hebben wellicht iets langer moeten wachten dan voorzien, maar sinds kort kunnen we eindelijk de uitvindingen van de broertjes testen. We verwelkomen dus niet één, maar twee nieuwe achtbanen voor de Efteling dit jaar. Zo wordt het park één van de weinige ter wereld dat twee keer een duo van achtbanen presenteert. Maar vallen de moppen en grollen van het Duitse duo in de smaak? Lees hier alles over scheetkussens, koekoeksklokken en de twee zeepkisten.

“Stoute streken halen ze uit, totdat moeder hen opsluit”

We gaan terug naar het jaar 1832 wanneer Wilhelm Busch, de geestelijk vader van Max & Moritz, geboren werd. Na zijn ingenieursstudies af te ronden, beslist hij om schilderkunst te studeren aan de kunstacademie van Düsseldorf. Echter komt hij daarna naar België om aan de Koninklijke Academie van Schone Kunsten te studeren en zich te verdiepen in de oud-Hollandse schilderkunst. Tot slot trekt hij naar München om nogmaals schilderkunst te studeren. Met die achtergrond begon hij te tekenen voor een tijdschrift en bracht hij zelf een kinderboek uit in 1864. In dit boek zijn er vier verhalen telkens aan de hand van een tekening met een korte rijmzin. Dit concept gebruikt hij een jaar later opnieuw wanneer we voor het eerst kennis maken met Max & Moritz.

Het beeldverhaal over twee boefjes wordt wereldberoemd en krijgt een vertaling in 200 verschillende talen. Ze halen zeven streken uit die het dorp op stelten zetten. De eerste twee bij weduwe Bolte, waar haar kippen worden opgehangen door een lijpe truc van de twee kereltjes. Wanneer de weduwe ze wil braden, kunnen Max & Moritz deze onderscheppen en krijgt de hond van de weduwe de schuld. Ook de kleermaker, de schoolmeester en hun oom worden gefopt. Bij de voorlaatste streek worden ze in deeg in de oven gestoken door de bakker, maar als bij wonder overleven ze dit en knagen ze hun weg naar buiten. Hetzelfde kan niet gezegd worden bij de laatste streek, wanneer ze door de boer door de molen worden gedraaid en gevoerd aan de kippen.

Het beeldverhaal zit dus vol humor en satire, maar gelet op het doelpubliek van de Efteling werd er wat gesleuteld aan hun versie, mede dankzij ontwerper Robert-Jaap Jansen. Zo worden ze de zonen van Frau Schmetterling, die koekoeksklokken maakt. Door alle klachten van de bewoners worden Max & Moritz gestraft en opgesloten in de werkplaats – net als de gasten van de Efteling. Maar Max & Moritz bedenken een plan om te ontsnappen en maken twee zeepkisten die gelanceerd worden met een springveer.

Bij de blauwe baan…

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine Juni 2020. Klik hier om dit nummer te bestellen.