RMC – Woodie of niet?

RMC – Woodie of niet?

Sinds de opkomst van Rocky Mountain Construction – kortweg RMC – is er veel discussie ontstaan over wat nu eigenlijk een houten achtbaan is en wat niet. Nu het Poolse Energylandia hun nieuwe RMC-achtbaan ‘Zadra’ als houten achtbaan promoot, wordt die kwestie opnieuw relevant. Maar wat ligt hier aan de grondslag en waarom is er eigenlijk een discussie? Wij zochten het uit. 

De technische verschillen 

Eerst een stukje achtergrond over hoe track van een achtbaan in elkaar zit. We maken de vergelijking tussen een klassieke stalen track met een klassieke houten track. Later gaan we in op de verschillen met RMC’s zogenaamde Topper Track.   

Afgezien van de recent ontwikkelde Single Rail Coasters heeft RMC twee tracktypes die al dan niet als woodie aanzien kunnen worden: de Topper Track en de iBox. Net zoals bij een klassieke woodie rijden de treinen tussen de twee individuele rails in. Bij stalen achtbanen zien we dat onder ander terug bij de banen van Vekoma en Arrow; denk hierbij aan de boomerangs, of Suspended Looping Coasters (SLC’s) die veelvuldig in Europa voorkomen.  

Bij de track van Vekoma kan je heel duidelijk de diverse segmenten herkennen. Er zijn twee dunne buizen, dit zijn de ‘running rails. De wieltjes van de trein lopen zowel over de bovenkant, de onderkant als aan de binnenkant van deze twee rails. Tenslotte is er een derde, hele dikke buis, die de ‘backbone heet en zorgt voor de stevigheid. Tussen de backbone en de running rails in vinden we de ‘cross-ties, soms ook gewoon ‘ties genoemd. Ze verbinden de backbone en de running rails met elkaar. Belangrijk is dat deze zowel een horizontale als verticale component hebben, zodat de running rails altijd even ver uit elkaar staan en altijd even ver van de backbone. 

Bij een klassieke woodie is de indeling wat minder duidelijk en zijn er enkele verschillen. De meeste woodies hebben om te beginnen geen echte backbone. Dat is niet nodig omdat er veel meer supports onder zitten dan bij een stalen achtbaan. Daarentegen zijn de ties wel veel steviger uitgewerkt. Als je naar een houten track kijkt, zie je vele latten die de track uit elkaar houden, veel meer dan dat er ties op een stalen achtbaan zitten. 

Daarentegen is het verticale deel van de ties opgemaakt uit dikke planken die op elkaar gelamineerd zijn. Vooral dit geeft een enorme stevigheid aan het geheel. Het geheel van latjes en plankjes ondersteunen uiteindelijk – net als bij de Vekoma-track uit ons voorbeeld – de uiteindelijke running rails. Deze wordt gevormd door twee planken die …

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine Oktober 2019Klik hier om dit nummer te bestellen.