Interview – Mini-Europe 2.0

Home / Brakesection Magazine / Jaargang 7 (2020) / #6 (December 2020) / Interview – Mini-Europe 2.0
Interview – Mini-Europe 2.0

Na het afscheidsinterview van Mini-Europe met Thierry Meeùs in de vorige editie van Brakesection Magazine, waarin een definitieve sluiting van het park op de Heizel zo goed als onafwendbaar leek, vielen we begin januari 2021 bijna van onze stoel, toen we plots een persbericht kregen dat Mini-Europe toch definitief gered was en in 2021 zou heropenen, op de Heizel in Brussel! Een (Mini-)vervolg op ons vorige artikel kon dan ook niet uitblijven.

Dag Thierry. Na ons vorig interview en alle andere persberichten in de loop van 2020 leek de sluiting van het park op haar huidige locatie onafwendbaar. Hoe is die zeer onverwachte wending er dan toch nog kunnen komen?
Thierry Meeùs: Ons huurcontract met de stad Brussel, die voorlopig eigenaar is van de grond waarop Mini-Europe gelegen is, liep ten einde op 31 december 2020 en al mijn eerdere contacten met de stad om een contractsverlenging te krijgen, waren op niets uitgedraaid. Wij gingen er dan ook van uit dat de deur definitief gesloten was en zagen geen andere keuze dan weg te gaan van de Heizel. Ik zat ook niet meer te wachten op nog maar eens een zeer korte verlenging van één of drie jaar, die onzekerheid was niet meer haalbaar voor het investeringsbeleid van ons park en voor ons personeelsbestand. Ik zou ook graag met het park wil overdragen aan mijn dochter en dit met een relatieve zekerheid. Ik heb dan ook alles in gereedheid gebracht voor de afbraak en de verhuis, net zoals we dat met Océade gedaan hebben: de sloopvergunning was al binnen en er waren al 5 grote containers toegekomen op het terrein voor het inpakken van de maquettes (zie ook Brakesection Magazine 2020/5, nvdr).

In november 2020 vond er echter een informele ontmoeting plaats tussen een personeelslid van ons en het stadsbestuur, …

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine #6 2020. Klik hier om dit nummer te bestellen.