Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

Over de Plas – Fuji-Q Highland

#2 (Juni 2018)

Over de Plas – Fuji-Q Highland

Foto: Jeremy Thompson | CC BY 2.0

Over de Plas – Fuji-Q Highland

Veel pretparkgerelateerde sites raden een bezoek aan Fuji-Q Highland in al dan niet sterke mate af. De wachtrijen kunnen oplopen tot drie uur en meer en snel veranderende weersomstandigheden op de Japanse hoogvlakte kunnen ervoor zorgen dat je een attractie soms toch niet kan berijden na urenlang wachten. Het park wordt op menig site dan ook Fuji-Queue (Fuji-wachtrij) genoemd. Wie is er gek genoeg om dan toch nog een uitstap te wagen? Wel… wij.

De leukste manier om bij het park te raken, is met de Japanse sneltrein vanuit Tokyo. In Otsuki stap je over op een ietwat idyllisch bergtreintje dat niet zou misstaan in Zwitserland. Na een tijdje zie je vanuit de trein de besneeuwde bergtop en de bijna perfecte conusvorm van de slapende reuzevulkaan Fuji-san (wat ‘Mijnheer Fuji’ betekent) opdoemen tussen de kaler wordende dennenbossen. De meeste bezoekers van deze regio komen uiteraard om de wereldberoemde berg te fotograferen of om de errond liggende meren met bijhorend bloemenfestival te bezoeken. In juli kan de 3776 meter hoge reus zelfs beklommen worden. Maar het voorlaatste stationnetje van dit bergtreintje doet onze coasterharten sneller slaan. Hier ligt namelijk één van de allergrootste thrillparken ter wereld: Fuji-Q.  

De grote vier 

Daar waar Tokyo Disneyland en Tokyo DisneySea net veelal zelfs naar Disney-normen wat makkere versies van hun attracties neerzetten om een zo groot mogelijk aantal Japanners te plezieren, gaat men bij Fuji-Q voor het andere uiterste. Hoe kunnen we zo extreem mogelijke ervaringen aanbieden aan de gasten? Het resultaat is dan ook een thrillcollectie aan achtbanen die je maar zeer zelden op de rest van de aardbol terugvindt. 

Vlak naast het bergtreinstationnetje ligt de zeer bescheiden neveningang van het park, waarboven meteen de kolos Eejanaika uittorent, één van ’s werelds drie 4D-achtbanen. Dit stalen monster van 76m hoog is vanwege langdurige securitychecks, het fouilleren van alle bezoekers en het vrij complexe beugelsysteem een baan met een uiterst belabberde capaciteit. Zo is een dispatch-tijd van 15 minuten per trein hier geen uitzondering!  

Zelfs op zeer rustige dagen slaagt het park erin om bij de vier topachtbanen wachtrijen te creëren van 40 tot 80 minuten! Je kan echter de wachtrijen omzeilen door fastpassen te kopen per attractie. Er zijn er zeer weinig per tijdsslot beschikbaar dus je moet wel snel zijn om naar de kiosk (gelegen in het midden van het park) te rennen en daar je plaatsjes in de topcoasters te verzekeren: dit voor 1.000 yen per stuk (zo’n €8).  

Men kan zich afvragen of een park met dergelijk frustrerend lange wachtrijen wel een bezoek waard is? Wel, het antwoord is…

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine Juni 2018Klik hier om dit nummer te bestellen.

 

Lees meer

Meer artikels uit #2 (Juni 2018)

Winkelwagen

Populair:

Met heel veel dank aan onze sponsors:

To Top