Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

Ontdek Pégase Express in Parc Astérix

#3 (Augustus 2017)

Ontdek Pégase Express in Parc Astérix

Foto: Parc Astérix

Ontdek Pégase Express in Parc Astérix

Telkens als Parc Astérix een nieuwe attractie aankondigt, is het weer reikhalzend uitkijken naar het eindproduct. Elke vernieuwing zou immers zo uit de bekende stripverhalen kunnen komen, of zou net er in kunnen passen. Ook bij de nieuwe Gerstlauer familie-achtbaan Pégase Express stelt het park nabij Parijs niet teleur op vlak van thema, coaster en humor. Brakesection Magazine trok naar de onverslaanbare Galliërs en testte het nieuwste paradepaardje uitgebreid uit.

Parc Astérix staat bekend om grote achtbanen als Tonnerre de Zeus, Goudurix of de vrij jonge OzIris. Maar ook de typische humor uit de bekende stripboeken van Goscinny en Uderzo schuilt achter elke hoek. Jaarlijks mag het iconische Asterixbeeld vanop zijn rots ongeveer 2 miljoen bezoekers begroeten.  

Eind 2014 verschenen al de eerste berichten over een nieuwe grote achtbaan voor het park van Asterix en Obelix. In april 2016 kwam dan de officiële aankondiging dat Pégase Express zou openen in het daaropvolgende jaar. Met een budget van 16,3 miljoen euro is het de tweede grootste investering sinds de opening van het park in 1989 (OzIris kostte 20 miljoen euro). Dit keer gaat het echter niet om een grootse B&M-achtbaan, maar wel om een attractie waar de hele familie van kan genieten. Een groot deel van het budget ging dan ook naar de thematisering. “De hele scenografie werd zo ontworpen dat de bezoeker ondergedompeld wordt in de wereld van de mythologie en in die van het stripverhaal,” zei projectleider Mickaël Dalencourt daarover. Dat waren geen loze woorden. Het station van maar liefst 17 meter hoog staat op een prominente plaats in een hoek van het Griekse themagebied en er zijn talloze thematische elementen die iedereen meteen doen geloven dat ze een treinstation in het antieke Griekenland zijn binnengestapt. Reizigers van de Pégase Express worden bovendien begroet door een vijf meter hoog gouden beeld van het gevleugelde paard. 

Niet alleen het reusachtige stationsgebouw heeft indrukwekkende cijfers. In tien maanden tijd werd maar liefst 35 000 kubieke meter grond verplaatst om de nieuwe attractie mogelijk te maken. De diepste fundamenten zitten op 12 meter onder de grond. Elke dag werkten 250 werknemers van in totaal 60 bedrijven hard door om het huzarenstukje klaar te krijgen. Het resultaat mag er zijn: de bezoekers leggen een parcours van 928 meter af op 3 minuten tijd. Twee lifthills, twee lanceringen van 35 km/u – waarvan eentje achterwaarts – en bijna de helft van het traject achteruit afleggen zorgt voor een zeer afwisselende rit, in een mooi decors. Na een maand van uitgebreide testen opende Pégase Express de deuren officieel op 10 juni. 

De mythe van Medusa 

Een nieuwe attractie zonder achtergrondverhaal, daar doet Parc Astérix niet aan mee. Voor de nieuwe familie-achtbaan lieten de Galliërs zich inspireren door de mythe van Pegasus, het vliegende paard uit de Griekse Oudheid. Om dat verhaal te vertellen, moeten we nog iets verder terug in de tijd, namelijk naar het mythische monster Medusa…

Je las een klein deel van het volledige artikel uit Brakesection Magazine Augstus 2017Klik hier om dit nummer te bestellen.

Meer artikels uit #3 (Augustus 2017)

Winkelwagen

Populair:

To Top
Inline
Inline