In het klein – Achtbaanmodelbouw

Home / Brakesection Magazine / Jaargang 7 (2020) / #2 (April 2020) / In het klein – Achtbaanmodelbouw
In het klein – Achtbaanmodelbouw

In quarantainetijden toch bezig zijn met onze pretparkhobby: het is niet evident in een branche die afhangt van massatoerisme, van dichtbij elkaar zijn met vrienden en familie, maar vooral ook met heel vele anderen. Een manier waarop we toch een beetje het pretparkgevoel bij ons thuis kunnen krijgen, is om er zelf één te maken in huis! En we gaan het hier niet hebben over backyard coasters, maar over achtbanen in miniatuur. We zetten hiervoor enkele opties op een rij alsook onze ervaring ermee! 

Lego achtbanen 

Als er iets is wat Lego – tot frustratie van vele pretparkfans – nooit in zijn assortiment had, waren het achtbanen. Daar kwam gelukkig in juni 2018 verandering in, toen Lego voor het eerst een echte achtbaan met een compleet nieuw assortiment aan Lego-achtbaansporen op de markt bracht – de Creator Expert Roller Coaster (nr. 10261). Een prachtig model zoals we van Lego gewend zijn, al is het niet gebaseerd op een echt bestaande achtbaan. De coaster heeft het iets wat weg van een typische Pinfari Zyklon-achtbaan. De treintjes maken enkele drops en vooral veel bochten. Het leuke is wel dat veel technische features van een echte achtbaan hier ook aanwezig zijn: zo is er een werkende kettinglift die ook motoriseerbaar is, en ook een heus achtbaanstation met remmen en een transfertrack om één van de 2 treintjes met elk 3 karretjes opzij te zetten. Ook de typische legodetails, als een in- en uitgang met kaartjesverkoop, een wachtrij, een suikerspinkraam, een limonadekraam, minifigs etc. ontbreken niet. Prijskaartje voor de basisversie zonder motor: € 330 à € 350. Nadeel van de doos is verder dat het nogal omslachtig is om je eigen ontwerpen te bouwen, en dat de sporen niet flexibel zijn, zodat je bijvoorbeeld geen bochten in helling kan plaatsen en je achtbaan dus genoeg vaart moet hebben om de hele bocht “plat” door te komen. Ook inversies zijn uit den boze. Er zijn ook enkele andere officiële legodozen met achtbaantrack, zoals de Piraten Achtbaan (nummer 31084, ca. € 80) maar die heeft geen ketting op de (mini-)lifthill en komt ook het parcours niet rond zonder extra duw. Deze laatste is een beetje een misser dus. 

Lego-style-achtbanen 

Tegenwoordig maken vele fabrikanten Lego-compatibele bouwsystemen na. Soms zijn dat schaamteloze kopieën van originele Lego-ontwerpen – zoals het Chinese Lepin – maar er zitten ook originele parels tussen zoals het Amerikaanse CDX BLOCKX. De elementen hebben exact dezelfde afmetingen als echte Legostenen en zijn hiermee compatibel. Zij hebben echter flexibele rollercoastertrack op de markt gebracht, compleet met de klassieke Vekoma-aandoende crossties op speciale vlakke (Lego-compatibele) blokjes van 4×1 noppen waarin deze vastgeklikt kunnen worden. Hiermee zijn spectaculairdere en meer natuurlijke achtbaanverlopen mogelijk. Ook zijn deze coasters minder prijzig dan de officiële Lego-sets. Zo heb je een Sidewinder Roller Coaster Kit met een coole verticale looping voor 120 USD exclusief verzendingskosten. Deze hebben we getest en werkt voortreffelijk! Er is ook de Cyclone die lijkt op de houten achtbaan Cyclone in Coney Island, voor 150 USD exclusief verzendkosten, evenwel met dezelfde “stalen Vekoma-track”. Er zijn ook wat kleinere gelijkaardige modellen zoals The Flyer (80 USD excl.) en The Little Dipper (40 USD excl.). In het pretpark Kings Island is ook een miniversie te verkrijgen van The Beast, die echter eerder lijkt op de Coccinelle in Walibi Belgium qua lay-out en geenszins op de echte The Beast. Opgelet, de treinen en tracks van de CDX-achtbanen en die van de officiële Lego-achtbanen zijn niet onderling compatibel omdat ze op een verschillende manier rond de track zitten. Daarbij zijn de treinen van de CDX-achtbanen duidelijk de betere, want ze rollen beter en hebben minder wrijving. De echte Lego-treinen hebben namelijk geen upstop-wheels of zijdelingse wieltjes maar enkel gewone wielen en een “klepje” wat de track omarmt en dus extra wrijving veroorzaakt. 

Coasterdynamix 

Coasterdynamix was zeventien jaar geleden het eerste bedrijf die realistische werkende modellen maakte van B&M-achtige achtbanen. Zo waren er de reusachtige Dragon uit 2003 (3 inversies) en de Scorpion (4 inversies), geïnspireerd op een B&M Inverted-achtbaan die je halve living innam, en die grote, sierlijke loops nam. Er was de typische blokvormige backbone van B&M, en treinen met 4 plaatsen naast elkaar. Enkele jaren later lanceerden ze ook nog een …

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine April 2020Klik hier om dit nummer te bestellen.