Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

Drie keer over de kop in de eerste RMC van Europa: Wildfire in Kolmården

#3 (Augustus 2016)

Drie keer over de kop in de eerste RMC van Europa: Wildfire in Kolmården

Foto: Vekoma/Kolmården

Drie keer over de kop in de eerste RMC van Europa: Wildfire in Kolmården

Kolmården heeft deze zomer een spectaculaire houten achtbaan in huis gehaald, misschien wel de spectaculairste van heel Europa! Wildfire is namelijk de eerste Europese woodie die over de kop gaat, drie keer zelfs. Als een park zoiets spectaculairs bouwt, moet je als pretparkfan natuurlijk eens een bezoekje brengen. Wij trokken samen met de Rollercoaster Friends richting Zweden om dit beest uit te testen.

Wildfire is helemaal achterin het park gebouwd. Coasterliefhebbers hebben een lange, mooie wandeling voor de boeg langs de bergachtige paden die het park rijk is. Pas wanneer je de laatste heuvel bereikt hebt, doemt de woodie op tussen de bomen. Wildfire is wondermooi ingebouwd in het landschap: de baan is gebouwd tegen een bergflank en maakt prima gebruik van het terrein, kronkelend tussen de bomen en rotswanden.

De bouw van Wildfire liep niet van een leien dakje. Niet enkel het uitdagende landschap zorgde voor de nodige moeilijkheden; door problemen met de bouwvergunning kon de constructie van de baan pas veel later dan gepland van start gaan en door een staking van de Zweedse kraanbestuurders liep de planning nog meer vertraging op. RMC werkte in de laatste weken dag en nacht om de geplande openingsdatum van 18 juni te halen. Hoewel de baan, de theming en de testritten voltooid waren, mocht het niet baten: slechts luttele uren voor de opening bleek dat Wildfire niet zou kunnen openen. Op een andere coaster van RMC waren problemen met de cilinders van de beugels opgedoken. Kolmården nam het zekere voor het onzekere en hield de attractie gesloten totdat alle cilinders in hun treinen vervangen waren. Op 28 juni was het dan eindelijk zo ver, de eerste RMC van Europa ging in première.

Thema: hout

Wildfire is in de eerste plaats een streling voor het oog. Het gebruik van het glooiende landschap is erg indrukwekkend. Daarnaast staat ook het thema “hout” – hoe kan het ook anders? – goed op punt. Het station bestaat uit een oude schuur waar heel wat werktuigen om hout te zagen opgeslagen zijn. Aan het plafond hangt een mechanische constructie die een cirkelzaag in beweging houdt. De wachtrij is eenvoudig, maar geeft enkele mooie blikken op de nieuwigheid die je te wachten staat. De treinen zijn stoer, maar ook sierlijk. Ze hebben een juiste mix tussen mooi en robuust. Zeer geslaagd!

De rit

Zodra je het station verlaten hebt, beklim je de steile lifthill van maar liefst 45°. Eenmaal je tot op een hoogte van 57 meter geklommen bent, kan je even genieten van het uitzicht over de prachtige streek waar Kolmården gelegen is. Nauwelijks heb je tijd om je af te vragen waar je aan begonnen bent, voor je in vrije val de berg afdondert. De zwaartekracht sleurt je tegen 113 km/u de drop van 83° af. Geweldig! Maar dan barst de rit pas los. De eerste inversie, een ‘inverted zero-g stall’, is meteen de subliemste. Je draait de inversie in en blijft vervolgens een tijdlang ondersteboven verder racen, vooraleer je terug normaal verder rijdt. Andere leuke elementen in de baan volgen elkaar aan een razend tempo op in deze dolle rit. Zo volgt er net na de eerste inversie een ‘outward banked tophat’ – een heuvel die ongeveer 90° opzij gekanteld is – maar ook richtingswisselaars, twee andere inversies en tal van andere leuke elementen zitten in de baan verwerkt. Al deze elementen samen bezorgen je een fantastische rit van ongeveer twee minuten.

Wildfire wil je steeds opnieuw en opnieuw doen, zo goed is deze baan. De rit was niet te lang, de treinen waren goed en de beugels vrij comfortabel, hoewel ze stevig vastgedrukt moeten worden. Wildfire is op meerdere plekken in de trein te smaken, maar vooraan toch het meest. Op de eerste rij zie je de baan op je afkomen en dat geeft een geweldige kick, vooral bij de first drop. Sommige elementen deed ik voor het eerst en ik was aangenaam verrast hoe soepel de trein door sommige van die elementen ging.

RMC heeft hier prachtig werk geleverd en Kolmården heeft zich op de kaart gezet van parken die je zeker eens moet bezocht hebben. Of zoals ze het zelf zeggen: Wildfire, the greatest wooden rollercoaster in the world!

Dierenpark Kolmården

Kolmården is in de eerste plaats geen attractiepark, maar een dierentuin. Toch zijn er een aantal attracties te vinden in het park. Vooral het kindergedeelte meer vooraan in het park is mooi uitgewerkt, de jongsten kunnen zich hier goed vermaken. Meer naar achteren in het park ligt een tweede groepering van attracties, waaronder Wildfire. Behalve deze laatste telt het park nog twee kleinere achtbanen.

De dieren die in Kolmården leven kom je wel vaker tegen in dierenparken. Onder andere leeuwen, tijgers, beren, giraffen, olifanten, zebra’s, sneeuwluipaarden en nog vele andere soorten kan je zien in opvallend ruime en goed onderhouden verblijven. Er zijn ook een aantal shows die heel leuk zijn en goed gebracht worden. Zeker de dolfijnenshow is werkelijk de moeite. Op geregelde tijdstippen vinden er ook voedersessies bij de dieren plaats die je kan bijwonen.

Een andere attractie die je zeker niet mag overslaan is de Safari. Hier geen grote jeeps die rondrijden tussen de dieren, maar wel een kabelbaan die je boven de dierenverblijven laat zweven. Het is een lange rit met onboard uitleg, je bent hier een klein half uur zoet. Een aanrader!

Wildfire in cijfers

  • Lengte: 1300 meter
  • Hoogte: 57 meter
  • Diepste val: 49 meter
  • Maximale verticale hoek: 83°
  • Inversies: 3
  • Snelheid: 113 km/u
  • Treinen: 2 (24 personen per trein)
  • Kostprijs: 11,5 miljoen euro

Meer artikels uit #3 (Augustus 2016)

Met heel veel dank aan onze sponsors:

To Top