325913_2231529180871_1027133647_31905308_41024676_o

Ons review komt misschien wat laat, nu het halloween seizoen er al weer op zit, maar we hebben bewust gewacht met het online plaatsen ervan om, oa. op vraag van Bobbejaanland, de verrassing voor alle bezoekers zo groot mogelijk te houden. Nu afgelopen zondag de allerlaatste show van VAMPires! opgevoerd werd, wilden we jullie toch even laten meegenieten van deze fantastische show. Te beginnen met deze korte montage:

Voorgeschiedenis

Het idee voor deze illusieshow leefde al lang in de hoofden van de medewerkers van Bobbejaanland. Met Roland Kleve als nieuwe directeur, die al vaker had laten horen dat hij meer aandacht wou besteden aan shows en entertainement in het park, kreeg het team achter VAMPires! dan ook groen licht om deze wervelende productie te verwezenlijken. De inbreng van Bobbejaanland is dan ook bijzonder groot bij deze show. Het idee kwam namelijk van David Stuyck, promotion & event manager van het park, die als show director in stond voor VAMPires. Hij werkte daarvoor nauw samen met Peggy Verelst, de marketing director van Bobbejaanland, die de executive producer van het geheel was, Cliff Hooge, die al vaker door Bobbejaanland aangeworven werd voor de begeleiding van evenementen en vuurwerk, en Marc Broeders, die in stond voor de lichtshow en het geluid.

Een illusieshow zonder illusionist(e) kan vanzelfsprekend niet, dus haalde Bobbejaanland de drievoudige wereldkampioene Sittah Koene naar het park. Regisseur-choreograaf Eugène Jans, die in de show de rol van de vampier speelde, verwerkte de ideeën van het team tot een script, terwijl Aziz Aarbi de schitterende choreografie verzorgde. Na maanden intensief samenwerken, trainen en repeteren was het dan eindelijk zo ver en kon het grote publiek op 22 oktober voor de eerste keer van deze schitterende show genieten.

Over VAMPires!

Vampieren zijn tegenwoordig weer helemaal in en als we alle series en films, die er momenteel over hen worden uitgebracht, mogen geloven dan hebben ze ook een uitgebreid liefdesleven. Zo ook in deze show want doorheen de voorstelling probeert een bloeddorstige vampier Sittah te verleiden.

De show begint met een filmfragment waarbij Sittah net een mistige schim op de weg kan ontwijken met haar wagen, maar daardoor noodgedwongen moet uitstappen en in het bos terecht komt. Op een bepaald moment vind ze in het bos een erg speciaal toestel dat, wanneer het filmdoek omhoog gaat op identiek dezelfde plek op het podium blijkt te staan. Wat volgt is een aan éénschakeling van dans, illusies en speciale effecten op het podium maar ook in de zaal. De éne verdwijntruc volgt de andere in een hoog tempo op, en wanneer je denkt dat de vampier haar te pakken heeft, duikt ze doodleuk aan de andere kant van het podium weer op. Doorheen de hele voorstelling jagen de twee op elkaar om tijdens de spetterende finale zich aan elkaar over te geven.

Ons verdict

We vonden de show, in één woord, fantastisch. Toegegeven, we zijn wel te vinden voor een illusietje links en rechts, en als de choreografie goed zit, dan kan een dansvoorstelling ons ook ontzettend boeien. Wanneer men er dan nog eens tonnen vuurwerk, rook en ontploffingen tegen aangooit, dan zijn we niet meer te houden. VAMPires zat van begin tot einde goed in elkaar en voor ons waren de 4D effecten zelfs niet nodig om een show neer te poten die van begin tot einde kon boeien. Het trillen van de zetels, de regen, sneeuw en rook in de zaal waren leuk, maar verbleekten in het niets met wat op het podium gebeurde. Hopelijk krijgen we binnenkort meer van dit hoogstaand niveau te zien in Bobbejaanland!

Foto’s

Tijdens de persvoorstelling hebben we ons vooral beziggehouden met filmen voor bovenstaande montage, maar gelukkig voorzag Nick Jespers ons van een heleboel prachtige foto’s van de show, waarvoor dank! Enjoy: