Nieuw – F.L.Y. in Phantasialand

Home / Brakesection Magazine / Jaargang 7 (2020) / #4 (Augustus 2020) / Nieuw – F.L.Y. in Phantasialand
Nieuw – F.L.Y. in Phantasialand

We konden er niet om heen: Rookburgh is zonder twijfel één van de meest geanticipeerde themaparkprojecten van 2020 in Europa en misschien wel – mede “dankzij” Covid-19 – van de hele pretparkwereld. Ruim vier jaar lang werkte Phantasialand in het grootste geheim aan het mysterieuze gebied. Informatie over het project druppelde maar met mondjesmaat uit de kantoren in Brühl naar buiten. Zelfs over de openingsdatum kwam nauwelijks nieuws, tot Rookburgh bijna uit het niets in softopening ging. Wij waren er in het eerste openingsweekend en doen de rook optrekken.

Al meteen na de opening van de legendarische achtbaan Taron in 2016 was Phantasialand in het grootste geheim begonnen aan haar nieuwe geheimzinnige themagebied Rookburgh met daarin de achtbaan F.L.Y. Traditiegetrouw mocht er gedurende de constructie van dit nieuwe project niets gefilmd of gefotografeerd worden en hulde Phantasialand zich in het grootste stilzwijgen. Als er al iets online verscheen over het project werd dat binnen de kortste keren opnieuw verwijderd. Het bleek al gauw dat dit project niet in het eerste bouwjaar zou afgerond worden en fans bleven speculeren gedurende 2018 en 2019 of het gebied toen zou openen.

Toen echter duidelijk werd dat er ook een hotel zou gebouwd worden en we midden 2019 nog steeds één grote bouwwerf aantroffen, werd al snel 2020 getipt als openingsjaar, ware het uiteraard niet dat Covid-19 nog meer roet in het eten kwam strooien en het hele park gedurende het grootste gedeelte van het voorseizoen dicht moest blijven, wellicht ook met de nodige vertragingen op de werf van Rookburgh tot gevolg. Toen het park nabij het hoogseizoen van 2020 dan toch open mocht hield het de lippen stijf op elkaar over een eventuele opening van Rookburgh. Maanden gingen voorbij en na de zomer was vrijwel iedereen het er over eens dat F.L.Y. om marketingredenen pas in 2021 zou openen. Groot was dan ook de verrassing toen Phantasialand op donderdag 17 september 2020 zonder boe of ba het nieuwe themagebied opengooide!

Brakesection Magazine trok prompt de volgende dag reeds naar Phantasialand en stond al om 8u30 in de koele ochtendzon ongeduldig te wachten tot het park open zou gaan. Bij parkopening snelden we naar de poorten van Rookburgh toe waar we als één van de eersten plaatsnamen in de wachtrij. Toen werden we er al snel van op de hoogte gebracht dat de nieuwe coaster pas na de middag zou openen. We lieten het niet aan ons hart komen en bleven zeer geduldig wachten, een koffietje in de hand om wat op te warmen.

Toen klokslag 12u de poorten van Rookburgh dan eindelijk openden konden we als één van de eersten naar binnen. Een prachtig gedecoreerde Berlijnse Metrotunnel met stijlvolle reclame voor Rookburgh en F.L.Y. verbindt het gezellige straatje Alt Berlin met het industriële stadje Rookburgh, waar de zonnestralen tussen de rook door priemden. Werkelijk alles dampt en rookt in Rookburgh, van grote machines met tiltslaande metertjes op drukvaten tot de typische rokende riooldeksels zoals je die in New York ook tegenkomt. Rookburgh heeft haar naam dus zeker niet gestolen!

Je bevindt je werkelijk middenin een vintage industrieel gebied met hoge gebouwen zo ver als je ogen kunnen reiken. In elke hoek vind je allerlei werktuigen en werkkledij die net lijkt achtergelaten te zijn door werkmannen die bij wijze van spreken even een pauze hebben genomen van hun harde werk als mijnwerker of machinebouwer en zo dadelijk verder zullen komen werken. Je vindt bijvoorbeeld ook hoopjes steenkool langs de paden. Bij het betreden van het gebied springen ook meteen een aantal enorme steampunk-thema-objecten in het oog, zoals een locomotief op een hoge spoorbrug geplaatst, luchtballonnen en zeppelins en andere enigszins fantasievol aangeklede voertuigen zoals motorfietsen, fabrieken, tandwielen en zo meer. Rookburgh katapulteert je meteen terug in een spannend tijdperk waarin de mens vele nieuwe machines uitvond en kost wat het kost het luchtruim wilde veroveren door allerlei vliegmachines te bouwen.

Meteen valt ook de schitterende iconische en filmische soundtrack op, met strakke strijkers en soundscapes die uit de verschillende machines en objecten lijken te komen, en dankzij de stijlvolle borden en de zeer gedetailleerde decoratie straalt het geheel een fantastische sfeer uit…

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine #4 2020. Klik hier om dit nummer te bestellen.