In het archief – Werner Stengel

In het archief – Werner Stengel

Na dieper te zijn ingegaan op het leven en werk van icoon Anton Schwarzkopf Jr. in de eerste editie van Brakesection Magazine van dit jaar, zou het bijna heiligschennis zijn om de man die zeer nauw samenwerkte met Anton ook niet even in de schijnwerpers te zetten. Een man die bovendien medeverantwoordelijk was (en nog steeds is) voor de creatie van meer dan 500 rollercoasters op deze planeet. We hebben het natuurlijk over Werner Stengel, dermate van belang geacht door de pretparkwereld dat een achtbaanelement naar hem werd vernoemd, de zogenaamde Stengel Dive: een combinatie van een over-banked turn en een camelback.  

Van Anton Schwarzkopf tot Revolution 

Het nadeel van een leven vol opgeleverde attracties is dat er uiteindelijk meer te lezen en te horen valt over de attracties in kwestie dan over de persoon achter de schermen. Stengel werd geboren op 22 augustus 1936 in het Duitse Bochum. Al in zijn 27ste levensjaar, in 1963, begon hij samen te werken met Anton Schwarzkopf Jr. Denk daarbij evenwel niet meteen aan flitsende en grootschalige rollercoasters: initieel ging het om gewone flatrides, zoals de standaard botsautootjes. In 1964 kon wel al, dankzij de gecombineerde krachten van Stengel en Schwarzkopf, de eerste verplaatsbare stalen achtbaan Super Acht gepresenteerd worden aan het grote publiek op het Oktoberfest in München. 

Op 28 maart 1965 richtte Werner zijn eigen bedrijf op, toepasselijk Ingenieursbüro Werner Stengel gedoopt (Stengel Engineering voor onze Engelstalige vrienden). In 1973 begon Stengel mee te werken aan wat later de eerste moderne suspended coaster ter wereld zou worden genoemd. De attractie in kwestie, ‘Alpenflug’ geheten, was uiteindelijk operationeel tijdens het Oktoberfest van München in 1975. Deze achtbaan werd in feite ontworpen door Messerschmidt, weliswaar met de hulp van Werner Stengel. Alpenflug was evenwel een zeer kort leven beschoren ten gevolge van structurele schade die te linken was aan underbanking oftewel onvoldoende gekantelde bochten, en dit ondanks dat Stengel over het ontwerp negatief advies had gegeven…

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine #3 2022. Klik hier om dit nummer te bestellen.