Phantasialand: What’s Next?

Home / Brakesection Magazine / Jaargang 7 (2020) / #6 (December 2020) / Phantasialand: What’s Next?
Phantasialand: What’s Next?

Na vier jaar ongeduldig wachten opende op 17 september 2020 plotsklaps het nieuwe gebied van Phantasialand: Rookburgh. Diegenen die de werkzaamheden van Phantasialand al langer volgen, zal het evenwel meteen zijn opgevallen dat er één klein detail anders was dan bij de voorgaande projecten: traditiegetrouw werd er bij Phantasialand reeds vóór opening van een grote nieuwigheid alweer een andere attractie gesloten, om kort daarna te slopen. Dit keer niet.

Terwijl vele fans nog aan het bekomen zijn van al hun enthousiasme rondom het nieuwe themagebied Rookburgh, gonst het ondertussen van de geruchten en speculaties over wat de volgende bouwput wordt. Wij zetten een aantal mogelijkheden op een rijtje.

De brave mogelijkheid: het Fantasy Kindergedeelte.
Wellicht een beetje een flauwe optie, aangezien dit geen groots project betreft. Maar wat ons betreft is dit vrijwel zeker de plek waar de volgende nieuwigheid komt. In het kindergedeelte bij Fantasy is er immers een grote cirkel gemaakt die nu nog gebruikt wordt als een preview voor Rookburgh, maar die schreeuwt om een nieuwe kleine molen op die plek. Daarnaast is ook de hal die vroeger gebruikt werd voor de wachtrij van Race for Atlantis nog onaangeroerd. Wellicht kunnen we daar ook wat nieuws verwachten in de komende jaren. Bij de aanpassingen van dit gebied en de bouw van Rookburgh is er immers heel netjes op gelet deze hal toegankelijk te houden en alles is ook dusdanig aangepast zodat deze er mooi bij ligt voor een toekomstig publiek.

De gedoodverfde favoriet: China Town.
Nog voordat men met Rookburgh begon, was China Town al een favoriet onder de fans voor de volgende nieuwigheid. Gezien dit direct naast Klugheim ligt, is het echter begrijpelijk dat het park eerst de simulator gesloopt heeft. Door F.L.Y. in een andere hoek van het park te bouwen, wordt de drukte in het kleine park immers beter verdeeld. Dit is meteen wellicht ook een tegenargument: Taron is nog steeds een grote favoriet en zelfs ondanks de opening van F.L.Y. blijft Taron veruit de meest populaire achtbaan in het park.

Over wat er met dit gebied moet gebeuren, lopen de meningen van de fans sterk uiteen: de één ziet alleen een vervanging van de zwaar verouderde darkride Geister Rikscha zitten, de ander ziet liefst het hele gebied aangepakt worden, met een ombouw van hotel Ling Bao en de mijntrein-achtbaan Colorado adventure naar een Tibetaans thema.

Feit is dat zowel de Geister Rikscha als madhouse Feng Ju Palace niet erg geliefd zijn bij het publiek. Ook de straat met vele kleine snack- en snoepwinkeltjes wordt thematisch niet meer als Phantasialand-waardig gezien. Daarnaast ligt er nog een ongebruikt deel van de hal waar vroeger de Zilvermijn-darkride in zat verstopt achter de geveltjes van de winkeltjes. Een relatief groot gebied waar …

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine #6 2020. Klik hier om dit nummer te bestellen.