Het Concept – Giovanola Tilt & Rotating Tower Coaster

Het Concept – Giovanola Tilt & Rotating Tower Coaster

De bron der sprankelende achtbaanconcepten die nooit in een echt pretpark hebben gestaan, is gelukkig nog niet droog komen te staan. Opnieuw presenteren we in deze editie twee volwaardige, maar nooit gebruikte ingrediënten op de keukentafel van de pretparkwereld, met als bonus een snuifje van een derde ingrediënt. Het mag duidelijk zijn dat er in het verleden héél wat nagedacht is over waanzinnig originele attracties, met bergen werk verzet door enkele pioniers uit de sector. Hoogste tijd om ook de tilt coaster van het inmiddels ter ziele gegane Giovanola en de Rotating Tower Coaster van Werner Stengel van naderbij te bekijken. 

Giovanola Tilt Coaster 

Gravity Max is bij doorgewinterde achtbaanfanaten gekend als de eerste tilt coaster die op de planeet terug te vinden was – en tot op heden de enige van de hand van Vekoma. Recent zijn er echter vier verkocht en staat een tilt coaster 2.0 in opbouw op de bedrijfsterreinen van Vekoma in Nederland. Gravity Max is sinds 2002 terug te vinden in Discovery World, Taiwan. In tegenstelling tot bij een klassieke achtbaan met kettingheuvel, volgt na de eerste kettinglift geen steile afdaling maar een horizontaal platform met een track die in het niets eindigt. Nadat alle wagentjes van de trein op deze track zijn gestationeerd en geblokkeerd, kantelt het platform 90° voorwaarts, waardoor de track met de karretjes verticaal komt te staan. De trein wordt vervolgens losgelaten en de rest van het parcours, met weinig meer dan een verticale looping en een helix, wordt in een snel tempo afgehandeld. 

Wat minder bekend is, is het feit dat het niet Vekoma was die als eerste met een dergelijk concept op de proppen kwam, maar wel het Zwitserse Giovanola. Op de IAAPA-beurs van 2000 kon bij de stand van Giovanola een schaalmodel teruggevonden worden van hun tilt coaster. Een belangrijk verschil met de versie van Vekoma was terug te vinden bij het horizontale platform. Bij de Zwitserse variant kanteld

e deze immers zowel naar beneden als zijwaarts (in geval van het schaalmodel was dit naar rechts). Een nog groter technisch hoogstandje met andere woorden. Geen enkel pretpark bleek echter geïnteresseerd. Het feit dat het bedrijf reeds in 2003 stappen moest zetten om het faillissement aan te vragen, deed de slaagkansen van dit ontwerp evenmin veel goeds. Uiteindelijk moest Giovanola definitief de boeken sluiten in 2004…

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine #2 2022. Klik hier om dit nummer te bestellen.