In het archief – De opkomst en ondergang van Giovanola

In het archief – De opkomst en ondergang van Giovanola

Wie had gedacht dat een staalproducent, opgericht in 1888 door Joseph Giovanola, begonnen als een gewone smidse en gevestigd in Monthey te Zwitserland, ooit een niet te negeren voetafdruk zou achterlaten op de pretparkwereld? Tijdens de eerste decennia werd er allerminst gedacht aan de ontwikkeling van pretparkattracties of andere adrenalinemachines. Verkeersbruggen, pijpleidingen, elektrische centrales en zelfs skiliften waren onderdeel van de portfolio van deze Zwitserse onderneming. De fabriekssite van Giovanola werd daarenboven ook gebruikt om onderzeeërs te produceren. Denk daarbij aan de ‘Auguste Piccard PX-8’, uit 1964, en de ‘Ben Franklin PX-15’, uit 1968. Pas in de jaren 80 van de vorige eeuw werd een blik geworpen op de amusementswereld. Een nieuwe markt werd aangesneden, en wat voor één! Ondanks het feit dat Giovanola het nog geen dertig jaar kon uithouden in de bikkelharde kring van de entertainmentindustrie blijft deze naam nog heel wat gemoederen beroeren. Een kort overzicht over een iconische constructeur die allerminst het geluk aan zijn kant had. 

In de schaduw van Intamin 

In de jaren 80 van vorige eeuw betrad Giovanola de pretparkmarkt als onderaannemer van Intamin, in de eerste plaats om stalen supports en andere onderdelen te leveren voor achtbanen en andere attracties zoals schommelschepen. Ook de beroemde eerste generatie freefall rides, voorgangers van de huidige drop towers, werden ontwikkeld door dit Zwitserse bedrijf. Het was Intamin, een andere Zwitserse onderneming, die deze attracties promootte en op de markt bracht. Demon Drop, officieel geopend in 1983 in Cedar Point maar vandaag de dag terug te vinden in Dorney Park & Wildwater Kingdom, is een voorbeeld van zo’n typische freefall-attractie en is één van de weinige die momenteel nog operationeel zijn, naast eentje in Movie Land in Italië en nog drie stuks in Japan. 

De eerste rollercoaster waarbij de hulp van Giovanola, onder leiding van Intamin, werd ingeroepen was Vertigorama, voorzien voor Parque de la Ciudad in Buenos Aires (Argentinië) – op 21 september 1982 nog onder de naam Parque Interama. Het ging zowaar om een duellerende achtbaan; jammer genoeg werd deze nooit geopend. De hoofdreden hiervoor was het feit dat niet alle onderdelen geleverd konden worden. Doch niet getreurd! Giovanola mocht blijven werken voor Intamin. Het jaar 1984 was gretig met het rondstrooien van  Bobsled Coasters waar Giovanola een hand in had. Denk bijvoorbeeld aan Sarajevo Bobsled in Six Flags Great Adventure, Sarajevo Bobsleds in Six Flags Magic Mountain en Screamin’ Delta Demon in Opryland USA. Op 4 april 1985 werd tevens de Bob in de Efteling aan het grote publiek gepresenteerd, een Intamin Bobsled waar Giovanola ook als onderaannemer aan meewerkte…

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine #2 2022. Klik hier om dit nummer te bestellen.