Interview – Op pad met Brakemaster Matias

Interview – Op pad met Brakemaster Matias

De meeste achtbaanritjes eindigen met een – al dan niet comfortabele – slam in the brakes: één of ander automatisch of handmatig remsysteem vlak vóór of in het station, waardoor je tot stilstand komt op dezelfde plek waar je gestart was. Maar in enkele zéér uitzonderlijke gevallen wordt het achtbaantreintje manueel afgeremd vanuit de trein zelf. Hiervoor moet een werknemer elk ritje op de trein meerijden om op de juiste momenten af te remmen en te zorgen voor een veilige maar toch spannende rit. Dat is de magische ervaring die je krijgt als je een achtbaan berijdt met een onboard brakeman. Om deze special experience te beleven hoef je trouwens niet eens ver te reizen, want 6 van de 7 achtbanen wereldwijd die nog werken met een brakeman bevinden zich in Europa, en in diverse landen als Engeland, Spanje of Denemarken! Eén van de leukere achtbanen met een brakeman bevindt zich in Helsinki, Finland, waar we in juli 2021 mochten kennismaken met Vuoristorata die toen precies 70 kaarsjes uitblies.

Vuoristowatte?

De exotische tongbreker van Linnanmäki’s historische achtbaantrots, Vuoristorata, is Fins voor ‘spoor door de bergketen’, eigenlijk vrij vertaald ‘achtbaan’ dus. Het woord ‘vuoristorata’ is dan ook Algemeen Beschaafd Fins voor achtbaan. De baan bevindt zich op het hoogste punt van het gratis toegankelijke stadspretpark Linnanmäki. Het is een heerlijke achtbaan die je dankzij haar panoramische ligging een schitterend 360° uitzicht geeft over de stad Helsinki. Linnanmäki noemt trouwens zijn brakemen niet zomaar brakemen maar respectvol Brakemasters. Elke Brakemaster heeft een strak gepersonaliseerd rood T-shirtje met zijn naam op én heeft recht op zijn foto op het ‘hall of fame’-bord bij de ingang van de wachtrij. Op het bord vinden we de portretten van 15 viriele kerels maar toch ook één vrouw terug, die allen het benijdenswaardige beroep van Brakemaster uitoefenen bij Linnanmäki.

Brakemaster Matias Laine (29 jaar) werkt al 11 jaar in Linnanmäki, waarvan 9 jaar als brakeman op Vuoristorata. Hij nam ons op een zomerse ochtend in juli mee op sleeptouw op, onder, rond maar vooral in zijn favoriete achtbaan voor een persoonlijke rondleiding en leuk gesprek.

Goeiemorgen Matias! Hoe ziet een typische werkdag eruit voor jou?

Wel, ik kom ongeveer dertig minuten voor parkopening toe op mijn werk en begin dan meteen aan de dagelijkse ochtend-checks van de baan en de trein. Op dat moment heeft het onderhoudsteam wel al de vier treinen en de hele achtbaantrack gecontroleerd. Als de baan wordt vrijgegeven, starten we de kabel lifthill op en doen we enkele testrondes. Als alles oké is, kunnen we dan vanaf het openingsuur de eerste passagiers verwelkomen. Vandaag draaien we een shift van 11 uur ‘s ochtends tot 22 uur ‘s avonds, elf uur aan een stuk dus!  …

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine #3 2021. Klik hier om dit nummer te bestellen.