Onbekend? Onbemind! Monte Igueldo

Onbekend? Onbemind! Monte Igueldo

Het attractieaanbod stelt op het eerste zicht niet veel voor. Er is één achtbaan met een bescheiden maximumsnelheid van 50km/u en een nog bescheidenere tracklengte van ongeveer 300 meter. ‘Publiekstrekker’ twee is een grotendeels openlucht bootrondvaart die over de gehele lengte een tergend traag dobbertempo aanhoudt. Het lijstje parktoppers wordt vervolledigd door een spookhuis dat voorzien is van een toegangspoort die er uit ziet als een gedrogeerde yeti. Tel daarbij het feit dat de regio verder een woestijn is op vlak van pretparkvreugde en we komen al snel tot het besluit: Onbekend en onbemind met recht en reden. Fout! Monte Igueldo is top!

Een stukje voorgeschiedenis | De koningin is de oorzaak

Aan het begin van de twintigste eeuw zijn de inwoners van Barcelona, Catalonië en San Sebastián, Baskenland het beu om de berg op te wandelen. Beide steden bouwden langs hun kant van de berg een kabelspoorweg (een funiculàr in het Spaans) waarmee het hoogteverschil snel, volautomatisch en zonder puffen of blazen overbrugd kon worden. Beide steden planden ook een pretpark op de bovenverdieping. Barcelona was eerst met Tibidabo in 1901. San Sebastián was later, maar koos zonder twijfel de betere berg uit: ruwweg 170 meter van de oceaan in verticale én in horizontale zin. Tibidabo ligt enkele kilometers van de kustlijn en is bijgevolg een miljoen keer minder legendarisch, maar uiteraard is er meer nodig dan luiheid om een funiculàr en een park uit de grond te stampen. San Sebastián was het zomerverblijf van María Cristina de Habsburgo-Lorena. Dat was niemand minder dan de moeder van de laatste officiële koning van Spanje, maar die laatste koning van Spanje werd pas in 1883 geboren en zolang de knul geen zestien was, zwaaide mamma de scepter over het volledige Spaanse koninkrijk. Toen de koningin van Spanje de stad als zomerverblijf koos, stroomde het geld binnen. Een lang verhaal kort: San Sebastián werd stinkend rijk, een lokale advocaat toonde in 1911 architecturale aspiraties en op 25 augustus 1912 knipte María Cristina de lintjes door van zowel de funiculár als het park.

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine #1 2017. Klik hier om dit nummer te bestellen.