Review – Taiga in Linnanmäki

Home / Brakesection Magazine / Jaargang 6 (2019) / #3 (Oktober 2019) / Review – Taiga in Linnanmäki
Review – Taiga in Linnanmäki

Taron, maar dan met inversies. Dat is wat vele liefhebbers dachten bij het zien van de eerste aankondiging van Taiga, de nieuwste Intamin-achtbaan van het Finse pretpark Linnanmäki. Met twee lanceringen, een maximumsnelheid van 106 km/u, 52 meter hoog, 1.104 meter lang en vier inversies kan Taiga een aantal indrukwekkende statistieken voorleggen. Maar is de baan ook de moeite waard om de reis naar het verre Helsinki te maken?  

Linnanmäki opende in 1950 in het noorden van Helsinki en is één van de typische stadspretparken uit Noord-Europa: je krijgt gratis toegang tot het park maar moet wel betalen voor de attracties. Er is veel sfeer en het park is mooi aangelegd zonder doorgedreven thematisering. Het is het meest bezochte pretpark van Finland en is eigendom van Lasten Päivän Säätiö (Children’s Day Foundation), een groep van zes organisaties voor het goede doel gericht op kinderwelzijn. Dankzij het park wordt jaarlijks zo’n 4,5 miljoen euro aan goede werken gedoneerd. Enkele van de meest bijzondere attracties die je in het park kan vinden, zijn de houten brakeman-achtbaan Vuoristorata, de SkyLoop-achtbaan Ukko en de VR-indoorcoaster Linnunrata eXtra. 

Over een nieuwe coaster voor het park werd al een tijd gespeculeerd, maar in maart 2018 bracht Linnanmäki eindelijk zelf de eerste officiële communicatie naar buiten. Het park zou in 2019 uitpakken met een LSM-lanceerachtbaan, meteen goed voor de langste achtbaan van Finland. Eerdere geruchten over een nieuwe coaster van S&S – er was zelfs al een video uitgelekt die de ‘High Capacity El Loco’ coaster toonde tussen de bestaande attracties van het park – bleken dus niet te kloppen. Na eerdere contacten met een zevental fabrikanten en pretparkreizen over de hele wereld ter inspiratie, koos de parkdirectie uiteindelijk voor Intamin. De Zwitserse fabrikant bleek namelijk het best in staat om alle gewenste baanelementen op de beschikbare locatie te realiseren.  De eerste concepttekening die werd vrijgegeven, toonde een onoverzichtelijke spaghetti van achtbaantrack, waardoor druk gespeculeerd werd over het uiteindelijke baanverloop. Het park begon gaandeweg meer en meer te teasen en bracht een mysterieuze video uit, gehuld in een blauw-roze schijn, waarin vliegende arenden te zien waren boven een onride-simulatie van een deel van de baan. In november vorig jaar werd uiteindelijk een volledige virtuele onride video geüpload, die niets meer aan de verbeelding overliet. Het aftellen kon beginnen! 

De locatie 

Taiga werd gebouwd op de plek tussen de gekke Mack-achtbaan Tulireki en het Peacock-theater. Om deze locatie vrij te maken, moesten maar liefst drie attracties het veld ruimen. De meest in het oog springende hierbij was de unieke waterachtbaan Vonkaputous, gebouwd door het Amerikaanse Premier Rides. Een kort achtbaanstukje gevolgd door een drijfnatte splash: dat was wat deze ‘Liquid Coaster’ te bieden had. Hoewel de attractie pas sinds 2001 in het park verscheen, was de populariteit gelimiteerd tot warme zomerdagen. Ook de problemen met het verkrijgen van reservestukken zorgden voor een vroeg afscheid van deze baan. Als collateral damage moesten ook het schattige rondritje Kot Kot en het heerlijke desoriënterende funhouse Vekkula wijken na het seizoen 2017. Om tegemoet te komen aan de wensen van de liefhebbers, werden …

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine Oktober 2019Klik hier om dit nummer te bestellen.