Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

Plattegronden tekenen bij Parkmap3D

#4 (Oktober 2017)

Plattegronden tekenen bij Parkmap3D

Foto: Parkmap3D

Plattegronden tekenen bij Parkmap3D

We maken er elk parkbezoek gebruik van, ze bestaan in verschillende maten en vormen en we bewaren ze maar al te vaak als souvenir, maar we staan er verder weinig bij stil: parkplannen. Wie maakt die eigenlijk en hoe krijgt zoiets vorm? Om alles hierover te weten te komen, klopten we eens aan bij Olivier Pautot, eigenaar van het Franse bedrijf Parkmap3D. Hij is de maker van de nieuwe 3D parkplannen die onder andere Plopsa en Walibi sinds enkele jaren gebruiken. Vanuit zijn werkatelier vertelt hij graag over hoe zijn carrière begon en hoe de ontwikkeling van een parkplan verloopt.

Dag Olivier! Vertel eens, hoe is het allemaal begonnen? 

In 2005 ben ik begonnen als zelfstandige 3D-illustrator en -animator, gespecialiseerd in het creëren van cartoonkarakters voor onder andere reclame en jeugdpublicaties. Op een dag in 2008 kreeg ik plots de vraag van een klant om het parkplan van Parc Astérix te herontwerpen. Zij hadden namelijk gezien dat ik eerder al de plattegrond van het Peugeot-museum in Frankrijk had gemaakt en kwamen zo bij mij terecht. Zo is mijn eerste pretparkplan tot stand gekomen en ben ik mij beginnen verdiepen in deze bedrijfsactiviteit. Parkmap3D was geboren! 

Je krijgt de aanvraag binnen, maar hoe begin je dan aan de ontwikkeling van het parkplan? 

De eerste stap is ter plekke gaan en het pretpark bezoeken om zo de sfeer en de ‘feeling’ van het park te ontdekken. Ik maak er ook verschillende foto’s zodat ik weet hoe de attracties, thematisering en landschappen eruitzien. Zo kan ik achteraf in mijn tekenatelier het belangrijkste, meest herkenbare element van de attractie identificeren en vooropplaatsen bij het tekenen ervan op het parkplan. Op die manier raak ik niet verdwaald in onnuttige details en kan ik me concentreren op de kern van de zaak. 

Kijk je ook niet naar vorige parkplannen om te zien hoe die waren opgebouwd?  

Nee, ik probeer dat zoveel mogelijk te vermijden. Wanneer je een parkplan maakt, hangt het resultaat niet alleen af van de gebruikte techniek, 3D versus het traditionele ontwerp, maar ook van de keuzes die je maakt wat betreft de oriëntatie, de illustraties en de proporties. Wanneer een pretpark zijn parkplan laat vernieuwen, wil men dat het nieuwe plan radicaal anders is dan het oude en daarom kijk ik zo min mogelijk naar oude versies. Op die manier laat ik me niet beïnvloeden door oude ontwerpen waarin bepaalde ontwerpfouten zaten zoals een slechte leesbaarheid, een slechte oriëntatie… Het pretpark wil die problemen bij een nieuw parkplan natuurlijk opgelost zien. 

Wat is het eerste dat je begint te tekenen wanneer je aan het parkplan begint? 

Het allereerste wat ik teken, is…

Je las een klein deel van het volledige artikel uit Brakesection Magazine Oktober 2017Klik hier om dit nummer te bestellen.

Meer artikels uit #4 (Oktober 2017)

Winkelwagen

Populair:

To Top
Inline
Inline