Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

Alles over Symbolica in de Efteling

#3 (Augustus 2017)

Alles over Symbolica in de Efteling

Foto: Efteling

Alles over Symbolica in de Efteling

De fans hebben er lang op moeten wachten, maar op 1 juli was het eindelijk zover: Symbolica: Paleis der Fantasie opende zijn deuren voor het grote publiek. De nieuwe darkride van de Efteling werd gebaseerd op de magische wereld van parkmascotte Pardoes. In de attractie krijgen bezoekers de kans om op audiëntie te gaan bij koning Pardulfus, maar dat loopt niet helemaal van een leien dakje. De bouw van de nieuwste aanwinst van het park werd door velen aandachtig gevolgd en het verbaasde dan ook niemand dat de nieuwsgierigen op de eerste openingsdag in groten getale aanwezig waren.

Even terug in de tijd naar mei 2010. De Efteling kondigde een jubileumattractie aan die moest openen op 31 mei 2012: dag op dag 60 jaar na de opening van het Sprookjesbos. De darkride, die de naam Hartenhof kreeg, moest centraal in het park komen te liggen, op de plaats van de Brink, het toenmalige verdeelplein. In september 2010 al werd vanuit de Efteling bevestigd dat Hartenhof met minstens een jaar was uitgesteld. Een jaar later werd een opening in “ten vroegste 2015” gecommuniceerd. Wel werd in 2012 al een eerste deel van het nieuwe Rijk der Fantasie geopend voor het publiek: het pannenkoekenrestaurant Polles Keuken, gelegen aan het eind van de Pardoes Promenade. Uiteindelijk zou het geduld van de Eftelingliefhebbers pas vijf jaar later beloond worden. Onder de nieuwe naam Symbolica (om de internationale gasten meer aan te spreken – dit is de naam van de planeet waar Pardoes vandaan komt) werd de attractie eindelijk gerealiseerd, nu ter gelegenheid van de 65ste verjaardag van het sprookjespark. 

Voor Hartenhof zou de door Vekoma gepatenteerde ‘Pivotable Passenger Carrier’ gebruikt worden. Hierin zouden de passagiers in tribunes van drie rijen langs de verschillende scènes rijden. Dit staat in contrast met de huidige Fantasievaarders, waarin de bezoekers op een veel kleinschaliger manier de attractie verkennen. In het oorspronkelijke ontwerp van het gebouw van Hartenhof is duidelijk dezelfde stijl te herkennen als in het uiteindelijke Symbolica, maar de opbouw van het bouwwerk is helemaal verschillend. Het basisconcept van de attractie is in al die jaren echter niet veranderd, vertelt hoofdontwerper Sander de Bruijn. “Het gaat nog steeds om het paleis met een prominente rol voor de toverende nar Pardoes met zijn leermeester Almar. Alle grondbeginselen van het concept vind je in Symbolica terug.” Bepaalde scènes uit Hartenhof zouden ook in aangepaste vorm gebleven zijn. “Maar je moet de scènes zodanig aanpassen dat je in het vervoersysteem de beste beleving hebt.” 

Een eigen attractie voor Pardoes de Tovernar dus. Pardoes werd eind jaren ’80 bedacht door Eftelingontwerper Henny Knoet. Hij werd een populaire figuur in het park en later werd een heel achtergrondverhaal voor hem uitgedacht. Hij kreeg met prinses Pardijntje een vrouwelijke metgezel, er verschenen stripalbums en computerspellen en in 2011 kwam er een tv-serie uit rond de tovernar: De Magische Wereld van Pardoes.  

Reeds lang was het een droom van Henny Knoet om zijn geesteskind Pardoes een permanente plaats in de Efteling te geven. Binnen de Efteling ontstond ooit het idee om Pardoes de plaats te laten innemen van Jokie De Prrretneus in Carnaval Festival. Dat vond Knoet maar niets: hij zag liever ergens in de Efteling een huis voor Pardoes verschijnen, waarin Pardoes zelf overigens niet te zien zou zijn. Rond de eeuwwisseling werd de tovernar al vereeuwigd in zijn eigen standbeeld, aan het eind van de naar hem genoemde promenade. Deze laan deed jarenlang dienst als verbindingsweg tussen de ingang en de Brink, het plein waar de toegangswegen naar de verschillende rijken vertrokken. Op dit verdeelplein verrees dit jaar Symbolica, en kreeg Pardoes eindelijk de attractie die hij verdient… 

Je las een klein deel van het volledige artikel uit Brakesection Magazine Augstus 2017Klik hier om dit nummer te bestellen.

Meer artikels uit #3 (Augustus 2017)

Winkelwagen

Populair:

To Top
Inline
Inline