Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

Alles over Symbolica in de Efteling

#3 (Augustus 2017)

Alles over Symbolica in de Efteling

Foto: Efteling

Alles over Symbolica in de Efteling

De fans hebben er lang op moeten wachten, maar op 1 juli was het eindelijk zover: Symbolica: Paleis der Fantasie opende zijn deuren voor het grote publiek. De nieuwe darkride van de Efteling werd gebaseerd op de magische wereld van parkmascotte Pardoes. In de attractie krijgen bezoekers de kans om op audiëntie te gaan bij koning Pardulfus, maar dat loopt niet helemaal van een leien dakje. De bouw van de nieuwste aanwinst van het park werd door velen aandachtig gevolgd en het verbaasde dan ook niemand dat de nieuwsgierigen op de eerste openingsdag in groten getale aanwezig waren.

Even terug in de tijd naar mei 2010. De Efteling kondigde een jubileumattractie aan die moest openen op 31 mei 2012: dag op dag 60 jaar na de opening van het Sprookjesbos. De darkride, die de naam Hartenhof kreeg, moest centraal in het park komen te liggen, op de plaats van de Brink, het toenmalige verdeelplein. In september 2010 al werd vanuit de Efteling bevestigd dat Hartenhof met minstens een jaar was uitgesteld. Een jaar later werd een opening in “ten vroegste 2015” gecommuniceerd. Wel werd in 2012 al een eerste deel van het nieuwe Rijk der Fantasie geopend voor het publiek: het pannenkoekenrestaurant Polles Keuken, gelegen aan het eind van de Pardoes Promenade. Uiteindelijk zou het geduld van de Eftelingliefhebbers pas vijf jaar later beloond worden. Onder de nieuwe naam Symbolica (om de internationale gasten meer aan te spreken – dit is de naam van de planeet waar Pardoes vandaan komt) werd de attractie eindelijk gerealiseerd, nu ter gelegenheid van de 65ste verjaardag van het sprookjespark. 

Voor Hartenhof zou de door Vekoma gepatenteerde ‘Pivotable Passenger Carrier’ gebruikt worden. Hierin zouden de passagiers in tribunes van drie rijen langs de verschillende scènes rijden. Dit staat in contrast met de huidige Fantasievaarders, waarin de bezoekers op een veel kleinschaliger manier de attractie verkennen. In het oorspronkelijke ontwerp van het gebouw van Hartenhof is duidelijk dezelfde stijl te herkennen als in het uiteindelijke Symbolica, maar de opbouw van het bouwwerk is helemaal verschillend. Het basisconcept van de attractie is in al die jaren echter niet veranderd, vertelt hoofdontwerper Sander de Bruijn. “Het gaat nog steeds om het paleis met een prominente rol voor de toverende nar Pardoes met zijn leermeester Almar. Alle grondbeginselen van het concept vind je in Symbolica terug.” Bepaalde scènes uit Hartenhof zouden ook in aangepaste vorm gebleven zijn. “Maar je moet de scènes zodanig aanpassen dat je in het vervoersysteem de beste beleving hebt.” 

Een eigen attractie voor Pardoes de Tovernar dus. Pardoes werd eind jaren ’80 bedacht door Eftelingontwerper Henny Knoet. Hij werd een populaire figuur in het park en later werd een heel achtergrondverhaal voor hem uitgedacht. Hij kreeg met prinses Pardijntje een vrouwelijke metgezel, er verschenen stripalbums en computerspellen en in 2011 kwam er een tv-serie uit rond de tovernar: De Magische Wereld van Pardoes.  

Reeds lang was het een droom van Henny Knoet om zijn geesteskind Pardoes een permanente plaats in de Efteling te geven. Binnen de Efteling ontstond ooit het idee om Pardoes de plaats te laten innemen van Jokie De Prrretneus in Carnaval Festival. Dat vond Knoet maar niets: hij zag liever ergens in de Efteling een huis voor Pardoes verschijnen, waarin Pardoes zelf overigens niet te zien zou zijn. Rond de eeuwwisseling werd de tovernar al vereeuwigd in zijn eigen standbeeld, aan het eind van de naar hem genoemde promenade. Deze laan deed jarenlang dienst als verbindingsweg tussen de ingang en de Brink, het plein waar de toegangswegen naar de verschillende rijken vertrokken. Op dit verdeelplein verrees dit jaar Symbolica, en kreeg Pardoes eindelijk de attractie die hij verdient.

Het dak

Het dak van de attractie werd onder fans reeds bediscussieerd toen ze nog als Hartenhof door het leven ging. De ligging vlakbij de Pagode had daar natuurlijk alles mee te maken. Het alom gevreesde onafgewerkte dak zou vanuit deze vliegende tempel goed zichtbaar zijn en de magie van het paleis doorprikken. Gelukkig kwam de Efteling met een oplossing. Op het dak is namelijk een paleistuin ontstaan, met centraal de bekende Efteling-E. In deze tuin zijn zo’n 800 zonnepanelen verwerkt. “Zo dragen we bij aan de esthetische kant van de attractie, maar ook aan de duurzaamheid,” zegt Sander de Bruijn.

De muziek

Als vanouds in de Efteling, werd ook Symbolica voorzien van een eigen soundtrack. Huiscomponist René Merkelbach, die eerder dit jaar al de nieuwe wandelpadmuziek verzorgde, was hiervoor verantwoordelijk. Het herkenbare hoofdthema zal bij vele bezoekers goed blijven hangen en tijdens de rit worden de verschillende scènes begeleid door een passend muziekstuk. Leuk detail hierbij is dat ook fragmenten van de muziek van de Pardoes Promenade, één van de eerste projecten van Merkelbach voor de Efteling, verwerkt zijn in de soundtrack.

De animatronics

In totaal zijn in de attractie tien menselijke figuren als animatronic terug te vinden: grootmagister Almar, koning Pardulfus, prinses Pardijn, koksmaatje Polle, twee versies van lakei O.J. Punctuel en maar liefst vier Pardoezen. De figuren werden gemaakt door het bedrijf van de gerenommeerde Amerikaanse animatronicbouwer Garner Holt, die vooral bekend is vanwege zijn vele projecten voor Disneyparken. Ook in de Efteling is het geen onbekende naam: eerder was Garner Holt verantwoordelijk voor baron Gustave Hooghmoed in de voorshow van Baron 1898.

De voertuigen

Een tocht door het Paleis der Fantasie maken de bezoekers in de zogenaamde ‘Fantasievaarders’. De schijn wordt gewekt dat de voertuigen aangedreven worden door een gekleurde brandstof in een glazen kolf, gemonteerd op het voertuig. In werkelijk gaat het om een Multi Mover van ETF (voor een uitgebreid artikel over ETF, zie Brakesection #1 2017). De voertuigen lijken vrij te bewegen in de ruimtes, maar volgen een draad in de vloer. “De batterijen van de Fantasievaarders gaan lang genoeg mee, ook als we langer openblijven,” aldus Sander de Bruijn. “In het parcours zijn verschillende laadpunten voorzien.” Het is niet de eerste keer dat de Efteling samenwerkt met ETF: eerder verzorgde dit Nederlandse bedrijf al het transportsysteem van de figuren in het sprookje De Nieuwe Kleren van de Keizer.

Het rijk

Symbolica heeft meteen zijn eigen rijk gekregen in het park. Na het Mare-, Reizen-, Ruig- en Anderrijk, is er nu ook het Fantasierijk. Dit omvat uiteraard de Pardoes Promenade met aan het eind Symbolica en Polles Keuken, maar ook het Dwarrelplein aan de inkom en fonteinenshow Aquanura behoren vanaf nu tot dit parkdeel.

De verschillende wachtrijen

Naast de gewone stand-bywachtrij is er ook een wachtrij voor single riders voorzien in Symbolica. Bezoekers met een handicap kunnen enkel de Muziektour volgen. Zij moeten op voorhand een gratis ticket afhalen waarop een tijdstip staat, waarop de attractie later die dag bezocht kan worden.

De attractie-ervaring

OPGELET! Onderstaande tekst bevat details over de wachtrij, de voorshow en de darkride zelf. Wanneer je je eerste ritje Symbolica volledig spoilervrij wil beleven, lees je best niet verder!

Al in de wachtrij wordt duidelijk waar de attractie om draait. De bezoekers gaan op audiëntie bij Zijne Majesteit Koning Pardulfus. Zijn trouwe lakei O.J. Punctuel voelt zich verantwoordelijk om alles in goede banen te leiden. Hij hoopt dat alles volgens plan en vooral volgens de etiquette verloopt. Daarom heeft hij langs het parcours van de wachtrij, dat zich uitstrekt door de paleistuin, verschillende borden geplaatst waarop de regels van het bezoek duidelijk worden gemaakt. Via een omroepinstallatie neemt O.J. Punctuel regelmatig het woord en bereidt hij de gasten voor op de bijzondere ontmoeting met de koning. Zo wordt je gevraagd een lied in te oefenen of de schouders van de persoon die voor je staat proper te maken. De rol van O.J. Punctuel wordt overigens schitterend vertolkt door rasentertainer Jeroen Verheij, die ook bekend is door zijn optredens als onder meer Nadir de Kwakzalver tijdens Efteling-evenementen.

Naast de vele hofregels zijn ook enkele raadseltjes, een plattegrond van het paleis en vaandels, die de bezoekers welkom heten, terug te vinden in de wachtrij. Opschriften zijn te lezen in het Nederlands, Duits en Engels, maar ook in het Symbolicaans. Dit geheimschrift kan ontcijferd worden aan de hand van een sleutel die terug te vinden is op de verpakking van het Symbolica-kindermenu, dat verkrijgbaar is in het park.

De wachtrij bevat net zoals bij Baron 1898 enkele overkappingen om de bezoekers te beschermen tegen zon en regen. Na het oplopen van de trappen, gaan de gasten door de grote voordeur van het paleis naar binnen in een rijkelijk gedecoreerde zaal. Op de trappen staat lakei O.J. Punctuel hen op te wachten. Hij leest een lange lijst van regels voor, die absoluut gevolgd moeten worden. Opmerkelijk hierbij is dat er echt een grote hoeveelheid tekst is opgenomen voor de animatronic, zodat er bij een herhalingsbezoekje toch wat afwisseling wordt voorzien. De toespraak van Punctuel wordt plots onderbroken door Pardoes de Tovernar. Die vindt het allemaal maar saai en wil de genodigden liever meenemen op een magische tocht doorheen het paleis. Met zijn Twinkeltoorts betovert de Pardoes-animatronic de trap. Die splijt open en zo wordt een gang blootgelegd. Via een vieze en grauwe trappenhal, waar duidelijk geen bezoekers gewenst zijn, bereiken de gasten het station, waar de Fantasievaarders staan te wachten.

Vóór het vertrek moet er een keuze gemaakt worden tussen drie routes: de Helden-, Schatten- of Muziektour. De drie voertuigen vertrekken samen in de eerste scènes en splitsen later op. De eerste bestemming voor de Fantasievaarders is het Observatorium, een grote ruimte waarin grootmagister Almar aan het werk is. De wijze oude tovenaar mompelt wat, te midden van een prachtig decor met zwevende planeten. In het Panoramasalon is een prachtig uitzicht te zien over een miniatuurstad die tot leven lijkt te komen. De gigantische plantenkas Botanicum lijkt op een doodnormale serre, maar biedt een bijzondere verrassing. Na de drie eerste grote scènes worden de tours gesplitst en krijgt elke route zijn eigen kamer. Hierin komt het interactieve paneeltje voor het eerst van pas. De personen op de eerste rij van de Fantasievaarder kunnen met hun vingers op het scherm een aantal zaken activeren. De voertuigen komen terug samen in het Verborgen Fantasiedepot, een ruimte vol magische spullen, die helemaal op hol geslagen lijken te zijn. De drie verschillende tours geven elk uit op een verschillend hoekje van het depot, waar het interactief paneel cruciaal is. De helden kunnen twee ridderpakken laten vechten, de muziekliefhebbers bespelen een bijzonder instrument en de schattenjagers vinden een diamant. De drie routes komen terug samen en de voertuigen passeren de Koninklijke Champagnevoorraad en zien koksmaatje Polle sukkelen met een grote stapel pannenkoeken.

Dan volgt de grote apotheose van de rit. De bezoekers komen aan in de grote Koningszaal. Een teleurgestelde O.J. Punctuel meldt dat ze te laat zijn voor de audiëntie. Aan een grote tafel, rijkelijk gevuld met eten, afkomstig uit een soort Hoorn des Overvloeds, zit koning Pardulfus, die het allemaal best lijkt te vinden. Hij wordt vergezeld door zijn dochter Pardijn en door Pardoes, die nog eens benadrukt hoe belangrijk de fantasie wel is. De Fantasievaarders betreden de dansvloer, waarop al twee paren aan het dansen zijn. In deze zaal kunnen de bewegingen van de Fantasievaarders via het interactief paneeltje worden bijgesteld.

De attractie eindigt in een gang waar verschillende portretten zijn opgehangen van paleisbewoners. Hiertussen is ook de actiefoto van de bezoekers te zien. Na het uitstappen kan deze gekocht worden aan de fotostand, waar ook een aantal andere souvenirs, zoals de nieuwe Pardoes- en Pardijnknuffels, verkocht worden.

Het oordeel

Symbolica treedt als vierde darkride van de Efteling in de voetsporen van Carnaval Festival en vooral Fata Morgana en Droomvlucht. Toch is de beleving heel anders. Interactiviteit speelt een belangrijke rol in de rit en er wordt gebruik gemaakt van allerlei moderne technieken. Sander de Bruijn: “Binnen de traditie van de Efteling wilden we een attractie bouwen die in de lijn ligt van de andere darkrides, maar waarin we toch op een andere manier de gast de wereld laten ontdekken. Maar de liefde voor darkrides zal altijd bestaan. Wij zijn er in ieder geval helemaal gek op.” De decors zijn werkelijk prachtig en zijn rondom aangekleed: ook de vloeren en de plafonds zijn mee aangepakt. De scènes zijn erg indrukwekkend, soms verrassend, betoverend of grappig. De herhalingswaarde is groot: bij een eerste ritje kun je nooit alles gezien hebben. De drie verschillende routes verschillen niet heel erg veel, maar zijn interessant genoeg om ze allemaal te willen ervaren. De interactiviteit is erg fijn tijdens het gevecht met de harnassen of het dansen in de Koningszaal, maar is op andere momenten eerder onbegrijpelijk. De animatronics van Pardoes of Almar zijn erg goed gelukt; O.J. Punctuel beweegt dan weer erg houterig. De kleine minpuntjes wegen echter zeker niet op tegen de vele pluspunten. Met Symbolica is de Efteling een attractie voor de hele familie rijker, waar vele bezoekers erg van zullen genieten. De lange wachttijden moeten ze er voorlopig bijnemen.

Meer artikels uit #3 (Augustus 2017)

Met heel veel dank aan onze sponsors:

To Top