In de rand – De verborgen (thrill)ride van Waver

In de rand – De verborgen (thrill)ride van Waver

Wanneer de stad Waver vermeld wordt, zullen de meesten onder ons meteen denken aan het vlakbij gelegen pretpark Walibi Belgium. Maar wisten jullie dat er op het grondgebied van deze stad nog een andere credit te vinden is? We hebben het over de Fly-Line van Aventure Parc Wavre, een zogenaamd avonturenpark in een bos. Je kan je er een hele dag amuseren op maar liefst 240 verschillende opdrachten in 24 parcoursen hoog tussen de bomen, aangevuld met een aantal bloedstollende avontuurlijke attracties. De jonge en enthousiaste directeur van het park, de heer Brice Visart, was zo vriendelijk om ons persoonlijk rond te leiden doorheen het levenswerk van zijn familie. Nadien stuurde hij ons zonder pardon de bomen in om zelf hoogtevrees van zéér nabij te ervaren.

Brice: “Aventure Parc Wavre is het park met het grootste aantal hoogteparcoursen in België. Het werd gebouwd in 2004 door mijn ouders, maar sinds 2017 hebben mijn broer en ik het bestuur overgenomen. Toch willen we altijd een familiebedrijf blijven, met sterke familiale waarden zoals convivialiteit en veiligheid. Daarnaast is beveiliging in onze branche natuurlijk topprioriteit, en daarvoor werken we met een superveilige en dure levenslijn van een Zwitsers merk – die 300 euro per stuk kosten – en die je als deelnemer onmogelijk kan afnemen tot je het einde van het parcours hebt bereikt. De veiligheidskatrol loopt volledig door vanaf het begin tot het einde van elk parcours, dus vanaf de grond totdat je weer opnieuw veilig op de grond staat, en kan je je dus enkel op die twee punten in- of afhaken.”

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om een avonturenpark te bouwen?

Voor 2004 organiseerde mijn moeder in de zomervakantie al natuurstages op ons domein en in ons bos. Mijn broer bouwde dan voor die kinderen al enkele primitieve ziplines. Mijn ouders hielden veel van de natuur maar zochten tegelijk naar een grotere investering om te doen in hun bos. Het probleem was dat er eigenlijk niets gebouwd mocht worden. Tijdens een reis in Frankrijk zagen ze een avonturenpark met veel touwenparcoursen en kregen ze het idee om in hun eigen bos ook iets soortgelijks te bouwen en zijn er dan aan begonnen. Ondertussen zijn we uitgegroeid tot het grootste park in zijn soort in België met 240 hindernissen over 24 parcours. Behalve de hoogteparcours hebben we ook nog vele speciale attracties zoals verschillende ‘jumps’, vele tokkelbanen/ziplines (‘deathrides’), de Fly-Line en een lasergame in een houten fort. Kinderen vanaf vier jaar mogen al komen om op onze avontuurlijke speeltuinen te spelen, maar de hoogteparcoursen zijn toegankelijk vanaf vijf jaar (wit en geel), vanaf zeven jaar (groen) of vanaf tien jaar (rood en zwart). Het is net als een skipiste, je begint als volwassene bij de groene en als je op je gemak bent, kan je naar de rode gaan en daarna naar de zwarte. Elke persoon krijgt een overall, handschoenen en een harnas, en een optionele helm (voor kinderen verplicht).

Waarom hebben jullie gekozen voor de bouw van een Fly-Line?

Fly-Line is onze grootste investering ooit in het park. Hij kostte 300.000 euro werd vier jaar geleden geïnstalleerd. We hadden toen al veel tokkelbanen maar we wilden meegaan in de nieuwe trend van een tokkelbaan met bochten, dat was toen ook uniek in de Benelux. Er bestaan van dit soort tokkelbanen twee verschillende types: de snelle en de langzame. Wij hebben gekozen voor de langzamere versie om de hele familie te kunnen toelaten op deze baan: het is een baan van 330 meter lang, met een hoogteverschil van 37 meter en twee 360 graden-bochten. Je gaat aan een gezapige snelheid van slechts 8 à 10 km/uur; het is dus eerder een soort wandeling tussen de boomtoppen tijdens dewelke je de natuur kan observeren. Door je hangende positie kan je toch een spannende ervaring beleven. Maar wat ook heel leuk is, is dat een moeder en haar kind deze activiteit samen kunnen doen. Ook groepjes van twee of zelfs drie kinderen kunnen de Fly-Line tegelijk doen…

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine #3 2021. Klik hier om dit nummer te bestellen.