Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

Star Trek Operation Enterprise in Movie Park Germany

#3 (Augustus 2017)

Star Trek Operation Enterprise in Movie Park Germany

Foto: Movie Park Germany

Star Trek Operation Enterprise in Movie Park Germany

Ik betreed Movie Park Germany op een prachtige zomerse dag in juni. Meteen op de plaza aan de ingang valt op dat de skyline van het park radicaal veranderd is ten opzichte van vroeger: achter de fontein in de vorm van het filmlint-kluwen verrijst nu een soort van reusachtige kopie hiervan gemaakt in glimmend nieuwe zwarte achtbaantrack: wat een geweldige verwelkoming in het nieuwe park!

Op deze plek echter doet nog niet veel vermoeden dat het om een Star Trek-attractie gaat, je moet namelijk nog heel het park rondwandelen vooraleer je in het nieuwe themagebied aankomt.  

Op 14 juni was het nieuwe star trek themagebied nog volledig afgesloten, behalve voor een select groepje bezoekers en pers met badge, waaronder Brakesection Magazine uiteraard niet mocht ontbreken! We kregen een lekker hapje en drankje aangeboden en ook een speciale badge in de vorm van een futuristisch ogende bankkaart die in werkelijkheid een USB-stick was met daarop het hele verhaal van de nieuwe attractie. 

Counselor Deanna Troi

Movie Park heeft vandaag werkelijk álles uit de kast gehaald voor een spectaculaire openingsceremonie! We krijgen epische muziek van IMAscore voorgeschoteld, vergezeld van rook- en vuureffecten. De backstage-poorten zwaaien open en over de rode loper marcheren enkele prachtig verklede Star Trek-figuranten, gevolgd door de hele Star Trek crew van het park tot aan het podium, vergezeld door onder andere de directeur van het park én één van de originele Star Trek-personages, Counselor Deanna Troi (actrice Marina Sirtis), die voor de gelegenheid zelfs helemaal uit de VS was overgevlogen. Zij bleek tijdens haar speech helemaal dolenthousiast over de thematisering van de wachtrij en zei dat ze zich in de attractie écht terug op “the bridge” van de U.S.S. Enterprise NCC D 1701-D uit The Next Generation waande, klaar voor een nieuwe missie, net zoals ze dertig jaar geleden als toen nog jonge actrice deed. Ook zei ze dat er wereldwijd slechts één andere Star Trek Experience is waar een deel van de U.S.S. Enteprise is nagebouwd en dat is in Las Vegas, al betreft het daar een heel ander soort ervaring en geen rollercoaster. Movie Park Germany is in ieder geval momenteel het enige themapark ter wereld die de rechten van Star Trek hebben gekocht om deze te mogen gebruiken in een themapark. De commandobrug uit het ruimteschip is meteen het absolute hoogtepunt van de wachtrij, die werd ondergebracht in het gebouw van het voormalige filmmuseum van het park. Dit museum is helemaal onherkenbaar geworden sindsdien. De wachtrij bestaat bij het binnenkomen uit een voorstelling van de hoofdpersonages uit Star Trek en een zigzagrij door een futuristisch ogende ruimte met enkele star trek objecten en projecties. Nadien kom je in een soort van lift terecht met een instructiefilmpje, waarna je de brug mag betreden, en tenslotte het station.  

Waar wij fans uiteraard het meest naar uitkeken was de achtbaan zelf! Gelanceerde achtbanen zijn tegenwoordig terug erg in trek, en daar ben ik als achtbaanfan niet rouwig om. Waar je vroeger als park meestal beperkt was tot bijvoorbeeld Schwarzkopf als bouwer, bieden tegenwoordig alle grote achtbaanbouwers gelanceerde achtbanen aan. Een relatieve nieuwkomer hierin is Mack Rides, die door Movie Park Germany gekozen is om deze topper te mogen leveren. Ik spreek over een topper want ik was danig onder de indruk van dit vrij korte maar zeer pittige baantje!

The Ride

Een prachtige strak in Star Trek-gestylede trein in zwart en wit rolt het nog vrijwel lege station binnen. We beginnen met het testen van de eerste rij. Na de gebruikelijke beugelcontrole rolt de trein het station uit en kom je terecht in het wisselstation. Hier zijn 4 poorten voorzien: 2 aan de linkerzijde: degene langs waar je binnenrijdt en ééntje naar de opslag, en nog 2 aan de rechterzijde, waar je tijdens de rit doorraast. Alle poorten worden gesloten terwijl de track onder je samen met je trein je van de éne set poorten naar de andere transporteert, tot je voor de tweede set poorten staat. Wanneer de track in de juiste positie staat wordt deze set poorten geopend en begint de launch: niet één maar wel drie LSM launches! Een trend die we wereldwijd hier en daar zien opduiken, onder andere Gold Rush, de nieuwe attractie in Slagharen, gebruikt hetzelfde principe.

De eerste launch brengt je op de eerste rij al halfweg de tophat op, waarna je terug achteruit valt en door het wisselstation raast naar de achterste spike van 40m hoog! Het verschil met bvb. Gold Rush is dat je op het einde van de rit niet meer terugkomt via deze spike of het wisselstation, maar wel rechtstreeks in het station uitkomt. De spike heeft een enorme ‘twist’, maar daar merk je weinig van op de eerste rij. Dit merk je echter des te meer in de achterste helft van de trein: daar snel je namelijk de hele spike op door de twist verticaal omhoog: echt een enorme kick! Onmiddellijk raas je weer van de spike af en nu tegen volle vaart door het nauwe wisselstation, hopende dat de poorten nog open staan en de wisseltrack nog in de juiste positie – jawel! (dank u Mack rides!) – en na een laatste versnelling tot 90km/u snel je meteen de outside tophat over van 30m hoog, airtime gegarandeerd hier! Daarna volgen de al even heerlijke inversies: de immelman en de heartline roll, die zich naast de entrance plaza bevinden, een scherpe bocht door een mini-showgebouwtje (2 seconden!) met wat lichteffecten, daarna volgen enkele kleine doch zeer pittige airtime hills, om tenslotte na een helix met hangtime door een zero-G-roll getrokken te worden. 2,5 minuten na het verlaten van de aarde ‘landt’ de spaceshuttle weer terug op het vertrekpunt, met een brede glimlach op het gezicht van zijn passagiers.

Backseat please

Na de eerste rit in de frontseat was ik wel onder de indruk van de rit maar vond hem niet geheel trillingsvrij en nogal bruut qua wisseling van de elementen. Echter een tweede rit in het achterste bakje deed me radicaal van mening veranderen! Hier is de rit namelijk stukken beter! Niet alleen heb je het voordeel van heel hoog op de spike te gaan, maar ook is de rit hier botersoepel en uiterst genietbaar! Eén van de weinige launched coasters die je wat mij betreft dus beter achteraan dan vooraan doet.

And the winner is…

Een korte vergelijkende test dan! Ik heb in 2017 vier recent gebouwde triple-launchcoasters getest: Gold Rush in Slagharen (Gerstlauer), Scream in Holiday Park (Premier Rides), Full Throttle in Magic Mountain, VS (Premier Rides) en deze Star Trek Operation Enterprise (Mack Rides).

Wat de launches betreft winnen wat mij betreft hands down de banen van Premier Rides (Scream en Full Throttle): deze hebben werkelijk de meest waanzinnige en ongemeen krachtige launches. Gold Rush is naar mijn aanvoelen ook nog iets krachtiger qua launch, een geweldige locatie in het park en misschien als grootste troef de backspike van 40m hoog waar je ten volle van de thematisering geniet in het achterste gedeelte van de trein. Door het ingenieuze systeem met wisselstation bereik je in Movie Park Germany ook een capaciteit die veel hoger ligt dan die van Gold Rush.

Een minpuntje is misschien wellicht het feit dat je vanuit het Star Trek-themagebied – overigens prachtig gemaakt – eigenlijk niets van de baan zélf ziet. Wil je bijvoorbeeld je vrienden of familie in de achtbaan zien zitten dan moet je weer heel het park rondlopen naar de ingangsplaza of de Bermuda Triangle nemen, ook aan de ingang en dus zeer ver van in- en uitgang van de rit. Ook nadat je de rit verlaat word je jammer genoeg geen blik meer op het achtbaangedeelte gegund, alles is helemaal dichtgemaakt. Het is wellicht een bewuste keuze van het park om de baan zo veel als mogelijk een verrassing te houden en het zodoende als een ‘echte ruimtelancering’ te doen aanvullen, maar daarvoor mis ik dan toch wel wat meer thematisering tijdens de rit zelf. Ook voelt de nieuwe plaza voor de attractie nogal doods aan, omdat er hier niet echt iets gebeurt.

Binnen het attractie-aanbod van het park is de baan zonder twijfel de nieuwe topper die het park meer dan nodig had. Wat mij betreft is dit ook eindelijk een waardige vervanger voor Lethal Weapon/Cop Car Chase, de wereldunieke dueling Intamin looping coaster die het park had verwijderd – iets wat vele achtbaanfans het park nooit hadden vergeven. Deze nieuwe baan is een echte topper en die een nieuw bezoek aan het park zeker rechtvaardigen en zeer leuk maken!

Meer artikels uit #3 (Augustus 2017)

Winkelwagen

Populair:

Met heel veel dank aan onze sponsors:

To Top