Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

Eurosat in twee nieuwe kleedjes

#4 (Oktober 2018)

Eurosat in twee nieuwe kleedjes

Foto: Europa-Park

Eurosat in twee nieuwe kleedjes

Op 12 september 2018 heropende de populaire Eurosat-achtbaan in het Duitse Europa-Park na een sluiting van tien maanden als een nieuwe achtbaan met een dubbele ervaring: Eurosat CanCan Coaster en Eurosat Coastiality.

Tijdens de sluiting werd de gehele track van de achtbaan vernieuwd en ondanks dat de lay-out bijna ongewijzigd bleef, is de baan wel volledig herberekend en aangepast aan de nieuwste normen op gebied van comfort en veiligheid. 

Roland Mack verklaart tijdens de persconferentie voor de opening van Eurosat CanCan Coaster de redenen voor het herbouwen van Eurosat: “Eurosat was de eerste echt grote achtbaan die mijn vader Franz Mack ontworpen en gebouwd heeft in het park in 1989, nu dus 29 jaar geleden. Mijn vader wou graag écht meespelen met de grote achtbaanbouwers en heeft een risico genomen om een achtbaan van een heel ander niveau te bouwen dan dat we tot dan toe deden. Tot en met 1988 hadden we enkel twee relatief bescheiden achtbanen staan in ons park: de Alpenexpress Enzian (een aangedreven achtbaan uit 1984nvdr) en de Schweizer Bobbahn (een bobslee-achtbaan uit 1985), beiden van eigen makelij.”  

De Eurosat-achtbaan, gelegen in een enorme sferische constructie van maar liefst 47 meter hoog, zou de skyline van Europa-Park voorgoed veranderen en werd in gebruik genomen samen met het Franse themagedeelte van het park: destijds een enorme uitbreiding voor het toen nog jonge park en het vierde themaland van het park (na Italië in 1982, Nederland in 1984 en Engeland in 1988).  

Roland Mack gaat verder: “Voor ons was het dan ook een zeer symbolische achtbaan, die ons als park en als achtbaanbouwer naar een hoger en professioneler niveau getild heeft. De baan bleek al van bij het begin een enorm succes en bleef ook gedurende haar hele leven waanzinnig populair en had ondanks haar enorme capaciteit – maar liefst 6 gelijktijdig inzetbare treinen van elk 16 personen – nog steeds lange wachtrijen. We wilden deze klassieker dan ook zo veel als mogelijk bewaren, maar de baan was technisch gezien op, het was dus kiezen tussen vervangen of sluiten.” 

Vervangen van een achtbaan in een bol, een moeilijke klus 

“Tijdens de oorspronkelijke bouw in 1989 hebben we eerst de achtbaan gebouwd en dan de karakteristieke ‘bol’ errond gebouwd. Dit soort structuur kan je echter niet zo makkelijk op- en afbouwen: je loop het gevaar dat het geheel instort. We wilden ook de bestaande externe bolstructuur behouden. Deze keuze dwong ons ertoe om…

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine Oktober 2018Klik hier om dit nummer te bestellen.

Meer artikels uit #4 (Oktober 2018)

Winkelwagen

Populair:

Met heel veel dank aan onze sponsors:

To Top