Dit was 2016. Een eigenzinnig jaaroverzicht.

Dit was 2016. Een eigenzinnig jaaroverzicht.

Het is een traditie die we als team vorig jaar gestart zijn en die we met veel plezier verder zetten. Voor een samenkomst op een spectaculaire locatie was dit jaar helaas geen tijd, maar dankzij het wonder dat ‘het internet’ heet, konden we vanuit onze luie zetel samen via Skype twee uur keuvelen over pretparkjaar 2016.

2016, het jaar van Mack Rides’ innovaties

Het gebeurt niet zo vaak, maar dit jaar hadden we in België en Nederland geluk. We konden kennismaken met twee attracties die nog nergens anders ter wereld te vinden waren, met dank aan het Duitse bedrijf Mack Rides. In België pakte Walibi Belgium uit met de ‘Power Splash’ PULSAR en in Nederland werd met Lost Gravity in Walibi Holland de eerste ‘Big Dipper’ gepresenteerd. We begonnen ons gesprek dan ook meteen over ‘onze’ PULSAR.

André: Mack Rides had natuurlijk al een sterke reputatie opgebouwd met hun watercoasters. Veel andere bedrijven hebben dat ook wel eens geprobeerd, maar Mack is de enige die er echt populair mee geworden is. Ik denk dat PULSAR daar een hele goede en logische volgende stap van is. Als er een bedrijf is die met dat type attractie kon komen, dan was het Mack wel.

Tom: Je noemt het een attractie, maar is het niet eerder een achtbaan?

André: Dat is een heel gevaarlijke discussie.

Yelle: Persoonlijk vind ik van wel.

Mario: Op zich wel, ja. Lang geleden hanteerden fans het principe “een achtbaan moet een gesloten circuit hebben”, maar sinds de Boomerangs van Vekoma is dat al lang achterhaald.

André: Dat gesloten circuit is inderdaad al heel lang geen issue meer. Je kan je wel de vraag stellen naar wat het hoofddoel van PULSAR is. Er zitten wel lanceringen in, maar alles bouwt uiteindelijk op naar de splash. Diezelfde discussie hebben we destijds gehad toen Atlantica SuperSplash gebouwd werd in Europa-Park. Toen is onder fans de consensus gegroeid dat we het een achtbaan mogen noemen. Dat is bij PULSAR ook het geval denk ik.

Jan: Ik ben eerder te vinden voor de definitie “het is een achtbaan als het door de ontwerper als een achtbaan bedoeld is”. Dan sluiten we denk ik toch een hele hoop discussies uit over wat een achtbaan is. Dan vind ik Pulsar toch eerder een waterattractie, ook al is het een hele extreme en maakt het gebruik van state-of-the-art achtbaantechnologie.

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine #5 2016. Klik hier om dit nummer te bestellen.