Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

PULSAR, een wereldprimeur in Walibi Belgium

#2 (Juni 2016)

PULSAR, een wereldprimeur in Walibi Belgium

Foto: Yelle Kleykens

PULSAR, een wereldprimeur in Walibi Belgium

18 oktober 2014. Walibi Belgium komt met heuglijk nieuws. In 2016 zou er voor het eerst sinds lange tijd een grote nieuwe attractie openen in het park… en wat voor één! We zouden getrakteerd worden op een wereldprimeur. Fast forward. Vijf maanden later, in februari 2015, maakt het park bekend dat het om een PowerSplash gaat, een gelanceerde waterachtbaan die een snelheid van 100km/u haalt. Fast fast forward. Een klein anderhalf jaar, enkele softopeningen en een schitterend World Premiere Event later, is PULSAR klaar om het grote publiek te ontvangen!

Wereldprimeur

In PULSAR stap je in een grote boot voor 20 personen die driemaal gelanceerd wordt. Je start achterwaarts aan 50km/u, wordt daarna voorwaarts verder gelanceerd tot 80km/u om uiteindelijk een laatste keer achterwaarts gekatapulteerd te worden tegen een snelheid van 100km/u en vervolgens een gigantische splash te maken.

De PowerSplash is een gloednieuw attractietype van de Duitse bouwer Mack Rides en daardoor een wereldprimeur voor Walibi. Nooit eerder werden een achtbaan, water en lanceringen op deze manier gecombineerd in één attractie. Maar hoe is dat allemaal ontstaan?

De eerste schets

Het verhaal van PULSAR begon zo’n drie jaar terug. Walibi Belgium kreeg een budget toegewezen voor een nieuwe attractie en ging op zoek naar een meerwaarde voor het park. Tijdens dat proces, zo vertelt marketingdirecteur Marc Guffens, werd een lijst opgesteld van een twintigtal criteria waaraan de nieuwe attractie moest voldoen. Zo moest de attractie bijvoorbeeld erg origineel zijn en moest er op een beperkte oppervlakte een lange ervaring aangeboden kunnen worden. Die lijst werd gepresenteerd aan verschillende, gereputeerde attractiebouwers die daarna met voorstellen mochten komen die voldeden aan de criteria en het vooropgestelde budget. Mack Rides kwam uiteindelijk met het beste ontwerp.

Tijdens een brainstorm met een ingenieur van Mack ontstond het idee van een boot die heen en weer gelanceerd zou worden. Ter plekke werd een heel simpele, eerste schets gemaakt, toen zelfs nog zonder de heuvel, van wat later tot PULSAR zou uitgroeien. Philippe Daene, quality en development director van Walibi Belgium, herinnert zich nog dat het park eigenlijk een idee kocht: “Elk element van de attractie moest toen nog onderzocht en ontwikkeld worden, van het stijgende water, de lanceringen tot het draaiplatform en de lengte van de baan tussen de twee torens, echt alles.”

Het verhaal

De wachtrij van PULSAR neemt de bezoekers aan de hand van twee voorshows mee in het achtergrondverhaal van de attractie. Alles draait rond een onbekend voorwerp dat tijdens de nacht van 31 maart, aldus het krantenartikel in de tweede voorshow, uit de lucht is gevallen en in Waver is neergestort. Het voorwerp, een rode smeulende steen in de vorm van een hart, bleek een enorme hoeveelheid energie te bevatten. Om er voor te zorgen dat de hevig pulserende krachtbron niet zou ontploffen, werd die ondergebracht in een oud pakhuis waar een speciale machine de energie kan ontladen om zo een explosie te vermijden. Die krachtige ontladingen van energie worden gebruikt om de boten van PULSAR te lanceren.

Het station

Het station is dus gethematiseerd door JoraVision naar het oude pakhuis waarin de energiebron van PULSAR opgeslagen is. Aan de voorkant van het station zijn grote blauwe bogen met in het midden het oplichtende logo van PULSAR te zien. De bakstenen errond zijn aan het barsten en afbrokkelen wat het uitbarsten van de energie moet voorstellen.

Langs het station is een grote dijk op het meer aangelegd vanwaar je een mooi zicht hebt op de attractie en de splash. Er is ook een splashzone extra dicht bij de attractie gebouwd waar je je in de zomer eens goed kan laten verfrissen. Ideaal voor diegenen die PULSAR niet aandurven!

De wachtrij

Er is gekozen voor drie soorten wachtrijen: een reguliere, een single riders en een fastlane. Alle drie zijn ze te vinden aan de zijkant van het gebouw. Wanneer je de wachtrij betreedt, ga je vrijwel direct trappen op om naar de eerste voorshow te gaan. Daarna ga je langs een recht stuk, over het laadstation heen, naar de tweede voorshow. Op dat rechte kan je trouwens doorheen een ijzeren wand met gaatjes naar de voorbijzoevende boten kijken. In de tweede voorshow staat een groot venster van het pakhuis open waaruit je een prachtig uitzicht hebt op de splashzone. Vervolgens wandel je terug in een recht stuk over het laadstation om vervolgens terug naar beneden te gaan en naar de poortjes te wandelen. Buiten het station is ook nog een extra stukje wachtrij in het groen indien er veel volk in het park is.

Voorshow 1

In de eerste voorshow bevinden we ons in een stad die er rustig en vreedzaam uitziet, maar daar komt al snel verandering in. Plots begint een muur te barsten en in elkaar te storten doordat de energie van PULSAR vrijkomt. Er zijn grote blauwe pulserende cirkels te zien en bijna de hele muur wordt vernield. Gemiddeld ziet elke bezoeker de zes minuten durende show anderhalve keer zodat hij altijd het hele verhaal heeft meegehad. Er is ook aangepaste muziek met stadsgeluiden om de juiste sfeer te creëren.

Voorshow 2

De tweede voorshow is letterlijk en figuurlijk het kloppend hart van de attractie. In een grote kabine zit het hart, de energiebron van PULSAR, opgeslagen die met dikke elektriciteitskabels is verbonden met de attractie om zo stoom af te laten.

Ook hier maak je als bezoeker een tweetal keer een uitbarsting mee waarbij het licht begint te flikkeren en de kabels beginnen op te lichten met behulp van LED’s die stroom moeten simuleren. Die dikke elektriciteitskabels zijn trouwens in heel het station zichtbaar; ze lopen van het logo tot het operatorhuis en naar voorshow twee. Het geeft een erg mooi effect wanneer deze oplichten. IMAscore heeft ook voor deze voorshow een aparte soundscape gemaakt om voor een speciale sfeer te zorgen.

Muziek IMAscore

IMAscore heeft een twintig minuten lang durende soundtrack voor PULSAR gemaakt. “Het was een erg leuke en vlotte samenwerking met Walibi Belgium, de eerste zelfs. Het ging vooral zo vlot omdat men al goed wist wat men precies wou”, zegt Xaver Willerand van IMAscore. “We hebben geprobeerd om iets te componeren dat enerzijds erg industrieel klinkt, maar anderzijds ook licht aanvoelt. Het idee van het mechanische hart van PULSAR is daarbij de grootste inspiratiebron geweest. Het mechanische kan je horen in de elektronische klanken en voor het levendige aspect hebben we orkestrale klanken gebruikt.”

Vooral het kloppend geluid wanneer een boot vertrekt om spanning op te bouwen was een uitdaging. “Het geluid van een gewoon mensenhart zou hier niet gepast hebben. Het moest een industrieel geluid zijn, maar toch ook organisch.”

De attractie

Instapprocedure

Aan het einde van de wachtrij staat er een medewerker die je een rij toewijst en de single riders binnen laat. Bagage mag niet mee en dient in de voorziene rekken geplaatst te worden. Er zijn drie rekken voorzien, net genoeg voor twee boten en de groep die uitgestapt is. Het rek kan net als bij Blue Fire aan twee kanten openklappen zodat er geen gedrum ontstaat.

Eenmaal plaatsgenomen maant de operator de passagiers aan om hun handen in de lucht te steken. De beugels sluiten automatisch, en na een laatste visuele check kan de rit beginnen.

Draaiplatform

Die rit begint met een 180°-bocht op het draaiplatform. Tijdens het draaien hoor je het hart van PULSAR bonken de spanningsopbouw vlak voor de echte rit begint ten goede komt. Wanneer je op track staat, kan je nog snel even opkijken naar de grote spike van 40 meter. Wanneer de boot dan gelanceerd wordt, licht het logo van PULSAR op om ook zo weer de pulsering uit te beelden.

De reden waarom er een draaiplatform in het station is aangebracht, heeft natuurlijk alles te maken met de capaciteit van de attractie. Doordat men al een boot kan laden terwijl een andere aan een rit bezig is, kan men de capaciteit optrekken tot 950 personen per uur. Het draaiend platform heeft een diameter van dertien meter en weegt veertig ton, met de twee (gevulde) boten erbij is dat bijna zestig ton.

Boten

PULSAR heeft dus twee boten ter beschikking, elk met vijf rijen van vier, wat ervoor zorgt dat er telkens twintig personen in kunnen. Elke boot weegt leeg maar liefst zeven ton en gevuld met bezoekers zelfs negen ton.

Wat erg bijzonder aan de boten is, zijn de wielen. Het zijn namelijk de grootste wielen die ooit op een attractievoertuig gebruikt zijn. Eén wiel heeft een diameter van 800 millimeter en weegt een indrukwekkende 200 kilogram! Ook de boot op zich is speciaal voor de fabrikant: met een breedte van drie meter en een lengte van 7,5 meter is het de grootste boot die Mack ooit gebouwd heeft.

LSM-lanceringen

Driemaal word je gelanceerd in PULSAR, de eerste keer tot 50, dan tot 80 en tenslotte tot 100km/u. Wat toch redelijk uniek is aan deze lanceersectie is dat ze niet gelegen is op een recht, plat stuk, maar wel op een heuvel. Meer daarover straks.

De boten worden versneld met behulp van LSM-lanceringen. LSM wattes? Linear Synchronous Motors. Het is een systeem waarbij er op de baan een aantal variabele magnetische lanceerstroken geplaatst worden, PULSAR heeft er 22, en waarbij er ook permanente magneten onderaan de trein hangen. De boot wordt weggeduwd door de variabele magneten op de baan om beurt van polarisatie om te wisselen. Door ook dit geleidelijk aan te versnellen zorgt men ervoor dat de trein versnelt. Tijdens het lanceren verbruikt de attractie 1,2 megawatt.

De splash

Terwijl je aan een rotvaart van 100km/u de grootste spike van 45m opklimt en nog even een mooi uitzicht hebt op de ganse baan en het park, zie je ook het water beneden stijgen. Dit is eveneens iets vernieuwends aan deze attractie: een splashzone die ter plekke, razendsnel vult. Door vier series sluizen open te zetten vlak na de laatste launch, vult de waterbak zich in zes seconden tijd zodat de boot een verfrissende duik zal nemen in een 30 centimeter diepe waterlaag. Vervolgens wordt de splashzone leeggepompt met behulp van vier grote pompen zodat de volgende rit direct terug kan starten.

Enkele PULSAR weetjes

  • De attractie heeft 8,5 miljoen euro gekost.
  • De rit duurt 78 seconden.
  • Je kan op een zwoele zomeravond de nieuwe cocktail ‘Pulsar’ drinken, een mix van Blue Curacao, rum, wodka, ananassap, kokos en room.
  • De track is zo breed dat er puur theoretisch gezien een camionette op kan rijden.
  • Voordat de attractie geopend was, had PULSAR al een prijs van IAAPA gewonnen: Beste nieuwe concept.
  • PULSAR kan ook zonder de splash rijden, bijvoorbeeld in de herfstmaanden.

Uitgetest

Uren vol ongeduld

Nieuwsgierig als we zijn, stonden we trouw op post toen PULSAR voor het eerst softopende op acht mei. De attractie testte continu die dag en om 11u30 ging de dijk voor het eerst open, wat een goed voorteken was. Uren hebben we toen nieuwsgierig en vol ongeduld (maar met onzekerheid) aan de ingang gewacht, hopend op een softopening. Uiteindelijk, omstreeks 15u15, hoorden we een leidinggevende de magische woorden “Voila, bonne ouverture” tegen het PULSAR-team zeggen. Na een laatste “Go” werden we onder applaus de wachtrij in geleid.

De wachtrij

De 3D videomapping in de eerste show is mooi geslaagd. Het lijk echt alsof de muur uit elkaar aan het brokkelen is. Als we verder wandelen naar voorshow twee, komen we een oud krantenknipsel tegen over de neerstorting van de meteoriet. Leuk gedaan! Het hart van PULSAR is mooi weergegeven en ook hier zijn de effecten goed gedaan.

Eenmaal aangekomen aan de poortjes, vraagt een medewerker met hoeveel je bent en wijst je vervolgens je rij aan. Momenteel was het wel nog niet echt mogelijk om een specifieke rij te vragen. De wachtrij duurt als hij vol staat (uitgezonderd het stukje buiten het station) ongeveer een dik uur. Dit zal wellicht in de toekomst nog verbeteren aangezien de procedures nog aangescherpt en verbeterd zullen worden.

De attractie

De attractie dan: op fora werd vaak gezegd dat ze er maar sloom en ‘niet hoog’ uit zag. Dat idee verandert helemaal wanneer je ervoor staat en al zeker wanneer je erin zit! Wanneer het draaiplatform net gedraaid is, kijk je op naar een spike die erg hoog oogt.

De eerste launch begint niet erg krachtig, maar eindigt al feller. Na een toertje over de splashzone, kom je terug aan bij de launch en nu begint de echte fun! Het lanceren op een heuvel vanuit snelheid is echt sensationeel! Niet alleen is dit gevoel bijzonder, ook de lancering op zich is veel krachtiger dan je zou verwachten. Na de spike te beklimmen en terug af te dalen, volgt weer eens zo een launch met een superhoog fungehalte. Vervolgens ga je een laatste keer naar omhoog, de spike van 45 meter hoog op. Je voelt nu duidelijk de knik bovenaan de track en hebt een mooi overzicht op de attractie, het park voor je en natuurlijk het stijgende water onder jou!

Kletsnat

Een gigantische splash volgt en je zal niet snel droog uit PULSAR komen! Het is een behoorlijk natte attractie. In het midden is hij relatief droog, vooraan is hij goed nat, maar achteraan is hij door en door nat! Een tweede onderbroek voorzien is dus de boodschap!

Conclusie

Met PULSAR heeft Walibi Belgium een toppertje in huis gehaald. Het is de perfecte aanvuller aan het familieaanbod: niet te eng, niet te saai en veel fun. Het zal ongetwijfeld een erg populaire attractie in de zomermaanden worden. Als je nog niet overtuigd bent, kunnen we je enkel de raad geven hem gewoon te doen! Ons zal je er alvast nog vaak terug zien.

Meer artikels uit #2 (Juni 2016)

Met heel veel dank aan onze sponsors:

To Top