Donjon de l’Extrême & Tour des Petits Fantômes in Nigloland

Donjon de l’Extrême & Tour des Petits Fantômes in Nigloland

Nigloland is qua grootte een bescheiden park dat zich bevindt in de Champagnestreek van noordoost-centraal Frankrijk in het dorpje Dolancourt. Het ligt een aantal kilometer verwijderd van de snelweg in een vallei. Tot vorig jaar kon je quasi geen glimp van het park opvangen totdat je effectief de parking opreed. Met de komst van de vrijevaltoren is hier echter verandering in gekomen.

De toren steekt met zijn 100 meter dan ook ver boven het dorp én de ganse vallei uit! Reeds van op vijf kilometer afstand, doorheen een licht bergachtig landschap, sprong de top van de toren voor het eerst in het oog en wisten we dus exact waar het park zich bevond. Het is ongetwijfeld de nieuwe eyecatcher van het park.

Le Donjon de l’Extrême

In pretparkland kennen we voornamelijk torens van de in onze contreien meer gekende fabrikanten Intamin, S&S en Huss. Nigloland heeft echter gekozen om een toren van de Oostenrijkse fabrikant Funtime Industries te plaatsen. Het bijzondere aan deze toren is de combinatie van de grote hoogte met een draaiende gondel. De torens met een draaiende gondels zijn immers doorgaans wat minder hoog. Ook de valsnelheid die gehaald wordt, ligt met zo’n 115 km/uur bijzonder hoog. Wij waren dan ook erg benieuwd naar het ritgevoel van deze variant.

De toren heeft een gondel met plaats voor 24 personen, wat de theoretische capaciteit op 700 personen per uur brengt. Dat is voor dit soort attractie zeker niet slecht, maar we waren toch benieuwd hoe lang we zouden moeten aanschuiven. Immers, de nieuwe attractie heeft dan wel een hoge thrillfactor en dus ongetwijfeld een afschrikkend effect voor vele bezoekers, toch trok de nieuwste sensatie tal van bezoekers aan op deze drukke dag. Tot onze opluchting schoof de wachtrij goed op. Zonder het echt getimed te hebben, schatten we dat we ergens tussen de vijftien en dertig minuten hebben aangeschoven voor onze eerste keer. Tegen parksluiting was de wachttijd zelfs al wat gezakt.

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine #2 2016. Klik hier om dit nummer te bestellen.