Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

In de rand – Het staal van CSM

#1 (April 2018)

In de rand – Het staal van CSM

Foto: (c) Efteling

In de rand – Het staal van CSM

Helix, De Vliegende Hollander, Blue Fire, Pulsar en ook de Python; het zijn allemaal projecten waar staalbedrijf CSM aan meegewerkt heeft. Vooral door hun meest recente projecten, Pulsar in Walibi Belgium en de renovatie van de Python in de Efteling, is het bedrijf uit Hamont-Achel bekend geworden bij de pretparkfans. Wij gingen eens langs bij CSM om een kijkje te nemen wat dit bedrijf nu eigenlijk allemaal doet voor de pretparksector en spraken met commercieel directeur Ronny Loos.

Tegenwoordig heeft iedere pretparkfan wel al eens gehoord van CSM, maar wat is CSM nu eigenlijk?  

CSM is een staalbedrijf dat opgericht werd in 1964 door Constant Schuurmans, waar het bedrijf ook naar genoemd is. Doorheen de jaren hebben we twee vestigingen uitgebouwd. De eerste bevindt zich in Achel en de tweede in Hamont. In Achel komen de profielen, platen en buizen binnen waar we ze bewerken door ze op maat te snijden, te plooien, er gaten in te boren, ze te stralen enzovoort. Wanneer de losse onderdelen afgewerkt zijn, wordt alles verzameld en vervoerd naar onze tweede vestiging in Hamont. Daar worden alle onderdelen aan elkaar gelast zodat ze een geheel vormen. In een volgende stap worden ze voorzien van een schildersysteem.  

Jullie maken bruggen, koepels, gebouwen en nog veel meer, maar dus ook attracties voor pretparken. Hoe zijn jullie in die sector gerold?  

Vekoma is in het begin van de jaren negentig naar ons toegekomen met de uitbesteding van laswerk en kolommen. Dat ging dan over boomerangs, junior coasters en SLC’s. Zij hebben daarna ook enkele van hun mensen tot onze beschikking gesteld in onze fabriek om onze eigen mensen te leren hoe achtbanen te bouwen en zo is dat eigenlijk verder gegroeid. Maar nog daarvoor, in 1987, hebben we eigenlijk ook al eens een project gedaan voor een pretpark, namelijk Meli-Park. We hebben toen de Zierer Flitzer-achtbaan gerenoveerd voor hen.  

Wij zijn ook bekend voor het aannemen en uitvoeren van moeilijkere taken, wellicht is dat ook een van de redenen dat Vekoma naar ons is gekomen. Een achtbaan maken is namelijk precisiewerk, alles moet perfect passen en soepel zijn.  

En wat hebben jullie sindsdien zoal gedaan voor de pretparksector?  

Wij maken nu eigenlijk voornamelijk

Je las een klein deel van het volledige artikel uit Brakesection Magazine April 2018Klik hier om dit nummer te bestellen.

Meer artikels uit #1 (April 2018)

Winkelwagen

Populair:

Met heel veel dank aan onze sponsors:

To Top