Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

Interview – Boven de wolken en achter de schermen: THIS IS HOLLAND

#1 (Februari 2020)

Interview – Boven de wolken en achter de schermen: THIS IS HOLLAND

Interview – Boven de wolken en achter de schermen: THIS IS HOLLAND

In het winterseizoen zijn de meeste pretparken gesloten: tijd dus voor het opzoeken van enkele alternatieve maar daarom niet minder leuke attracties. De attractie uit dit artikel is zo een pareltje van de lage landen: je maakt een spannende vlucht over een aantal hoogtepunten van Nederland gezeten in een panoramische vliegsimulator. Joost en Joost verwelkomen ons hartelijk in Amsterdam. What is this? This is Holland!

Joost Van Berkel, je bent commercieel directeur van This Is Holland. Kan je even toelichten wat This Is Holland eigenlijk is? 

This Is Holland is een hele leuke manier om Nederland op een unieke wijze te zien, beleven en ervaren op één uur tijd.  

Jullie zijn een attractie van het type “Flying Theatre” of panoramavliegsimulator in het Nederlands. Waarom hebben jullie voor dit type attractie gekozen?  

Het idee is ontstaan door twee Nederlanders die op zoek waren naar iets nieuws om in Nederland te kunnen ontwikkelen. Zij gingen in de VS “Soarin” testen in Disney California Adventure Park en waren daarvan enorm onder de indruk. Eenmaal terug in Nederland zijn ze met Brogent Technologies in contact gekomen, de Taiwanese leverancier van dit type attractie. Daarna is er een investeringsmaatschappij bijgesprongen en na het bekomen van de nodige vergunningen zijn we beginnen filmen en bouwen. De bouw verliep in samenwerking met Brogent en de jullie wel bekende achtbaanbouwer Vekoma. 

Hoe zijn jullie op deze locatie beland en waarom deze keuze? 

In eerste instantie hebben we nagedacht waarover we de attractie wilden maken: over Amsterdam, over Nederland of over heel Europa? Al heel snel kwamen we tot de conclusie dat we de vlucht over Nederland wilden laten plaatsvinden. We vonden de innovatieve locatie in het hart van Nederland, aan de overkant van het IJ en vlakbij het Centraal Station, heel goed bij onze attractie passen.  

Is jullie doelpubliek vooral Nederlands of cateren jullie voornamelijk voor buitenlandse toeristen?  

De grap is dat als je iets bouwt in Amsterdam, iedereen meteen denkt: “Oh, dat is weer zo’n toeristenattractie!” Maar This Is Holland is in de eerste plaats gebouwd voor Nederlanders. Gemiddeld 65% van onze bezoekers zijn dan ook Nederlanders. De buitenlandse bezoekers komen vooral uit de buurlanden België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Verder hebben we ook pieken van Amerikaanse en Israëlische bezoekers, maar eigenlijk hebben we bezoekers van over de hele wereld. De introfilmpjes zijn standaard in het Nederlands met Engelse ondertiteling, maar op aanvraag kunnen we het ook andersom doen: Engels gesproken met Nederlandse ondertiteling. We kunnen ook ondertitelen in nog 5 andere talen: Duits, Spaans, Chinees, Japans en Italiaans. We kijken per sessie welke taal de bezoekers vooral spreken. Als er veel kleinere kinderen bij zijn, starten we de Nederlands ingesproken versie, zijn er veel buitenlandse toeristen kiezen we voor de gesproken Engelse versie met Nederlandse of anderstalige ondertiteling. Er komt binnenkort ook een app waarbij je zelf je taal zal kunnen kiezen en met je eigen oortjes mee kan luisteren. Daarbij zullen we nog meer talen kunnen aanbieden, zoals bijvoorbeeld Russisch. 

Hoe is de film tot stand gekomen? Hoe hebben jullie de locaties geselecteerd? 

We wilden een combinatie tussen natuur en stad, waarbij we de diversiteit van Nederland in de verf wilden zetten. We wilden een aantal iconische plekken in de film, maar ook vernieuwende en verfrissende beelden, zodat men zou zeggen: “Oh, is dat óók Nederland?” We hadden oorspronkelijk een hele lange lijst van locaties en zijn dan gaandeweg beginnen schrappen. Verder hebben we natuurlijk ook bekeken welke locaties de moeite waard waren om te zien vanuit een vogelperspectief, en welke vergunningstechnisch haalbaar waren. Zo hebben we bijvoorbeeld de beroemde hunebedden uit Drenthe laten vallen omdat die vanuit de lucht niet meer spectaculair lijken, of Kinderdijk omdat we daarvoor geen vergunning kregen. Dat verkrijgen van vergunningen bleek niet evident en heeft ons in totaal anderhalf jaar tijd gekost. We hebben ook over een periode van een heel jaar gefilmd omdat we alle vier de seizoenen in de film wilden krijgen. Eén van de moeilijkste locaties waren de Oostvaardersplassen: een natuurgebied waarin honderden wilde paarden leven. Dat was een uitdaging, want daar mochten we maar één enkele keer overheen vliegen om de natuur niet te veel te verstoren. Het zijn wilde paarden, dus we wisten niet hoe die dieren zouden reageren op onze helikopter. Ook de scène met het schaatsen en het ijs was onvoorspelbaar of en wanneer we die zouden kunnen filmen. Gelukkig was er één periode in 2017 waarin het vijf dagen lang keihard vroor. Voor de rest heeft het in dat jaar niet gevroren, dus dat is ook heel snel moeten gaan. Om verder een zo natuurlijk mogelijk ogende film te maken hebben we Dennis Bots, een bekende Nederlandse filmregisseur, aangetrokken, die samen met EMS Films, een documentaire filmmaatschappij, de film tot stand heeft gebracht. 

Zijn alle beelden “echt” of zitten er ook computeranimaties tussen? 

Behalve de stormscene zijn alle beelden die je ziet echt en gemaakt vanuit een helikopter. Voor de scene waarbij je over Schiphol vliegt en waarbij er een reusachtige Boeiing onder jou vandaan opstijgt hadden we bekeken of dat technisch mogelijk was om dit ook echt te filmen. Het bleek effectief mogelijk maar zeer complex, waardoor we hiervoor dan toch ook maar hebben geopteerd om het vliegtuig achteraf met de computer toe te voegen. Alles is trouwens gefilmd met een helikopter van Cineflight uit Duitsland, die telkens per trailer naar Nederland vervoerd werd. 

Denken jullie erover om nog een tweede film te maken, of een andere film te maken, om de experience nog aantrekkelijker te maken voor herhalingsbezoekers? En bijvoorbeeld voor abonnementhouders (een jaarabonnement kost overigens €35)? 

We zouden heel graag heel veel verschillende films aanbieden, maar dan zit je natuurlijk met ons concept This Is Holland. Je bouwt je verhaal op in de 2 preshows naar de vlucht toe, dus dan zouden die ook niet meer kloppen en moet je eigenlijk alles aanpassen. Verder is onze film één van de duurste gemaakt ooit als je het per minuut uitrekent, dus het is ook niet zo evident om “even” wat andere films te ontwikkelen. We zijn wel aan het kijken om vergelijkbare concepten in het buitenland te ontwikkelen met een vlucht over een ander land, bijvoorbeeld in Duitsland. En we hebben net een samenwerking met China opgezet om een This Is Holland-kopie – compleet met dezelfde vlucht over Nederland – te bouwen in China. Dit project is ontstaan uit samenwerkingsakkoorden tussen Nederland en China en het project werd deze maand definitief verkocht. Een Chinese ondernemer is op dit moment een grote site in de buurt van Shanghai aan het ontwikkelen met daarop enkele bekende Nederlandse attracties, zoals Corpus (een interactief museum over een reis door het menselijk lichaam), een voetbalclub en dus ook This Is Holland. We kunnen ons vestigen in een bestaand gebouw, zoals ook in Nederland. De architecten in China bekijken welke aanpassingen nodig zijn voor onze attractie. Wij houden zelf de coördinatie van dit project en de logistiek in handen.  

De film van pakweg Soarin’ of Voletarium moeten we dus niet verwachten in This Is Holland? 

We kunnen al deze films draaien als ze opgenomen zijn in dezelfde specs. We hebben trouwens Voletarium hier al gehad. 

(vol verbazing) Jullie hebben Voletarium hier al gehad? 

Dat klopt, de film van Voletarium heeft hier al gedraaid! Uiteraard mogen wij die nooit aan het publiek tonen. Dit was in het kader van een afvaardiging van Brogent uit Taiwan, die verschillende films wilden zien, en zij hebben toen hier bij ons alle films die ze wilden gezien: VoletariumFlyingOver America, onze eigen This Is Holland en ook …

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine Februari 2020Klik hier om dit nummer te bestellen.

Meer artikels uit #1 (Februari 2020)

  • #1 (Februari 2020)

    Dossier – 20 keer nieuw in 2020

    Door

    Ook in 2020 mogen we weer veel nieuws verwachten. Bijzonder veel pretparken investeren in grote nieuwigheden. Het is wat dat betreft een geweldige periode om pretparkfan te zijn. Wij bespreken in dit artikel de meest opvallende nieuwigheden. Wakala – Bellewaerde Park (België)  Met het uitstellen van de nieuwigheden in Walibi...

  • #1 (Februari 2020)

    De Pretparktoerist – Puglia

    Door

    Op toeristisch vlak zijn er weinig platgetreden paden in Italië. Of het nu gaat om het...

  • #1 (Februari 2020)

    Over de plas – Dolly / Bobbejaan

    Door

    Dolly Parton en Bobbejaan Schoepen, wat heeft dit onwaarschijnlijke muzikale duo met elkaar gemeen? Een vergelijkend portret van 2 iconische...

  • #1 (Februari 2020)

    In het archief – Frederick Ingersoll

    Door

    De legende van George Ferris Jr. en Harry Guy Traver is ondertussen bekend bij onze trouwe lezers. Er is echter...

  • #1 (Februari 2020)

    Onbekend? Onbemind! – Dreamland Margate

    Door

    Engeland staat bekend om zijn piers en pleasure beaches: plekken langs de Britse kust waar verschillende attracties en een unieke...

  • #1 (Februari 2020)

    Recensie – Ammolite

    Door

    Eten in pretparken wordt vaak geassocieerd met fastfood en het occasionele zelfbedienings- of bedieningsrestaurant. Maar in...

  • #1 (Februari 2020)

    Niet te missen… – Reuzenraderen

    Door

    Reuzenrad. Meervoud: reuzenraden of reuzenraderen. Tonnen en tonnen aan staal met maar 1 doel: de bezoekers...

Met heel veel dank aan onze sponsors:

To Top