Flop Files – Blockbuster Block Party

Flop Files – Blockbuster Block Party

Gefaalde pretparkconcepten, zoals Wanda Movie Park, vind je niet enkel in China terug. Ook in de Verenigde Staten zijn er enkele voorbeelden beschikbaar. Eén van de meer notoire illustraties hiervan zijn de twee ‘Block Party’-indoorparken van Blockbuster (officieel Blockbuster LLC). Blockbuster maakte vanaf het midden van de jaren 80 van vorige eeuw furore als aanbieder en verhuurder van cd’s, video’s, en later ook dvd’s en blu-rays en videospellen. Reeds in het begin van de jaren 90 werd gedacht aan het uitbreiden van de bedrijfsactiviteiten, aangezien nieuwe trends zoals video-on-demand en andere nieuwe technologieën een bedreiging zouden kunnen vormen voor de core business van Blockbuster. Zo ontstond het concept van ‘Block Party’, dat echter een kort maar zeer krachtig leven zou beschoren zijn. Maar wat is er dan net misgegaan?

Blokjesfestijn

Begin jaren 90 dacht Blockbuster eraan om een kabeltelevisiemaatschappij op te kopen of om misschien een groot outdoor pretpark of sportcomplex te ontwikkelen. Dit park zou Blockbuster Park gaan heten, een amusements- en sportbouwwerk aan de oostelijke rand van de Everglades in Florida. Dit betroffen evenwel riskante ondernemingen die bovendien van een waanzinnig hoog prijskaartje voorzien waren – zo moest Blockbuster Park ongeveer 1 miljard dollar gaan kosten. Uiteindelijk werd dan maar de iets veiligere route van de indoorparken ingeslagen. In 1993 werden de eerste plannen getekend voor een indoor-entertainmenthal, waar volwassenen hun innerlijke kind de vrije loop konden laten. Het project kreeg de naam ‘Block Party’ mee en was ontwikkeld door ITEC Entertainment. Er werd meer bepaald gefocust op de leeftijdsgroep van 18- tot 45-jarigen. Kinderen werd zeker geen toegang ontzegd, maar moesten wel continu begeleid worden door een volwassene en mochten niet tot later dan 20 uur blijven…

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine #3 2021. Klik hier om dit nummer te bestellen.