Het Concept – Skyguard Extreme en Insane/ Stormforce 20

Het Concept – Skyguard Extreme en Insane/ Stormforce 20

Het mag duidelijk zijn dat er heel wat achtbaanconcepten bestaan die nooit verder zijn geraakt dan een vermelding op papier, maar ook onder de attracties zonder rails en treinen zijn er heel wat voorbeelden terug te vinden die – tot nader order – te gewaagd, te innovatief of te veeleisend op onderhoudsvlak waren. Ditmaal worden drie flat ride-modellen besproken: Skyguard Extreme, Insane en Stormforce 20, maar die laatste twee zullen onder dezelfde noemer geplaatst worden gezien hun gelijkaardige uiterlijk. 

Skyguard Extreme 

Na 25 jaar ervaring te hebben opgedaan bij onder andere Joytec Amusement Design startte Claus Middelhoff in 2014 een nieuw bedrijf op onder de naam Marc (Middelhoff Amusement Ride Concepts). Middelhoff beheert dit bedrijf momenteel nagenoeg op zijn eentje en gebruikt zijn ervaring als manager bij een roboticabedrijf (zijn hoofdberoep) en zijn kennis opgedaan bij Joytec Amusement Design om nieuwe concepten voor flat rides te ontwikkelen en te verkopen aan attractiefabrikanten. Sinds 2016 is Marc al samenwerkingen aangegaan met bijvoorbeeld het Zwitserse bedrijf Ride Engineers Switzerland (RES). Hoewel de Eagle-Force het eerste en favoriete model van de oprichter van Marc is (het enige concept dat tot dusver twee promo-filmpjes heeft gekregen op het YouTube-kanaal van Marc Rides), zal in deze editie van Brakesection Magazine eerst gekeken worden naar de Skyguard Extreme.

Ondanks wat de naam misschien zou vermoeden, is de Skyguard Extreme, met een hoogte van 24 meter, een pak compacter dan de Skyguard, die ongeveer 90 meter hoog is. Ook de rotatiesnelheid is in dit geval (6 tot 8 rotaties per minuut) niet noemenswaardig hoger dan deze van de Skyguard (4 tot 6 rotaties per minuut). Wat wel beduidend verschillend is, is het feit dat de stoeltjes bij de Skyguard Extreme kunnen roteren rond een horizontale as waardoor inzittenden ondersteboven kunnen komen te hangen. Deze attractie dient derhalve als thrillride omschreven te worden. De Skyguard fungeert daarentegen in eerste instantie als een spannendere versie van de observatietoren…

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine #4 2022. Klik hier om dit nummer te bestellen.