Laat ons in contact blijven!

Brakesection Magazine

Klugheim, een nieuwe themawereld in Phantasialand

#3 (Augustus 2016)

Klugheim, een nieuwe themawereld in Phantasialand

Foto: Phantasialand

Klugheim, een nieuwe themawereld in Phantasialand

Na ruim 2 jaar bouwen opende Phantasialand eind juni het misschien wel meest geanticipeerde pretparkproject in Europa van de afgelopen jaren. Samen met pretparkfans van over de hele wereld stonden wij op 29 juni aan de poort van het park te drummen om de officiële opening van Klugheim bij te wonen. Tijdens en na de opening barstte het internet uit zijn voegen door de vele foto’s, video’s, vlogs en artikels die over het nieuwe themagebied verschenen. We zullen je daarom niet opzadelen met de zoveelste beschrijving van het gebied en de rit. In dit artikel neemt André je mee tijdens zijn ontdekkingstocht door Klugheim, waarbij hij enkele hoogtepunten uit de ontwikkeling aanstipt, maar vooral ook bekende en minder bekende personen uit de sector aan het woord laat.

We hadden het met de mensen van Phantasialand voor het eerst over Klugheim voor de opening van Chiapas, zo’n tweetal jaar terug. De voorbereidingen voor de bouw van het nieuwe gebied waren al begonnen, maar de persafdeling van Phantasialand hield de lippen stijf op elkaar. Iets wat ze trouwens anderhalf jaar met verve zouden volhouden. Enkel bij de opmerking over wanneer de eerste gaten in de grond zouden verschijnen, kon het toenmalige hoofd van de persafdeling een hartelijke lach niet onderdrukken. Een bevestiging was dat niet… totdat niet zoveel later een enorme sleuf gegraven werd. Het grapje dat Phantasialand graag veel en diepe gaten maakt, werd alweer werkelijkheid.

Volgen in 3D

De diepe sleuf, die uiteindelijk voor de tweede lancering van Taron zou blijken te zijn, zette de speculatiemolen bij de pretparkfans in gang. Zou het een kanaal worden voor de ondergrondse beek die onder Phantasialand stroomt? Zou het een verzamelbak worden voor leidingen? Of toch een tunnel voor een lancering? Vragen die pretparkfan Tobias Otten, “Tobi” voor de pretparkvrienden, zo sterk bezig hielden, dat hij besloot om een 3D-model van het gebied te maken. De bouw van Klugheim was namelijk erg lastig om te volgen. Er waren maar weinig plaatsen in het park waar je een goed zicht kreeg op de werf en Phantasialand zelf deed alsof er niets aan het gebeuren was. Maar dankzij het 3D-model dat Tobi bijna dagelijks van updates voorzag, werden de werkzaamheden voor iedereen die wilde volgen een stuk bevattelijker. Terwijl we tijdens de grote opening  aan de poorten van Klugheim stonden te wachten, sprak ik met Tobi over zijn model. Oorspronkelijk zou het dienen om de lay-out van de achtbaan te kunnen voorspellen aan de hand van de footers en supports die beetje bij beetje in het gebied verschenen. Het was in eerste instantie niet de bedoeling om het 3D-model zo sterk uit te bouwen, maar gaandeweg werd het steeds groter en raakte Tobi steeds meer gefascineerd. Toegang tot de bouwwerf heeft hij nooit gekregen, dus kwam het er op neer om een scherp oog voor details te hebben wanneer hij in het park was of foto’s op het internet zag. Op de vraag hoeveel tijd er uiteindelijk in de digitale replica gekropen is, haalde hij zijn schouders op: “Gemiddeld rond de twee uur per dag en dat voor anderhalf tot twee jaar lang.” Een gigantisch karwei dat ook Phantasialand niet ontgaan was; later op de dag werd hij dan ook beloond met een frontseat-plaatsje tijdens de eerste rit van Taron.

Om klokslag 19:00 uur steeg er rook op van achter de grote poort die maandenlang de weg naar het nieuwe gebied had versperd voor de bezoekers. Een magiër zorgde ervoor dat we toegang tot Klugheim kregen, langs een pad dat beschermd werd door in purperen kappen geklede fakkeldragers. Vanaf de zijkant werden de eerste blikken van de genodigden gade geslagen door Robert Löffelhardt, de apetrotse eigenaar van het park. Na een eerste tocht door het gebied, vroeg ik Tobi hoe zijn model uitpakte in vergelijking met het origineel.

Het volledige artikel kan je lezen in Brakesection Magazine Augustus 2016Klik hier om dit nummer te bestellen.

Meer artikels uit #3 (Augustus 2016)

Winkelwagen

Populair:

Met heel veel dank aan onze sponsors:

To Top