Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

Mount Mara. Virtual Reality in Bobbejaanland

Foto: Bobbejaanland

#1 (April 2016)

Mount Mara. Virtual Reality in Bobbejaanland

Het was een grote verrassing toen Bobbejaanland, slechts enkele weken voor de start van het nieuwe seizoen, een primeur aankondigde: de eerste Virtual Reality-achtbaan van de Benelux. Brakesection Magazine sprak met Peggy Verelst, commercieel directeur, over de nieuwe beleving.

Afgelopen winter is Khyonesië een stuk groter geworden. Het fictieve land waarin Adventure Valley zich bevindt, de themazone die vorig jaar opende in Bobbejaanland, heeft er een nieuwe trekpleister bij: de vulkaan ‘Mount Mara’. Maar net zoals in ‘The Forbidden Caves’ is het gebied nog niet volledig gekend. Ook de invloed van de vulkanische activiteit op het klimaat van Khyonesië moet nog grondig onderzocht worden en daarvoor doet Bobbejaanland in deze nieuwe ervaring opnieuw beroep op de bezoekers.

Voor de goede verstaander: Bobbejaanland heeft dit jaar de achtbaan Revolution onder handen genomen. We sloten vorig jaar ons artikel over ‘The Forbidden Caves’ nog af met de vraag “Wat met de Revolution?”. Het was opvallend dat alle attracties in de zone in een junglethema zaten, terwijl de Revolution zijn originele thema behouden had. Directeur Roland Kleve wrong zich toen nog in een grote bocht door te zeggen dat de Revolution wel in de zone paste omdat het ook ‘adventure’ was, maar op een andere manier. Dit jaar geeft hij toe dat het toch niet helemaal klopte: “Het verhaal was voor ons toen nog niet af, nu is de cirkel wel rond. Met Banana Battle, King Kong, The Forbidden Caves en Mount Mara hebben we een mooie, avontuurlijke en verrassende zone neergezet waar wij bijzonder trots op mogen zijn”.

Normaal springen fans van Bobbejaanland en de Revolution meteen op de barricaden wanneer bekend gemaakt wordt dat er iets zal veranderen aan de achtbaanklassieker. Toch vielen de negatieve reacties deze keer heel goed mee. Aan de kern van de attractie wordt immers niet geraakt. Op de muziek en wat decoratie na, blijven de rit, de film en de effecten intact.

De nieuwe ‘Mount Mara’-ervaring is namelijk een volledig virtuele beleving. Bezoekers krijgen tijdens de rit een Virtual Reality-bril op de neus die hen een volledig andere wereld laat zien. De film die de brillen tonen is volledig afgestemd op de bewegingen van de achtbaan en geeft de bezoekers het gevoel Mount Mara te beklimmen op een quad in Khyonesië, tot de vulkaan doet waar een vulkaan het best in is: uitbarsten. Achtervolgd door stromende lava probeer je met je quad veilig terug beneden te geraken. Allemaal virtueel uiteraard, een primeur voor België.

Spannend

Bobbejaanland kan als eerste Belgische park uitpakken met een Virtual Reality-achtbaan. Trots?

Peggy: Uiteraard, al is het ook spannend geweest of het allemaal wel zou lukken. Er is veel onderhandeld met de verschillende partners in dit project en ik was opgelucht toen we allemaal op dezelfde lijn zaten. Ik heb veel respect voor Thomas Wagner en zijn team van VR Coaster die er in een maand tijd in geslaagd zijn om van Revolution Mount Mara te maken. Als we bijvoorbeeld om wijzigingen in de film vroegen, dan konden we die de volgende dag al bekijken.

Jullie kozen om te werken met de Samsung Gear VR. Is dat dan exact dezelfde zoals we die in de winkel kunnen kopen?

Peggy: Dat is helemaal dezelfde. Mount Mara draait volledig op de Samsung Galaxy S6 smartphone in een originele Samsung Gear VR. Uiteraard zijn er wel een aantal kleine wijzigingen aan gebeurd. Voor de hygiëne zijn de gezichtsbeschermers uit schuimrubber vervangen door versies uit leer zodat we die gemakkelijker kunnen afwassen. Uiteraard zijn de smartphones ook beveiligd zodat je ze er niet kan uithalen en kreeg elke bril ook een veiligheidstag mee die wij kunnen volgen met gps. Ook dat was zoiets wat het project heel spannend maakte: zouden de brillen op tijd aankomen uit Zuid-Korea? Gelukkig was dat het geval.

Techniek

Waren er grote ingrepen nodig om van de Revolution een Virtual Reality-achtbaan te maken?

Peggy: Er is behoorlijk wat techniek geïnstalleerd op de trein. Normaal wordt een VR Coaster Black Box geïnstalleerd die de brillen aanstuurt, maar omdat de trein van de Revolution zo lang is waren er bij ons drie nodig. De Black Boxen tellen de rotatie van de wielen en weten daardoor waar de trein zich op de baan bevindt. In het station zijn speciale beacons aangebracht die controleren welke bril zich waar bevindt in de trein. Door de positie op de baan en de positie in de trein te combineren kunnen de brillen de juiste beelden tonen op het juiste moment, waardoor het lijkt alsof je in de film exact dezelfde beweging maakt als in het echt.

De brillen zijn dus niet aan de trein bevestigd?

Peggy: Nee, die krijg je wanneer je plaats genomen hebt. Eerst ga je dus zitten, waarna een operator je een bril geeft. Die kan je dan opzetten en voor je vertrekt moet je recht vooruitkijken zodat de bril weet wat vooruit is en wat links of rechts. Na de rit blijven de beugels gesloten tot iedereen zijn bril heeft afgegeven. Die worden opgeborgen en daarna kan je uitstappen.

Hoeveel van die brillen hebben jullie moeten aanschaffen?

Peggy: Ik ken het volledige aantal niet uit mijn hoofd, maar we hebben drie volledige sets. Er is er altijd één in omloop, de andere wordt schoongemaakt en de derde set hebben we in reserve.

Twee-in-één

Het zal ook nog mogelijk zijn om de Revolution normaal te doen las ik?

Peggy: Klopt. Mount Mara krijgt zijn eigen ingang en ook de gewone Revolution-ingang blijft bestaan. Een aantal uur per dag kan je de Revolution doen zonder de brillen, een ander deel Mount Mara, de ervaring met de brillen. We moeten nog uittesten hoelang we het ene zullen aanbieden en hoelang het andere, dat zal van verschillende factoren afhangen.

Hoe komt de nieuwe ingang er uit te zien?

Peggy: We zullen in de hal van Adventure Valley een extra ingang bouwen met daarnaast een fotopuntje. Die ingang zal je naar buiten brengen naar een nieuwe wachtrij die volledig in het teken van Mount Mara zal staan. Er zal uitleg gegeven worden over hoe de brillen te gebruiken en er zullen enkele decorstukken toegevoegd worden. Het station en trein zullen trouwen ook in een bescheiden, nieuw jasje gestoken worden.

We kijken er naar uit om de eerste Virtual Reality-beleving in de buurt te komen uitproberen!

Virtual Reality

Virtual Reality betekent eigenlijk niet veel meer dan schijnwerkelijkheid. Via speciale VR-brillen krijg je een fictieve wereld te zien. Omdat de brillen je ogen volledig afsluiten van de echte werkelijkheid, is de beleving bijzonder realistisch. Door speciale 360 graden films kan je vrij rondkijken in de fictieve 3D-wereld, wat de ervaring enorm versterkt. Door de techniek toe te passen op een achtbaan, krijg je dan ook nog eens het gevoel dat je je door die wereld aan het bewegen bent. De film die je te zien krijgt volgt exact hetzelfde traject als dat van de achtbaan waarin je je bevindt, waardoor het lijkt alsof je echt door de andere wereld aan het vliegen of rijden bent. Het bedrijf VR Coaster bedacht daarvoor een techniek die de film voor elke bril in de achtbaantrein exact kan afstemmen op de beweging die de trein maakt. Mocht dat niet volledig kloppen, dan zouden bezoekers misselijk kunnen worden omdat wat ze zien en wat ze voelen niet gelijk loopt. Omgekeerd is ook waar. Als alles goed synchroon loopt, dan krijg je een bijzonder realistische, virtuele ervaring.

VR Coaster

Het Duitse bedrijf VR Coaster is sinds 2014 bezig met onderzoek naar en het implementeren van Virtual Reality op achtbanen. Aanvankelijk was het een experimenteel onderzoeksproject dat gesteund werd door Mack Rides. Andere grote partners in VR Coaster zijn EMIS Electrics en Mack Media. Aan het hoofd van het bedrijf staat Thomas Wagner. Hij ontwikkelde het framework ‘Unity’ waarop de VR-achtbanen draaien en heeft meer dan twintig jaar ervaring met game design en 3D-animaties. Ondertussen ontwikkelde VR Coaster een gepatenteerde techniek om snel achtbanen te kunnen ombouwen tot VR-banen.

Meer artikels uit #1 (April 2016)

Winkelwagen

Populair:

Met heel veel dank aan onze sponsors:

To Top