Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

Pretpark in de kijker: Pleasure Beach Blackpool

#5 (December 2015)

Pretpark in de kijker: Pleasure Beach Blackpool

Foto: Pleasure Beach

Pretpark in de kijker: Pleasure Beach Blackpool

“Een waar pretparkmuseum”, “de rollercoaster-hoofdstad van Europa”, “de grootste kermis ter wereld”… Het zijn maar enkele van de vele beschrijvingen die fans gebruiken om Pleasure Beach in Blackpool te beschrijven. Het gigantisch pretpark, met attracties die soms ouder zijn dan 100 jaar, groeide sinds de opening in 1896 uit tot de drukstbezochte toeristische attractie van het Verenigd Koninkrijk. Elk jaar krijgt het park namelijk tussen de vijf en zes miljoen bezoekers over de vloer.

Brakesection Magazine zet Pleasure Beach dan ook heel graag in de kijker. We kregen onlangs een bijzonder boeiende rondleiding door het park, waarbij we door persverantwoordelijke Stephen Burton overspoeld werden met leuke weetjes en opvallend eerlijke antwoorden kregen op onze, soms wel pittige, vragen. In dit artikel nemen we je mee op een wandeling door het park langs bekende en minder bekende attracties, doorspekt met al die leuke informatie die we onderweg konden sprokkelen. Bedankt Stephen!

Wandel je mee?

Welkom in Pleasure Beach Blackpool! Net na het binnenkomen, vlak bij de ingang, komen we langs de eerste attractie van de dag: een oude zweefmolen. Deze zwiermolen is, zo blijkt, de oudste attractie van het park. Dit jaar werd de attractie namelijk 111 jaar oud, waarmee de molen ouder is dan de oudste opererende achtbaan ter wereld. Volgens het park is deze attractie nog steeds heel populair. Dat willen we best geloven, want in tegenstelling tot modernere varianten, word je in deze molen op geen enkele manier vastgemaakt. Als dat niet spannend is!

Even verderop staat een paardenmolen met daarin een klassiek Belgisch orgel. Van dit type molen bestaan er nog maar drie in de wereld, een uitstervend type dus, maar niet als het aan het management van Pleasure Beach ligt. De vele oude klassiekers worden hier tot in de puntjes verzorgd, omdat ze zeer belangrijk blijven voor het park; voor veel mensen zijn de klassiekers immers een hoofdreden om het park steeds opnieuw te bezoeken. Vergelijk het een beetje met de Efteling, waar je ook steeds opnieuw naartoe gaat voor diezelfde klassiekers. Maar bij Pleasure Beach gaat het nog net dat ietsje verder. Pretparkfans van over de hele wereld komen naar het park om de goed bewaarde klassiekers te berijden die vaak nergens anders meer te vinden zijn.

Overigens worden niet alleen attracties in ere gehouden. De ijsshow die in het park te zien is, werd tachtig jaar geleden voor het eerst geïntroduceerd en wordt tot op de dag van vandaag nog steeds opgevoerd. Wist je dat de directrice zelf verantwoordelijk is voor de choreografie van de schaatsers en ze daardoor dan ook vaak in het ijstheater terug te vinden is? Het was één van de taken die ze had toen haar vader nog aan het roer van het park stond en ze is het met plezier blijven verder doen.

Achtbanen

Een andere goed bewaarde klassieker komen we iets verder in het park tegen: de unieke houten ‘wild mouse’. Met een leeftijd van zo’n zestig jaar is het de jongste houten achtbaan van het park en dat terwijl er in Europa amper pretparken te vinden zijn die al zo lang bestaan. Wie graag eens een authentieke houten ‘wild mouse’-achtbaan wil doen, moet bijna verplicht naar Blackpool komen, omdat het één van de laatste originele exemplaren ter wereld is. In totaal zijn er vijf houten achtbanen te vinden in Pleasure Beach, waaronder één (Grand National) met een möbius-track. Dat wil zeggen dat de trein na een rit terechtkomt in een ander station en na een volgende rit terug bij het originele station aankomt. Je moet dus twee ritjes moet doen om de hele achtbaan gedaan te hebben.

De meest legendarische achtbaan van het park blijft echter ‘The Velvet’, die in 1919 geopend werd. Hoewel er van de originele achtbaan enkel nog de kettinglift overblijft, is het nog steeds één van de bezoekersmagneten van het park. In de jaren ‘30 werd de baan omgebouwd tot ‘The Rollercoaster’, en enkele jaren geleden omgedoopt tot ‘Nickelodeon Streak’. De originele ‘The Velvet’ was een stuk bochtiger dan de veel compactere baan die er nu staat. Door de baan compacter te herbouwen, kwam er meer ruimte voor andere attracties.

In tegenstelling tot wat vele “urban legends” beweren, staan…

Je las een klein deel van de volledige tekst. Ontdek het volledige artikel in Brakesection Magazine December 2015.

Meer artikels uit #5 (December 2015)

Winkelwagen

Populair:

Met heel veel dank aan onze sponsors:

To Top