Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

Wood Express in Parc Saint-Paul

#3 (Augustus 2018)

Wood Express in Parc Saint-Paul

Foto: Sven Popelier

Wood Express in Parc Saint-Paul

In Europa openen dit jaar verschillende nieuwe achtbanen. Zo hadden we het al over Fēnix en verder in dit nummer komt ook Hyperion aan bod. Toch is Wood Express, de nieuwste aanwinst van Parc Saint-Paul, opvallend. Het vrij lokale park durft te investeren in een degelijke houten achtbaan van een compact formaat. Het park vond de tijd om ons te woord te staan over deze investering, nadat ze de uitdagingen van het warme weer en het verhoogd aantal bezoekers in goede banen geleid hadden. 

Een nieuwe achtbaan voor Parc SaintPaul 

Laten we beginnen met de technische kant van de attractie. Wood Express is een hybride achtbaan van bouwer Gravity Group. De attractie bestaat namelijk voor een groot deel uit hout, maar heeft wel stalen supports. Het treintje neemt telkens twaalf personen mee voor een ritje van 82 seconden en dit aan een maximale snelheid van 61 kilometer per uur. Het circuit is 484 meter lang en heeft het hoogste punt op 15,25 meter. Etienne Montecchio, operations supervisor, verklaart de keuze: “Voordat we Wood Express hadden, waren er zes achtbanen in het park. De coasters zijn bij uitstek de meest populaire attracties bij onze bezoekers. Daarom willen we hen een nieuwe ervaring aanbieden dankzij een achtbaan in hout. Eigen aan dit type achtbaan is dat de treinen van nature sneller over de lay-out racen en ze zijn een beetje ‘gekker’ dan de traditionele stalen achtbanen.” 

Zoals vermeld bestaat de baan niet volledig uit hout. Er werd bewust gekozen voor stalen supports. “Er zijn eigenlijk twee hoofdredenen. Ten eerste is dat indien we voor houten supports hadden gekozen, de constructie enkele maanden langer geduurd zou hebben, waardoor we de baan niet meer in 2018 konden openen. Ten tweede zorgt de stalen structuur ervoor dat we minder onderhoudswerk hebben en bovendien is de baan duurzamer. We zijn er ons van bewust dat een volledig houten constructie mooier is, maar zonder het staal was de baan er wellicht nooit gekomen. De track zelf blijft in hout waardoor we wel degelijk kunnen spreken van een echte houten achtbaan.”  

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine Augustus 2018Klik hier om dit nummer te bestellen.

Meer artikels uit #3 (Augustus 2018)

Winkelwagen

Populair:

Met heel veel dank aan onze sponsors:

To Top