Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

Ontdek Pégase Express in Parc Astérix

#3 (Augustus 2017)

Ontdek Pégase Express in Parc Astérix

Foto: Parc Astérix

Ontdek Pégase Express in Parc Astérix

Telkens als Parc Astérix een nieuwe attractie aankondigt, is het weer reikhalzend uitkijken naar het eindproduct. Elke vernieuwing zou immers zo uit de bekende stripverhalen kunnen komen, of zou net er in kunnen passen. Ook bij de nieuwe Gerstlauer familie-achtbaan Pégase Express stelt het park nabij Parijs niet teleur op vlak van thema, coaster en humor. Brakesection Magazine trok naar de onverslaanbare Galliërs en testte het nieuwste paradepaardje uitgebreid uit.

Parc Astérix staat bekend om grote achtbanen als Tonnerre de Zeus, Goudurix of de vrij jonge OzIris. Maar ook de typische humor uit de bekende stripboeken van Goscinny en Uderzo schuilt achter elke hoek. Jaarlijks mag het iconische Asterixbeeld vanop zijn rots ongeveer 2 miljoen bezoekers begroeten.  

Eind 2014 verschenen al de eerste berichten over een nieuwe grote achtbaan voor het park van Asterix en Obelix. In april 2016 kwam dan de officiële aankondiging dat Pégase Express zou openen in het daaropvolgende jaar. Met een budget van 16,3 miljoen euro is het de tweede grootste investering sinds de opening van het park in 1989 (OzIris kostte 20 miljoen euro). Dit keer gaat het echter niet om een grootse B&M-achtbaan, maar wel om een attractie waar de hele familie van kan genieten. Een groot deel van het budget ging dan ook naar de thematisering. “De hele scenografie werd zo ontworpen dat de bezoeker ondergedompeld wordt in de wereld van de mythologie en in die van het stripverhaal,” zei projectleider Mickaël Dalencourt daarover. Dat waren geen loze woorden. Het station van maar liefst 17 meter hoog staat op een prominente plaats in een hoek van het Griekse themagebied en er zijn talloze thematische elementen die iedereen meteen doen geloven dat ze een treinstation in het antieke Griekenland zijn binnengestapt. Reizigers van de Pégase Express worden bovendien begroet door een vijf meter hoog gouden beeld van het gevleugelde paard. 

Niet alleen het reusachtige stationsgebouw heeft indrukwekkende cijfers. In tien maanden tijd werd maar liefst 35 000 kubieke meter grond verplaatst om de nieuwe attractie mogelijk te maken. De diepste fundamenten zitten op 12 meter onder de grond. Elke dag werkten 250 werknemers van in totaal 60 bedrijven hard door om het huzarenstukje klaar te krijgen. Het resultaat mag er zijn: de bezoekers leggen een parcours van 928 meter af op 3 minuten tijd. Twee lifthills, twee lanceringen van 35 km/u – waarvan eentje achterwaarts – en bijna de helft van het traject achteruit afleggen zorgt voor een zeer afwisselende rit, in een mooi decors. Na een maand van uitgebreide testen opende Pégase Express de deuren officieel op 10 juni. 

De mythe van Medusa

Een nieuwe attractie zonder achtergrondverhaal, daar doet Parc Astérix niet aan mee. Voor de nieuwe familie-achtbaan lieten de Galliërs zich inspireren door de mythe van Pegasus, het vliegende paard uit de Griekse Oudheid. Om dat verhaal te vertellen, moeten we nog iets verder terug in de tijd, namelijk naar het mythische monster Medusa.

Medusa was de enige sterfelijke van de drie Gorgonenzusters. De Gorgonen waren vrouwelijke monsters, met slangen op hun hoofd in plaats van haar en iedereen die in hun ogen keek veranderde onmiddellijk in steen. Medusa zou oorspronkelijk een knappe vrouw geweest zijn, maar doordat ze de liefde met zeegod Poseidon bedreef in de tempel van Athena, haalde ze de toorn van de godin op haar hals. Die laatste veranderde haar toen in een monster.

De Griekse held Perseus kreeg de opdracht van de boze koning Polydektes om het hoofd van Medusa af te hakken. Zo gezegd, zo gedaan. Perseus gebruikte een flink opgeblonken schild om Medusa niet recht in de ogen te moeten kijken en met een beetje hulp van Athena slaagde hij erin om het monster een kopje kleiner te maken. Toen het bloed dat uit het hoofd van Medusa liep ergens anders de zee raakte, werd daaruit het gevleugelde paard Pegasus geboren.

Een andere Griekse held, Bellerophon, wou in al zijn overmoedigheid een ritje maken op Pegasus. Eerst slaagde hij daarin, maar toen hij richting Olympos wou vliegen, stak Zeus daar een stokje voor. De oppergod stuurde een horzel op het paard af. Pegasus schrok door de horzelbeet, steigerde en wierp Bellerophon op de grond. Pegasus bereikte in zijn eentje de Olympos en Zeus besloot dan maar dat het zijn persoonlijke lastdier zou worden: Pegasus mocht de bliksemschichten van de opperolympiër voorttrekken.

De Pegasus-locomotief

In Parc Astérix zeult Pegasus geen bliksemschichten achter zich aan, maar wel een trein. Het paard wordt ingezet als een soort TGV-locomotief. Met deze trein kunnen verschillende bestemmingen in het oude Griekenland bereikt worden, zoals Alexandrië of Kreta.

Jammer genoeg is Pegasus niet de beste chauffeur. Voor een ritje met de Pégase Express kan je je dus beter schrap zetten, want bochten en heuvels vormen geen reden om te remmen. Het vliegende paard sleurt je mee doorheen een schuur en vliegt recht doorheen een reclamebord. Plots schiet de hele trein de tempel van Medusa in. Die is niet erg blij dat zoonlief haar rust komt verstoren. De slangen op haar kop beginnen vervaarlijk te kronkelen en ze zet haar heiligdom in lichterlaaie. Pegasus gooit de trein rap in z’n achteruit, sleurt de reizigers tegen hoge snelheid weg en legt de rest van de weg achterwaarts af, tot iedereen weer veilig aankomt in het vertrekstation.

De Griekse karikatuur

Parc Astérix staat bekend om uitgebreide thematisering in de humoristische stijl van de bekende stripverhalen. Dat is bij Pégase Express niet anders. Wat opvalt wanneer je de attractie ziet opdoemen achter vliegend tapijt Le Cheval de Troie is dat deze mooi opgaat in het al bestaande Griekse themagebied. Het stationsgebouw oogt eenvoudig. Het lijkt zelfs alsof het er al jaren staat, in de positieve zin, welteverstaan. Een kritiek zou kunnen zijn dat er te weinig detail in het geheel zit, maar dat is net karakteristiek voor het Griekse thema. Toch vallen er nog meer dan genoeg knipogen te spotten in en rond de attractie. Zo sieren blauwe letters het witte bouwwerk met de naam ‘Gare Montparnassos’, een vergrieksing van het grote Parijse station Montparnasse.

Subtiele grapjes zijn ook te vinden in de wachtrij. Langs de voorkant van het station stap je de wachtrij in. Onderweg vinden we verschillende panelen met reclame voor bestemmingen als het eiland van Medusa (“*De directie van Pégase Express is niet verantwoordelijk voor de gevolgen van een reis naar de Tempel van Medusa, zoals mogelijke verstening”) of een promotie om Troje te bezoeken met drie voor de prijs van twee (“Troie à trois”). Na een trap en een stukje in de open lucht afgelegd te hebben, op de oever van de wildwaterbaan, kom je terecht in de bagageopslagplaats onder het station. Hier vind je onder andere ingepakte zuilen, klaar voor verzending, en een (valse) snoepautomaat die ‘traditioneel Grieks snoepgoed’ verkoopt, zoals Cyclopenogen.

Het eigenlijke station heeft alles wat een modern station ook heeft. We vinden hier niet alleen een ticketautomaat, maar ook kluisjes en een heus aankondigingsbord met aanduiding van de vertrekkende treinen. Voorbeelden van bestemmingen zijn Destination: Finale (“Eindbestemming”) waar alleen een “Aller sans retour” voor bestaat, of Troje, al is die trein geannuleerd wegens de oorlog. Dergelijke humor maakt het wachten – dat overigens niet lang duurt, er wordt hard doorgewerkt – des te aangenamer.

Een wilde treinrit

Vertrekken uit Station Montparnassos doet Pegasus zoals het een mythisch paard betaamt: tegen volle snelheid. Zonder enige waarschuwing wordt de trein gelanceerd, om via een kleine heuvel en een lus naar beneden richting lifthill te gaan. Behalve de korte, maar krachtige launch uit het station, stelt het eerste deel van de rit niet erg veel voor. Dat kan echter niet gezegd worden over de rest van het parcours. Bovenaan de kettinglift schiet de trein pas echt uit de startblokken, om via een erg bochtig parcours langs wildwaterbaan Romus et Rapidus richting de voorkant van het park te gaan. Het kronkelende spoor biedt een aantal onverwachte wendingen, waarbij de trein doorheen een schuur gaat en recht door een reclamebord crasht.

Vervolgens vliegt de trein een tweede lifthill op en komt de Oudgriekse variant op de TGV tot stilstand op een doodlopend stuk spoor. Dat spoor bevindt zich in de tempel van Medusa en die laatste is niet erg tevreden dat haar rust verstoord wordt. Terwijl achter je een spoorwissel verzet wordt, speelt in het kleine gebouw een verhaaltje af. Medusa barst in woede uit en jaagt de bezoekers opnieuw de tempel uit. Jammer genoeg is de uitwerking van dit verhaal erg dunnetjes. De projecties op de muren sluiten naadloos aan bij het gebouw en het geluid zit best goed, maar aan verdere effecten ontbreekt het hier. Behalve een kleine waterstraal die je recht in het gezicht raakt vlak voor de rit verder gaat, moet deze tussenstop het vooral hebben van de projecties. En ook daar had meer in gezeten: de projecties focussen vooral op het boze gezicht van Medusa, maar bieden geen grote meerwaarde. Kijkend naar Firechaser Express, de Amerikaanse tegenhanger van Pégase Express in Dollywood, waar de kleine show bestaat uit enkele vuureffecten en omvallende vuurpijlen, had Parc Astérix gerust meer uit deze minivoorstelling kunnen halen.

De lichtjes teleurstellende tussenshow wordt gelukkig goedgemaakt door de tweede helft van deze achtbaan. Na een achterwaartse lancering legt de trein een traject af waarbij de passagiers tegen een rotvaart vlak over het water scheren. Misschien ligt het aan het feit dat je niet ziet waar je heen gaat, maar dit tweede deel voelt veel sneller aan dan het eerste. Mits een goede timing kan je onderweg de volgende trein al het voorwaartse deel van de achtbaan zien afleggen, wanneer je vlak langs die track passeert. Via de eindremmen en een laatste wissel rolt de Pégase Express opnieuw voorwaarts het station in.

Bij onze eerste rit kozen we voor een zitje voorin de trein. We kregen een prima familieachtbaan voorgeschoteld, die het vooral moet hebben van het vele bochtenwerk. Spannend voor kinderen, zeer genietbaar voor volwassenen. Aan airtime ontbreekt het wel. Toch is dat eigenlijk geen gemis, want de vele twists bieden genoeg vertier. Even later belandden we echter op de achterste rijen van de Pegasustrein: een wereld van verschil! Plots verandert deze attractie in een pittig beestje, waarbij we regelmatig een keer de beugel vastgrepen. Niet alleen komen de bochten nog beter tot hun recht, we kregen ook een mooie hoeveelheid zweeftijd te verwerken. Wil je een stevige rit, kies dan zeker voor de laatste rij!

Niet alles is even positief echter. Vlak voor de eerste lifthill bevindt zich het rangeerstation, waar de treinen ’s nachts opgeslagen worden. Deze remise is een modern stalen gebouw, zonder enige aankleding. Het is niet duidelijk of er plannen zijn om dit nog aan te passen, maar het haalt je toch uit de sfeer. Eenzelfde kritiek kan gelden voor de tempel van Medusa: die bevindt zich op een hoogte van 13 meter en wordt ondersteund door een grote stalen constructie. Tijdens de rit heb je nauwelijks de tijd om die structuur te zien, maar vanuit het park valt die des te meer op. Een rotsachtige bekleding zou wonderen doen. Een ander vaak gehoord pijnpunt is het feit dat de achtbaan vlak naast de parking gebouwd werd. Dat stoort echter nauwelijks tijdens de rit, aangezien je blik slechts luttele seconden daarnaar gericht is. Vanop de parking krijg je dan weer een mooi zicht op het ‘stalen ros’ dat je te wachten staat.

Encore une fois!

Parc Astérix heeft ondanks de kleine puntjes van kritiek toch een mooie en unieke achtbaan weten te plaatsen. Het thema sluit prima aan bij de rest van het gebied en bij het hele park. De achtbaan is perfect voor de hele familie en biedt heel wat adrenaline voor de jongsten vanaf 1 meter, terwijl ook volwassenen een spannende rit kunnen beleven dankzij de snelle richtingswissels. De hele attractie is prachtige ingewerkt en vult het al bestaande parkaanbod zeer goed aan. De Galliërs hebben weer bewezen dat ze er wat van kunnen. Graag nog een ritje naar de tempel van Medusa met Pégase Express, par Toutatis!

Meer artikels uit #3 (Augustus 2017)

Met heel veel dank aan onze sponsors:

To Top